שכונת אגמים נתניה | תמונה: עיריית נתניה, צילום פלג אלקלעי חשש לביטול מחיר למשתכן בנתניה שכונת אגמים נתניה | תמונה: עיריית נתניה, צילום פלג אלקלעי

זוכי מחיר למשתכן בנתניה, גילו לתדהמתם כי המכרז בו זכו הוקפא בשל סכסוך שנגלע ככל הנראה בין רמ"י לקק"ל. אחד הזוכים בתחרות "מדובר בהתנהלות שערורייתית של משרד האוצר ושל כל הנוגעים בדבר"

פרוייקט מחיר למשתכן בנתניה, בו כבר זכו המשתתפים, הוקפא, זאת ללא ידיעתם של הזוכים.

זוכי "ההגרלה הגדולה" של פרויקט מחיר למשתכן, נדהמו לגלות כי המכרזים הוקפאו מאחר שלא נחתם הסכם להעברת הקרקע מחברת הימנותא (חברת בת של קק"ל) למדינה.

המגרש שווק לקבלנים, זאת למרות שהיה ידוע כי לא נחתמה עסקת העברת הקרקעות.

הזוכים ששמחו לקבל את ההודעה המיוחלת בדבר זכייתם בהגרלה, פנו לקבלנים בנוגע לפרטים הטכניים של הדירות. אז נאמר להם לראשונה כי המכרזים בכלל הוקפאו היות ולא נחתם ההסכם בין הימנותא למדינה.

צבירת קופונים של שר האוצר ומשרד השיכון

הדיירים חשים מתוסכלים מאחר ובינתיים לא רכשו דירות בשוק החופשי והמחירים התייקרו, כמו כן הם זכאים בסדרה א', כאשר הגרלות אלו היו האחרונות שמיועדות לזכאי א' בלבד, ובכך ויתור על הזכייה וההשתתפות בהגרלות אחרות יחד עם סדרה ב', תקטין משמעותית את סיכויי זכייתם בהגרלה אחרת.

"שמחתי מאוד שזכיתי אבל לצערי הסתבר לי שזו לא זכיה אלא הפסד ואפילו נמנע ממני בגלל הזכיה להשתתף בהגרלות האחרות" סיפרה אחת הזוכות באגם 3 והוסיפה "הזוכה היחידי זה הפרסום וצבירת קופונים של שר האוצר ומשרד השיכון על חשבוני ועל גב כל כך הרבה אזרחים שזקוקים לקורת גג ולביטחון קיומי בסיסי".

זוכה אחר באגם 3 אמר "מדובר בהתנהלות שערורייתית של משרד האוצר ושל כל הנוגעים בדבר. בטרם בוצעה ההגרלה הסתירו מאיתנו פרטים מהותיים שמנעו מאיתנו לקבל החלטה מושכלת לאיזה פרויקט להירשם. כעת אנחנו נמצאים בחוסר ודאות קיצוני ועתיד הפרויקט בסיכון גדול"

ששר האוצר משה כחלון יקח אחריות על תוכנית הדגל שלו

עו"ד עמית מלדסי, אחד הזוכים בפרויקט, פנה במכתב למשרדי האוצר, הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל וקק"ל, בו הוא מתריע לפני נקיטת הליכים משפטיים "מדובר בהפרה בוטה של הדין אשר העמידה את מרשיי בפני שוקת שבורה" במכתבו הוא מגולל את השתלשלות העניינים ומסכם "ככל ולא ייחתם הסכם החליפין בין הימנותא לבין המדינה וזאת בתוך 21 יום מהיום, הורוני מרשיי לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם לרבות פנייה לערכאות המשפטיות לצורך אכיפת הסכם החליפין, ביטול כל ההגרלות נשוא "ההגרלה הגדולה" שתוצאותיה התפרסמו בחודש נובמבר 2017, והקפאת כל המכרזים העתידיים של מחיר למשתכן".

עו"ד מלדסי סיכם בראיון לנתניה נט "ששר האוצר משה כחלון יקח אחריות על תוכנית הדגל שלו מחיר למשתכן ויקדם את הפרויקט שכבר זכינו בו, אנחנו לא רוצים לנקוט בהליכים משפטיים, אבל אם לא תהיה ברירה זה מה שנעשה. יש לי הבטחה שלטונית מחייבת של המדינה לקבל דירה במחיר מוזל ואנו מצפים שהיא תעמוד בה"

תגובות

ממשרד האוצר נמסר "כל המאמצים נעשים להסדרת הנושא. הגורמים המעורבים, רמ"י וקק"ל, מבינים את חשיבות הנושא ופועלים על מנת לממש את תהליך הזכייה של הזוגות הצעירים".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר "על סמך ההבנות והסיכומים בין מדינת ישראל להימנותא פורסמו מכרזים ונעשו מהלכים כדי לקדם את תוכנית מחיר למשתכן. הימנותא חזרה בה מסיכומים אלו מסיבות לא ברורות. כל הפניות של רשות מקרקעי ישראל והניסיונות הרבים לתאם מועד לדיון ולפתור את העניין נענו בסירוב מצד הימנותא. רשות מקרקעי ישראל תמשיך לקדם את תוכנית מחיר למשתכן לצד שמירה על קרקעות הציבור מפני אינטרסים זרים"

מקק"ל נמסר "קק״ל פועלת רבות לקידום פתרונות דיור בר השגה תוך שהיא משקיעה בכך מאות מיליוני שקלים. צר לנו שרשות מקרקעי ישראל ממשיכה בהתנהלותה הלקויה ובעקביות מפרה הסכמים אליהם הגיעה עם הימנותא.
לגבי המגרש בנתניה, רמ״י התחייבה להקצות לקק״ל שטח חלופי אותו קק״ל תכשיר ותפתח לטובת פרויקטים נוספים, אך לפתע החליטה רמ״י באופן חד צדדי לחזור בה מההסכם. התנהלותה הדורסנית של רמ״י והשיטה בה היא משווקת קרקעות שלא שלה, פוגעת בציבור בישראל.״