פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
צ'וצ'י זילברברג  ״נתניה עוברת שינוי דרמטי בעשייה התרבותית״ צ'וצ'י זילברברג. צילום: נורית מוזס

שושנה זילברברג, או צ׳וצ׳י, כפי שהיא מוכרת בפי כל, היא מחזיקת תיק התרבות בעיריית נתניה. בראיון ל״נתניה נט״ היא מספרת על השינויים שקורים, ועוד צפויים לקרות בעיר מבחינה תרבותית, וחושפת איך זה לעבוד כאישה בעירייה. ״נתניה היא דוגמה לכוחן של נשים שפרצו דרך״.

צ'וצ'י זיברגברג, מחזיקת תיק התרבות בעיריית נתניה, בראיון בלעדי לנתניה נט. 

עם רעמת תלתלים ומבטא פרואני כובש, צ׳וצ׳י (שושנה זילברברג), היא הרוח הבוערת של עיריית נתניה. התשוקה הגדולה שלה להשפיע ולשנות, ביחד עם הדיבור הכריזמטי שלה, מספקים את התחושה שתיק התרבות של העירייה, בו היא מחזיקה, תפור עליה. ״לפני כ-7 שנים, כשראש העיר הזמינה אותי להצטרף לחיים הפוליטיים ולקחת את תיק התרבות הסכמתי ברצון״, מספרת צ׳וצ׳י. ״מלכתחילה רציתי לטפל בנושא התרבות הקרוב כל כך לליבי. אני בוגרת תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב בתולדות האומנות, ובנוסף אני צרכנית תרבות כבדה. גם היום אני רוכשת מנוי בהיכל התרבות נתניה״.

צ׳וצ׳י, בת 55, אמא ל-3 ילדים בוגרים, גרה בשכונת רמת פולג כ-25 שנה. היא נולדה בדרום אמריקה, בלימה פרו, וכשהייתה בת 15, עלתה עם הוריה ושלושת אחיה הצעירים לארץ, והמשפחה התמקמה בנתניה. ״גדלתי במשפחה ציונית, ועוד בפרו הלכתי לתנועת נוער "הנוער הציוני" ולמדתי בבית הספר היהודי בעיר לימה. בנתניה למדתי בבית הספר טשרניחובסקי, ואני זוכרת שביום הראשון הגעתי לבית הספר עם הגיטרה שלי, וחבריי לכיתה לקחו אותי לצופים. אפשר להגיד שהייתה לי קליטה טובה״, היא מתגאה.

״עושה הכל באהבה גדולה״

ואכן, מהר מאוד הצליחה צ׳וצ׳י להשתלב בנתניה ולהיות פעילה בעיר. היא הדריכה בשכונת טוברוק ואזורים, ואחרי הצבא עבדה בסוכנות היהודית כרכזת תרבות במלון “אורלי". זה היה בתקופת העלייה הראשונה של עולי אתיופיה, כשעל העבודה הזאת היא מעידה כאחת החוויות היפות והחזקות שעברה בחיים. היא הייתה פעילה חברתית בשכונות הדרום, בועד רמת פולג ובועדי בתי ספר רימלט ובגין, קידמה את הקמת תנועת הנוער "מכבי צעיר", ובמקביל התנדבה במתנ"ס קריית נורדאו במועדונית "קשת וענן" בגיוס וחלוקת מזון וקידום הילדים, שם היא פעילה עד היום.

כיום, כאמור, היא מחזיקה בתיק התרבות: ״אני עובדת "פול טיים ג’וב", פוגשת גורמים בתחום ומתווה יחד עם ראש העיר מדיניות בכל הקשור לתרבות. כשאת הכל אני עושה בהתנדבות מלאה ובאהבה גדולה״.

אנשים בנתניה - ״נתניה עוברת שינוי דרמטי בעשייה התרבותית״

״בעיר שלנו יש חשיבות עליונה לקידום נשים״

נשים רבות שניסו לטפס עד הפסגה, יכולות להעיד כי לא תמיד מדובר בצעד פשוט. לעיתים קרובות נשים נתקלות בתקרת זכוכית מצד הגברים, במיוחד כשמדובר בפוליטיקה. ובכל זאת, צ׳וצ׳י טוענת כי לא הרגישה יחס מפלגה מצד הקולגות הגבריים בעירייה: ״נתניה היא דוגמה לכוחן של נשים שפרצו דרך, וזאת מוכיחה ראשת העיר מרים פיירברג-איכר, שבשבילי היא מודל לחיקוי. בעיר שלנו יש חשיבות עליונה לקידום נשים והצבתן בקדמת העשייה, וכך גם אצלנו במשפחת עמותת היכל התרבות. יש לנו צוות מסור ואכפתי, והודות להם אנו מצליחים לקדם את התרבות בעיר. מנכ"ל היכל התרבות בני אפריים הוא יד ימיני ויש בינינו כבוד הדדי״.

בקרוב: היכל תרבות חדש

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה באירועים ובתרבות בעיר. החל מהקיץ מתקיימות הופעות בתשלום באמפי על הים, הוקם בית הספר הבינלאומי לכלי הקשה "טרמולו" בדרום העיר, ונוסד המוזאון לתולדות נתניה, שבעוד חודשיים יפתח את תערוכת הקבע.

"הדבר החשוב בעיני הוא הקשר בין תרבות לקהילה. אנו מנסים להביא את התרבות לכל פינה בעיר ולשכונות השונות, זאת באמצעות גינות מספרות - הצגות ילדים המועלות בגינות ברחבי העיר. נושא אחר שאנו מקדמים הוא החינוך לתרבות, אני מובילה סל תרבות יישובי שבו כל תלמיד מגיל הגן ועד התיכון צורך תרבות איכותית. בתמיכת ראש העיר וקרן נתניה שילשנו את מספר המלגות לילדי הקונסרבטוריון העירוני ול"אומנים בראשית דרכם”, ואני רואה בכך את שליחותי לחזק באמצעות האומנויות השונות את היכולות של ילדינו. בנוסף לכך, הקמנו בהיכל את ועדת האירועים שבה אנו מרכזים את כל אירועי העיר תחת קורת גג אחת לטובת תושבי העיר. קיימת עשייה תרבותית גדולה מאוד בנתניה, שעליה קיבלנו 3 פעמים ברציפות את פרס שרת התרבות והספורט״.


אנשים בנתניה - ״נתניה עוברת שינוי דרמטי בעשייה התרבותית״


אילו אירועי תרבות צפויים לנו בחודשים הקרובים בנתניה?
״בימים אלו מתקיימים אירועי קיץ נהדרים ומגוונים לכלל האוכלוסייה (פסטיבל הליצנות הבינלאומי, הופעות של מיטב הזמרים כמו קרן פלס, משה פרץ, מירי מסיקה, אהוד בנאי ועוד רבים אחרים). אנו בפתחה של עונת מינויים מרתקת ומגוונת בהיכל התרבות העירוני, הנותנת מענה לכל סוגי הבמה - תאטרון, מוזיקה ועוד. בנוסף אנו לקראת פתיחת שני אולמי תרבות חדשים בדרום ובמזרח העיר. בספטמבר יתקיימו ימי תרבות במסגרת בימות פייס, אירועי מחול בחוצות, בשוק יהיו כמה אירועים, ביניהם הופעה של הרכב אלקטרוני של בוגרי רימון, ויתארחו מיטב השפים של ערוץ האוכל וערוץ "החיים הטובים". בסוכות אנו חוגגים עשור לפסטיבל הגיטרה הקלאסית ואירועי חנוכה לילדים שמח בנתניה. כל זאת כמובן לצד ההצגות בהיכל התרבות״.

 
מה החזון שלך לגבי התרבות בנתניה?
״נתניה עוברת שינוי דרמטי בעשיה התרבותית. היא חוזרת להיות בירת השרון ומהווה מודל לחיקוי לערים אחרות. שמתי לי למטרה להעמיד את העשייה התרבותית המתקיימת בנתניה בקדמת הבמה, לעודד יוזמות אומנותיות חדשות בעיר תוך טיפוח יוצרים מקומיים. ואני בטוחה שראש העיר תקדם את בניית היכל התרבות החדש של עירנו״.