פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
סמי ארגון בביתו סמי אקולוגי: סיפור התנדבותו של סמי ארגון  סמי ארגון בביתו
סמי ארגון מנתניה מתנדב כבר למעלה מעשור בבתי ספר וגנים בעיר, ומעביר את משנתו בנושא הקיימות – אקולוגויה ואיכות הסביבה. העובדה שהוא נכה על כסא גלגלים ממש לא מפריעה לו, להפך: "כשהילדים מחבקים אותי הם מרגישים שהם מחבקים מישהו בן גילם", הוא אומר. "אפשר לומר שאני מדבר אליהם תמיד בגובה העיניים"
נושא הקיימות, שהוגדר בעבר כאיכות הסביבה או אקולוגיה, תפס בשנים האחרונות תאוצה ובמוסדות החינוך מועברות לא מעט הרצאות ופעילויות בנושא.
 

סמי ארגון בביתו
מי ששם לו למטרה להעביר את הנושא בצורה ציורית ומיוחדת אל ילדי דור העתיד הוא סמי ארגון (68), תושב דרום נתניה, נכה צה"ל על כסא גלגלים עם שיתוק של ארבע גפיים המוגדר כנכה '100% פלוס'. כבר למעלה מעשור שהוא מתנדב בבתי ספר ובעיקר בגנים ברחבי העיר, יוצר קשר מיוחד ובלתי אמצעי עם הילדים ומעביר להם שיעורים ייחודיים ומגוונים בכל הנוגע לקיימות. 

המנדט

"נושא הקיימות מאפשר לדבר על מגוון רחב של נושאים ותחומים", פותח ארגון. "החל מאוויר, מים וקרקע, דרך מחזור, שמירת טבע ונוף ועד נושאים כמו תחבורה ורעש, הכל משפיע על הסביבה. המנדט שלקחתי על עצמי הוא לקדם את נושא הקיימות בפני הילדים ולהעביר להם את המוטו – איך לשמור על כדור הארץ. אני חייב לציין שזה פותח בפניהם אופקים רחבים, אפילו בנושאים היסוטריים כמו היערות בישראל– מה שהיה פעם ומה שהיום". 
בין בתי הספר בהם העביר ארגון פעילויות נמצא בי"ס 'בגין' בנתניה, בו ריכז את נושא 'הרשת הירוקה', כשמספר תלמידים מכל כתה, משכבת ג' עד ו', קיימו עמו בשנה שעברה מפגש חד שבועי בו העלו בכל פעם נושא אחר הקשור לקיימות.  

דג בתחפושת 

בדרכו היצירתית, הצליח ארגון לקשר את פעילותו גם לעונות השנה ואפילו לחגי ישראל. "בפורים אני מביא תופעות של החג בטבע, אצל בעלי חיים וצמחים", הוא מספר ומיד ממהר להדגים: "יש באילת דג בשם נקאי – דג קטנצ'יק ומיוחד שמנקה לשאר הדגים את השאריות מהשיניים. דגים גדולים ממנו ממש עומדים אצלו בתור והוא בעצם כמו שיננית וניזון מהשאריות האלה. לצידו, יש דג אחר שדומה לו ומתחפש לדג הנקאי ומצליח בכך להערים על הדגים האחרים ובכך משיג את מבוקשו". 
אילו תגובות אתה מקבל מהילדים?
"הילדים מאוד מתלהבים. אפשר בהחלט להגיד שיש ביקוש גדול למפגשים האלה והם מאוד נהנים. הבוגרים יותר מבי"ס 'בגין' אפילו ממשיכים את המסורת ומקימים את 'הרשת הירוקה' גם בחטיבת הביניים. מעבר לזה הילדים באים לבקר אותי, שולחים מיילים ומציינים כמה הם למדו מהעניין האקולוגי. אמרו לי דברים כמו 'אתה המורה הכי טוב שפגשנו', אבל האמת היא שאני נהנה מזה אפילו יותר מהם. זה פותח גם בפני אופקים חדשים ומפתח את היצירתיות שלי. כשאני מתכונן לשיעור אני לומד את הנושא שלו לפניי ולפנים, עד הפרטים הכי אלמנטריים שכאילו מובנים מאליהם. כדי להסביר לילדים צריך לדעת גם את היסודות וזה מחייב אותי לחשוב על הסברים יצירתיים. למשל עכשיו כשאנחנו בעיצומו של חג החנוכה הבאתי בפניהם את נושא השמן – כמו שמן זית, שמן תירס, שמן חמנית ושמן קוקוס, נתתי להם להריח את השמנים ובדקנו בניסוי תכונות השמן, שצף על פני המים. בנוסף הבאתי להם דונג מחלות דבש והם הכינו נרות".

אנשים בנתניה - סמי אקולוגי: סיפור התנדבותו של סמי ארגון

אות הוקרה מראש העיר

המבוגרים מקולקלים 

סמי ארגון, כאמור נכה בשיעור 100% פלוס, נפצע במהלך חופשה במהלך שירותו הצבאי והוכר כנכה צה"ל. הוא נעזר במטפל צמוד אבל מגדיר את עצמו די עצמאי ומסוגל לבצע פעולות רבות לבדו. את ראשית פעילותו ההתנדבותית החל כיוזמה עצמאית, אבל באופן פורמלי הוא נמצא תחת המסגרת ההתנדבותית העירונית. בשנה שעברה אף זכה באות המתנדב המצטיין מטעם עיריית נתניה. "נעשיתי מודע יותר למפגעים האקולוגיים לפני כ-20 שנה, כשהייתי פעיל ירוק בחברה להגנת הטבע, ויחד איתם הקמתי את המועצה לאיכות הסביבה של נתניה", הוא מספר. "האמת היא שהמבוגרים קצת 'מקולקלים'. אין להם מודעות ירוקה והם לא חונכו לזה. לכן הבנתי שהישועה תגיע מהילדים וחשוב להתחיל את פיתוח המודעות לאיכות הסביבה מגיל הגן, הגיל הכי קטן שיכול להיות". ארגון מדגיש שהמגבלה הפיזית ממש לא מפריע לו בפעילותו ההתנדבותית, ההפך הוא הנכון: "הנכות ממש לא מפריעה לפעילות שלי, זה אולי אפילו תורם בצורה מסוימת. ברגע שהילדים רואים את הנכות הם מאוד נקשרים אלי. אני תמיד מדבר איתם בגובה העיניים, תרתי משמע. תמיד אני בגובה שלהם, אם ארצה או לא, וכשהם מחבקים אותי זה מרגיש כאילו הם מחבקים מישהו בן גילם. זה מאוד מקדם את הקשר הבלתי אמצעי בינינו ומאפשר קשרים פתוחים וחמים. כולם מאוד ממושמעים ומרגישים שאני מהווה עבורם סמכות. הם מוקסמים מהאפשרות שלי להציג להם דברים, ואפילו הופתעו כשסיפרתי שאני רוכב על סוסים".   
למה החלטת להתנדב למרות המגבלה שלך?
"לא מתאים לי סתם לשבת בבית. רציתי לבטא את עצמי, ללמד אחרים ובעיקר לתרום לילדים ולסביבה".
מה משמעות ההתנדבות עבורך?
"ההתנדבות היא מרכיב מאוד חשוב בחיים שלי ואני נהנה שיש לי שילוב של תחביב ותעסוקה. אני עושה את מה שאני הכי אוהב וזה עושה לי טוב".