פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
אסי דומב כדורגלן, מאמן וגם סוכן: דרכו המקצועית של אסי דומב אסי דומב

בלם העבר שגדל במכבי נתניה וזכה בתארים בהפועל תל אביב ובית"ר ירושלים, השאיר את פרק האימון האדום אשתקד מאחוריו. היום הוא נהנה לטפח ילדים במחלקת הנוער של הוד השרון, ומתחיל את צעדיו הראשונים כסוכן שחקנים

אסי דומב נהנה מהשקט שלו, ובהחלט אפשר להבין למה.

מי שהיה עד לפני כשנה במרכז הסערה התקשורתית והניהולית בהפועל תל אביב אותה אימן וממנה פוטר, מתפקד היום כמנהל המקצועי במחלקת הנוער בהפועל הוד השרון, הרחק ממרכז הקונצנזוס של הכדורגל הישראלי. במקביל, החל דומב את צעדיו הראשונים כסוכן שחקנים ומתמקד בעיקר בשוק הזרים.  

בסוף ינואר כאמור, תמלא שנה לפיטוריו של דומב מהפועל תל אביב, אותה הדריך תחת המנג'ר אייל ברקוביץ'. רגע לפני, תפסנו את בלם העבר התמיר (1.88 מ'), שהחל את דרכו המקצועית במחלקת הנוער של מכבי נתניה ובהמשך התאפיין בנגיחות העוצמתיות לצד התיקולים החזקים, לשיחה צפופה על התקופה בשורות האדומים, המעבר החד לעבודה עם ילדים ונוער והשאיפות להמשיך ולהתפתח גם בהמשך הדרך.

הגשמת החלום

אשתקד, בפתיחת עונת 2014/15, הגשים דומב חלום כשמונה למאמן הפועל תל אביב, תחת המנג'ר אייל ברקוביץ'. אלא שהרומן בין השניים לא החזיק מעמד לאורך זמן, ובסוף חודש ינואר 2015 פוטר דומב מתפקידו, כשברקוביץ' היה זה שדרש להדיחו. יצוין כי זמן קצר לאחר מכן התפטר ברקוביץ' בעצמו.

אסי, אוטוטו תעבור שנה מאז פוטרת מהפועל. איך עברה עליך התקופה האחרונה?

"אתה מסיים דברים בחיים ומתחיל דברים חדשים. סיימתי את הפרק בהפועל בנסיבות של כדורגל. לדעתי הייתה לי תקופה מצוינת בהפועל, אבל היו הרבה דברים קשים שמנעו הצלחה, כמו אירועי הדרבי, שלאחריהם הורידו לנו שתי נקודות והרחיקו אותנו מבלומפילד לשמונה משחקים. חודשיים שיחקנו בעצם רק משחקי חוץ וכולם יודעים כמה משמעותי בלומפילד עבורנו, במיוחד בעונה בה בנינו קבוצה חדשה וצעירה ותקציב נמוך".

כמה כאבה לך העזיבה?

"כל פרידה היא לא נעימה, במיוחד שהייתי בתפקיד מאמן הפועל תל אביב, שהוא ג'וב מאוד נחשק. זה משהו שאתה מכוון אליו בתור מאמן מתחיל והגעתי אליו די מהר - סוג של מקום שאתה רוצה להיות בו ולהגשים חלום. היו לי חלומות יותר רחוקים, אבל אין ספק שמבחינתי היה יוקרתי מאוד להיות מאמן הפועל".

קשה להגיד שהפיטורים שלך היו רק על רקע מקצועי

"שמע, בסופו של דבר יש מקבלי החלטות והם החליטו שאני לא ממשיך. אני חושב שבנתונים הקיימים ובסיטואציה שהייתה הדברים היו מעל המצופה, אבל בסופו של דבר ההחלטות נובעות גם מהציפיות של הקהל. אם הייתה הגדרת ציפיות בהתאם לתקציב שהיה ובהתאם לסגל, אני חושב שהקהל שלנו היה מבין את זה. אלא שבהפועל תל אביב לא משנה אם יש כסף או לא, תמיד יש ציפיה לקבוצת צמרת. צריך לזכור שעזבתי אותם רק ארבע נקודות מהמקום השלישי".

ברקוביץ' זה ברקוביץ'

דיברת מאז עם אייל ברקוביץ'?

"לא דיברנו מאז. ברקוביץ' זה ברקוביץ', כולם מכירים אותו. הוא נותן את ההצהרות שלו, אבל בתוך תוכו גם הוא ידע שפלייאוף עליון תהיה הצלחה. שוב, אולי בהגדרת הציפיות ההתנהלות לא הייתה נכונה, אבל זה מה שהיה".

כבר עם המינוי שלך תחתיו הכתובת הייתה על הקיר, כשלא מעט פרשנים סברו שכל מאמן יתקשה מאוד להסתדר איתו ויצטרך להתיישר לפי הקו שלו. איך הרגשת עם זה?

"כשיש לך מנהל מקצועי צריך להתיישר לפי הקו שלו, ולא משנה מי זה. לא הייתה לי בעיה עם זה והדברים בינינו זרמו בצורה טובה. הוא רצה להדיח אותי בסופו של דבר כי מבחינתו לא היו הצלחות כמו שציפה. אני ממש לא כועס עליו או על הפועל. זה מועדון שיקר לי מאוד".  

למרות זאת, אפשר לומר שהתקופה הקצרה בהפועל הוציאה לך את החשק לאמן בליגת העל?

"אפשר לומר את זה, כן. הבנתי שבכדורגל צריך להביא הצלחות מיידיות, ובכדורגל שלנו לצערי אין סבלנות וזמן לבנייה של דברים. לכן החלטתי שאקח את הצד האחר של הכדורגל, להיות מנהל מקצועי ולהתעסק יותר עם ילדים. שם יש יותר סבלנות ואפשרות לבנייה לאורך זמן".

הכדורגל השתנה

על ההבדלים בין התקופה שלו כשחקן לכדורגל הישראלי מודל 2015/16, אומר דומב: "הכדורגל השתנה היום ברמה העולמית והפך ליותר מהיר ויותר טקטי. בתקופה שלנו היו שחקנים יותר כשרוניים, אבל היום המודעות יותר גדולה לכל הנושא של ניתוחים פיזיים וסטטיסטיים. זה גורם לכך שמחפשים היום שחקנים יותר פיזיים ואתלטיים, ופחות 'מוכשרים'. אם בנוסף לאלמנט הפיזיות יש לשחקן גם כשרון, הוא יוכל להיות שחקן גדול. מעבר לזה, לדעתי יש עלייה ברמת הכדורגל. אולי בליגת העל שלנו, שהיא המודל לכולם, הרמה ירדה כי יש פחות קבוצות חזקות, אבל עדיין יש את קבוצות טובות כמו מכבי ת"א, הפועל ב"ש ובית"ר ירושלים. בעבר יותר קבוצות נאבקו בצמרת, כך שיש פחות תחרות, אבל תמיד היה ראש חץ בטבלה של הקבוצות המובילות".

קודם כל אדום

אסי דומב יחגוג בעוד כחודשיים יום הולדת 42, הוא גרוש פעמיים ואב לילדה. מזה כשנתיים הוא בזוגיות ומתגורר ביישוב צור יגאל בשרון, עוד סממן מובהק לשקט תעשייתי. מגיל 8 הוא משחק כדורגל וגדל במחלקת הנוער של מכבי נתניה, בה שיחק חמש עונות. הפריצה הגדולה לתודעה הגיעה בקיץ 1996, עת עבר לבית"ר ירושלים והיה שותף עם הקבוצה לזכייה באליפות. דומב זיגזג בין הצהובים לאדומים מתל אביב, אך אין ספק שהצבע המזוהה איתו היה ונשאר אדום, עת שיחק שש עונות בהפועל תל אביב, עם הפסקת ביניים קצרה במ.ס אשדוד.

עם הפועל זכה דומב בגביע המדינה וגביע הטוטו, וכמובן גולת הכותרת, העונה הגדולה ההיא, בה הגיעה הקבוצה של המאמן דרור קשטן עד רבע גמר גביע אופ"א, כולל ניצחונות מזהירים על צ'לסי ומילאן הגדולות. בהמשך עבר בבני יהודה, הכח עמידר והפועל רמת גן, עד שתלה את הנעליים בפברואר 2010. לזכותו גם 3 הופעות בנבחרת ישראל.

קריירת האימון הלא ארוכה של דומב הייתה פחות נוצצת. הוא החל כסקאוט בהפועל תל אביב, ופוטר לאחר עונה. בהמשך אימן את קבוצת הנוער של הפועל כפר סבא והדריך גם את קבוצת הבוגרים של המועדון הירוק. לאחר מכן שימש כעוזר מאמן בהפועל תל אביב של שלושה מאמנים – יוסי אבוקסיס, פרדי דוד ורן בן שמעון. הישגו הגדול ביותר היה עת שימש כעוזר מאמן שני לאלי גוטמן, יחד עם אבוקסיס, בעונת הדאבל הבלתי נשכחת של המועדון.

חומר ביד היוצר

כיום דומב הוא כאמור המנהל מקצועי של מחלקת הנוער בהפועל הוד השרון, ולא קשה לשים לב לנימת הסיפוק בקולו: "אני מאוד נהנה מכל רגע בהוד השרון", הוא מספר. "לראות את הכשרון של ילדים מגיל 9-10 ועד 17-18 ולדעת שהם חומר ביד היוצר. אתה יכול לעצב אותם, ללמד אותם והלהתוות להם איזושהי דרך. אני מביא איתי את המקצוענות שחוויתי בקבוצות הגדולות למקום שפחות ידע מה זה מקצוענות. בעבר הייתה הרגשה שזה סוג של חוג, ואני הופך את זה למשהו אמיתי כמו שמועדון כדורגל צריך להיות".

בנוסף, דומב החל לאחרונה להתפתח כסוכן שחקנים. "אני רק בתחילת דרכי, עושה את צעדי הראשונים בתחום, מתעסק עם שחקנים זרים ומנסה להתקדם", הוא אומר.

אפשר לומר שאתה נהנה מהשקט היחסי אחרי הסערות התכופות בהפועל תל אביב?

"כן, אני מאוד נהנה מהשקט שיש לי בחיים, גם בפן האישי וגם בפן המקצועי. אני חי בזוגיות כבר שנתיים ומבסוט מהשקט בחיים האישיים, ובנוסף מבסוט מהעשייה בתחום שאני כל כך אוהב -  הכדורגל. מעבר לזה, אני בן אדם מאוד שאפתן ולוקח לקצה את הדברים. בהוד השרון אני רוצה שהכל ייעשה הכי טוב שאפשר, נותן את כל כולי ורוצה להגיע לרמות הכי גבוהות. לא באתי לכאן לעונה אחת, אלא לכמה שנים. אני רוצה להמשיך לפתח את הכדורגל בהוד השרון ובמקביל להתקדם כסוכן שחקנים".