פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
הפיזיקאים המבטיחים של נתניה הפיזיקאים המבטיחים של נתניה הפיזיקאים המבטיחים של נתניה

תלמידי מגמת פיזיקה בבית ספר ממ"ד "תמר אריאל" (שפירא) קיימו ניסוי התכנות במכבי אש במסגרת פרויקט חדשני "מערכת חישה אווירית-ניהול אירוע אש מרחוק"

במסגרת פרוייקט מגמת הפיזיקה, פיתחו התלמידים מערכת חישה אווירית שמסוגלת לזהות שריפה כבר בשלביה הראשונים.

מדובר במערכת חדשנית ופורצת דרך שנוסתה לראשונה על כל מרכיביה ביום חמישי האחרון.

את ההשראה לפרוייקט קיבלו התלמידים מאירוע השריפה הגדולה בכרמל שבו מצאו את מותם הטרגי 44 אנשים, מאות דונמים של חורש טבעי עלו באש ועשרות מיליוני שקלים ירדו לטמיון.

המערכת כוללת שלושה חלקים: מערכת אווירית – מטען ייעודי המיועד להתקנה על כטב"מ (כלי טיס בלתי מאוייש) ובו מצויים חיישני לחות, טמפ', מדידות רוח, מדידות גז תוצרי שריפה, מצלמת יום ומצלמת לילה.
מערכת קרקעית – יחידה קרקעית המשדרת את מיקומה ומכילה אלגוריתמים שונים וכפתור מצוקה. היחידה נישאת ע"י הכבאים ומשדרת לכטב"מ בזמן אמת את מיקום הכבאים בשטח ומי מהם מצוי במצוקה.
מערכת ניהול ובקרת האירוע – מנהל האירוע צופה בצג מחשב שבו מוצגת בפניו מפת השטח. המערכת מקבלת את הנתונים מהכטב"מ (מיקום וגודל השריפה, כיוון הרוח, לחות וסוג החומר הנשרף).
המערכת נותנת איכון בזמן אמת על פריסת הכבאים בשטח ומי מהכבאים נמצא במצוקה. המפה מציגה את ברזי כיבוי האש ואת המפעלים בסביבה שברשותם חומרים מסוכנים. כל דיווח שמתקבל מהשטח מתעדכן לתוך המפה וכך מנהל האירוע יכול לקבל החלטות מושכלות על סמך נתונים אמיתיים מהשטח.

חינוך ומצויינות - הפיזיקאים המבטיחים של נתניה

ניסוי ההיתכנות היה אירוע השיא שהגיע בסופו של תהליך עשייה ארוך ומרשים. תחילה ביצעו התלמידים ניסויים מקדימים הבודקים חיישנים המזהים אש במעבדה. לאחר מכן עברו לבדיקת החיישנים בשטח. הניסוי הראשון בשטח התבצע בל"ג בעומר בו הרימו התלמידים לאוויר כטב"מ שהמטען היעודי שלו צויד בחיישני לחות, טמפרטורה, CO2, ושתי מצלמות האחת יום ואחת לילה ואפיינו את המדורות ברחבי העיר.

הפרוייקט, כמו כל הפרוייקטים במגמת הפיזיקה בבית הספר תמר אריאל נעשה  עם מנחים מהאקדמיה ועם אנשי הייטק מחברות מובילות במשק. הלמידה נעשית בצורת חקר כפתרון הבעיה לא ידוע מראש למנחה ולתלמידים. הפרויקט "מערכת חישה אווירית-ניהול אירוע אש מרחוק" נעשה בשיתוף חברת "Bluebird Aero Systems" ובהנחיה אישית של המנכ"ל רונן נדיר.