פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תלמידי בי"ס איתמר מציגים ביריד המדע והטכנולוגיה תלמידי בי"ס איתמר פיתחו מגן טלפון שמאריך את חיי הסוללה תלמידי בי"ס איתמר מציגים ביריד המדע והטכנולוגיה

תלמידי בית הספר היסודי איתמר מצאו את הפתרון להארכת חיי סוללה בטלפון הנייד ואז גילו מחקרים התומכים בהמצאתם

ביריד המחוזי לחקר מדע וטכנולוגיה שהתקיים השבוע בהרצליה, הציגו תלמידי בית ספר "איתמר" את המצאתם – מגן ייחודי המאריך את חיי הסוללה של טלפון נייד.

תלמידי בי"ס איתמר מציגים ביריד המדע והטכנולוגיה

בית ספר איתמר שהייחודיות הבית ספרית שלו הינה "ק.ס.מ.י מדע והנדסה" (ק-קיימות, ס- סקרנות, מ-מצוינות, י-יזמות), השתתף השבוע ביריד

סוללת טלפון נגמרת מהר יותר בקור

הכל התחיל כשאחד התלמידים ניסה להאריך את חיי הסוללה של המחשב הנייד שלו באמצעות הנחת פיצה קפואה מתחתיו. מכאן, בתהליך של חקר ובדיקה שעשו תלמידי שכבת ה' ובליווי רכזת מדע וטכנולוגיה, מלכה בליקוב ומהנדס אלקטרוניקה שהגיע בכל שבוע מחברת "ברודקום", בדקו התלמידים מדוע במזג אויר קר, הסוללה של הטלפון החכם נגמרת מהר יותר מאשר במזג אויר חם.
התלמידים גילו שהקור מגביר את צריכת האנרגיה של הטלפון החכם ולכן מקצר את חיי הסוללה, מה שהוכח במחקרים שהראו כי סוללת ליתיום מאבדת אנרגיה מוגברת כאשר הטמפרטורה צונחת.
עובדה מעניינת: אצל נשים – שבדר"כ נושאות את המכשיר בתיק, הסוללה תיגמר מהר יותר מאשר אצל גברים – שלרוב נושאים את המכשיר בכיס – קרוב לגופם, מה ששומר על חומו.

מגן שמאריך את חיי הסוללה

במשך שישה חודשים עמלו התלמידים בתהליך חקר מדעי המבוסס על סדרת ניסויים. הם בדקו השפעת טמפרטורות שונות (מ-0 עד 50 מעלות צלזיוס) על סוללת הטלפון ומצאו שבטמפרטורה גבוהה יותר חיי הסוללה מתארכים.
הם ביקשו לייצר מגן לטלפון שישמור על חומו ובדקו מגוון חומרים. התלמידים פיתחו מגן שעוביו 2 ס"מ העשוי מספוג קשיח מבפנים ופלסטיק מבחוץ, שתורם להארכת חיי הסוללה ב-11%.
המחקר נמצא עדיין בתהליך פיתוח והעבודה נמשכת.

הממציאים הצעירים

כחמישים עבודות הוצגו ביריד המדע והטכנולוגיה. תלמידי איתמר: סתיו עומריי, יהונתן אלחדד, ליאור חדד ודימה דריאבין הציגו את היוזמה שפיתחו עם ברק בעיניים ובהתלהבות שסחפה אחריה מבקרים רבים, לרבות מנהלת המחוז הגב' חיה שיטאי שהתרשמה, שיבחה ופירגנה והגב' גילה לאמי, המפקחת על הוראת המדע והטכנולוגיה במחוז תל-אביב.

ד"ר אורנה חנס, מנהלת בית הספר: "במסגרת התוכנית הייחודית שלנו, התלמידים לומדים ליזום ולחפש פתרונות לצרכים קיימים בתהליך של חקר וחשיבה הנדסית עפ"י מודל התיכון ההנדסי. זהו מודל באמצעותו ניתן לפתור בעיות במגוון תחומים: לימודי, חברתי ואף עסקי. העבודה נעשית בדרך שיתופית של עבודה בצוות, כמקובל כיום בכל גוף עיסקי מצליח. התלמידים לומדים לחשוב ולעבוד בצוות בכל מקצועות הלימוד, מיומנויות הנרכשות בשיעורי כישורי חיים בכל הכיתות וזוכות לפיתוח מיוחד בקרב תלמידי תכנית "אמירים" – תכנית לפיתוח המצטיינים".