פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
חניכים חדשים בכפר הנוער הדסה נעורים נהנים מפעילות ימית לילה ראשון בלי ההורים חניכים חדשים בכפר הנוער הדסה נעורים נהנים מפעילות ימית

פנימיות וכפרי נוער בשרון עורכים בימים אלה מחנה הכנה מיוחד למאות תלמידים חדשים שעוזבים את הבית ויחלו השנה, לראשונה בחייהם ללמוד בפנימיה

המחנה נמשך מספר ימים ובמהלכו החניכים מקבלים 'טעימה' מהווי החיים בפנימיה.

אלפי בני נוער (ז'-י') משתתפים במחנות הכנה בכפרי נוער ופנימיות חינוכיות ברחבי הארץ, ובכלל זה כפר הנוער הדסים (אבן יהודה), כפר הנוער הדסה נעורים (נתניה),כפר הנוער מבואות ים (מכמורת).  את המחנה יזם ומממן המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, במטרה לאפשר לחניכים חדשים הסתגלות הדרגתית לפנימיה, לצמצם נשירה ולהבטיח קליטה מוצלחת.

המעבר מהבית לפנימיה כרוך בפרידה מהסביבה הטבעית ושגרת החיים המוכרת ומלווה בחששות של החניך מהבלתי נודע בפנימיה החדשה, שתהווה עבורו בשנים הקרובות כבית שני ולא רק מקום לימודים.

מחנה הכנה מיוחד

במטרה להפיג חששות אלו ולאפשר לתלמידים להסתגל לפנימיה באופן הדרגתי, המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, יזם ומממן מחנה הכנה מיוחד המיועד לתלמידים שמתחילים לראשונה בחייהם ללמוד במסגרת חינוך פנימייתית. במינהל מדגישים כי מדובר בכפרי נוער ופנימיות חינוכיות בהם הילדים מגיעים ללמוד מבחירה, מסיבות שונות, תוך הסכמה ושיתוף של ההורים.

המחנה נמשך 3-5 ימים בתנאי פנימיה מלאים, כאשר אף ההורים משתתפים בחלק מימי המחנה.

במסגרת המחנה, החניכים נהנים מפעילויות העשרה וגיבוש עם חבריהם החדשים, ומקבלים טעימה מהווי החיים בפנימיה: לנים בחדרי המגורים, אוכלים בחדר האוכל, מבקרים בבית הספר ובכתות הלימוד, ומכירים את צוותי החינוך בבית הספר ובפנימיה (מורים מדריכים, עו"ס, יועצים חינוכיים, אמהות בית). במקביל, הצוות החינוכי לומד להכיר את החניך ואת הוריו ומאתר יחד אתם את צרכיו של החניך במטרה לבנות עבורו תכנית אישית. בנוסף, ההורים מקבלים סדנאות הכנה לפרידה, עוזרים לילדיהם לסדר את הארון ולהתמקם בחדר ונהנים מפעילות משותפת עם ילדיהם.

"לתקופה הראשונה של שהות החניך בפנימיה יש השפעה מכרעת על תחושת השייכות שלו ועל הצלחתו במסגרת החינוכית החדשה" מסביר ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. "מחנה ההכנה, שנערך כבר במהלך החופש הגדול, מסייע לרכך את המעבר של החניך מהבית לפנימיה, ומאפשר לצוות לזהות מראש קשיים ולהציע פתרונות מותאמים. כך, עם תחילת שנת הלימודים, החניך שהשתתף במחנה ירגיש קצת יותר "ותיק" ובטוח יותר בסביבה החדשה, וגם הוריו שהכירו את הצוות וביקרו במקום, יחושו שילדם נמצא במסגרת חינוכית טובה ובטוחה".

"שיתוף ההורים במחנה ההכנה", אומרת ורדה שרגאי מנהלת אגף קליטה במינהל, "נעשה במטרה לעודד את המעורבות שלהם בתהליך החינוכי ולייצר קשרי אמון עם הצוותים החינוכיים שילוו את ילדם כשהוא הרחק מהבית". לדבריה, "במחנה ההכנה תשומת הלב של הצוות החינוכי נתונה כל כולה רק לתלמידים החדשים והוריהם, דבר שמאפשר להם לקבל מענה אישי ולהכיר מקרוב את הצוותים".