פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ברוך זוארץ  ברוך זוארץ - נבחר למורה מצטיין מטעם משרד החינוך ברוך זוארץ 

ברוך זוארץ, איש חינוך בתיכון שרת בנתניה, בו למד כשהיה נער, בוגר 8200, התנדב בבית ילדים בהודו ובחר להיות איש חינוך בבית ספר שרת. השבוע הוא נבחר למחנך מצטיין מטעם משרד החינוך

ברוך זוארץ 

ברוך זוארץ (35), רכז שכבת י"א, רכז ומחנך כיתות שחר ומורה לחינוך ומתמטיקה בבית הספר תיכון "שרת", בנתניה מזה 8 שנים. 

השבוע ברוך נבחר למחנך מצטיין עירוני מטעם אגף שחר ויקבל תעודת הוקרה בטקס מורים מצטיינים מחוזי, שויתקיים בשבוע הבא.

ברוך זוארץ נולד וגדל בנתניה, שירת ביחידה 8200 בצה"ל, ולמרות שיכול היה לקבל כל משרה חלומית בתחום, בחר להיות איש חינוך בבית הספר התיכון בו למד כשהיה נער. אחרי 4 שנים של שירות אינטנסיבי ברמה הפיזית והנפשית, עבודה מועדפת באילת, החליט ברוך לקחת חופש ואז לחשוב על קריירה ולימודים. ביקור אקראי בעיירה בהודו במהלך הטיול הגדול לאחר השחרור מהצבא לקח אותו לדרכים אחרות לחלוטין. " היו לי הצעות למשרדים ממשלתיים וחברות נחשקות, והתלבטתי אם ללכת לכיוון הזה או לתחום אחר לחלוטין. בטיול להודו, היו שני אירועים מרכזיים שבזכותם הבנתי מה שאני רוצה באמת לעשות, אחד מהם הוא הספר של יאנוש קורצ'אק 'איך לאהוב ילדים' אותו לקחתי לקריאה לנסיעה ארוכה, שממש חדר אליי."

למה דווקא מורה?

זמן מה לאחר מכן הגיע לעיירה אחרת שהייתה אמורה להיות תחנת מעבר ליעד הבא. אבל בית ילדים בו נתקל, גרם לו לרצות להישאר. "התחלתי להתנדב בבית ילדים באזור, והתאהבתי בהם. מצאתי את עצמי נשאר שם שבועיים, קונה כל מיני חוטים ויוצר ביחד עם הילדים כל מיני דברים, ובכלל כל מיני פעילויות. תקשרתי איתם דרך המנהלת שידעה אנגלית או אפילו דרך סימנים ותנועות. תוך כדי טיול בשוק עם הילדים נפלה לי הארה, הבנתי מה אני רוצה לעשות". חודש לאחר מכן חזר ברוך לארץ ונרשם ללימודי תואר ראשון בקידום נוער והוראת מדעי המחשב בבית ברל.

במהלך הלימודים כאשר עבד במסעדה בנתניה, הגיעו אליו לא מעט מורים מהתיכון שהפצירו בו שיבוא לעבוד איתם. ואכן, כמה חודשים לאחר מכן, ד"ר שוש אברהם, מנכל"ית תיכון שרת ושאר הצוות קיבלו אותו בזרועות פתוחות, וברוך מצא את עצמו מחנך כיתה עם 7 תלמידים.

"לא מוותרים לך – לא מוותרים עליך"

ההתנהלות מעוררת ההשראה של ברוך, היא חלק מהתפיסה הבית ספרית של תיכון "שרת" בנתניה– מאמינים, מקדמים ומצמיחים - "לא מוותרים לך – לא מוותרים עליך". המטרה היא להעניק לתלמידים את כל התמיכה והמעטפת ובסופו של דבר יהיו זכאים לתעודת בגרות מלאה הטובה ביותר, לנוכח הנסיבות משפחתיות, רגשיות, וסוציו-אקונומיות. מחבקים כל תלמיד, נותנים לו כ"כ הרבה הזדמנויות, עד שיצליח.
"במסגרת התפקיד, אני אמון על כל כיתות תל"ם, מב"ר ואתגר. אני דואג לפתח את הקשר האישי, להיות זה שמקשיב להם, לדאוג שהם ידעו שהם יכולים לפנות אליי או לגורם אחר בכל נושא, ואפילו בכל שעה. בנוסף אני אחראי על כל הצוותים – מחנכים, מורים מקצועיים, בצמוד עם הנהלת בית הספר, אני מלמד אותם כיצד להעניק תמיכה רגשית או פדגוגית, איך לגשת לכיתות על מה לעבוד איתם איך לייצר איזשהי תבנית שלתוכה הם יוצקים את התכנים הפדגוגים ובסופו של דבר יקנה להם את האפשרות לגשת לבגרות."

העבודה בבית ספר שרת

אחוז הזכאות הוא גבוה ביותר בנתניה ובכיתות האלה בפרט. "אנחנו מאמינים שתעודת בגרות היא קודם כל כלי להעלאת הביטחון עצמי, מתוך אמונה שזה המפתח להצלחה בחיים. אנחנו משקיעים המון בתמיכה סדנאות גם ברמה האישית וגם ברמה הקבוצתית בין אם זה סדנאות והרצאות למשל הייתה הרצאה עם שלומי קוריאט שסיפר את הסיפור שלו, הייתה הרצאה עם טייס שהתחיל כתלמיד שחר והראה שהשמיים אינם הגבול . חלק מהעבודה היא לגרום להם להאמין שהם יכולים להגשים את המטרות שלהם, אנחנו עובדים על הגדרת יעדים, איפה הם רואים את עצמם בעוד איקס שנים, מחזקים יכולות, אחד יכול להיות חזק בדבר אחד אך חלש באחר לכן אנחנו תופרים לכל אחד חליפה אישית".

לא מעט פעמים העיר ברוך תלמידים שלא קמו לבית הספר, וגם בתקופת הקורונה כשהתלמידים לומדים מרחוק התקשר אליהם כשלא נכנסו לשיעור בזום. "האני המאמין שלי הוא הקשר אישי, זה המקום שבו אני באמת נלחם, לא כדי לצאת ידי חובה, אלא על ההצלחות של התלמיד. ההצלחה של התלמיד הסיפוק שלי, וחשוב שהוא יידע את זה. תמיד יש וויכוח איפה נגמרת אחריות של מחנך, אז דווקא מתוך המקומות האלה חשוב שהתלמיד יידע שמישהו נלחם עבורו."

גם בתקופת הסגר, ברוך לא מוותר: " אין ספק שזה הרבה יותר מאתגר, לפני הקורונה הייתי מקפיד לעמוד בשער ולומר להם בוקר טוב. אז כיום אנחנו מלמדים אותם כיצד מנהלים את הסדר יום – פיתוח חוזקות, משתדל שבכל יום תמיד יהיה לי שיעור חינוך , שומר על קשר באמצעות וואצפים וטלפונים, תמיד מקיים מעקב, גם שיעור מתמטיקה מתחיל בערך מוסף, למשל, לפעמים אני פותח בשיר ואנחנו מדברים עליו. בפעם האחרונה תלמיד בחר את השיר 'רסיסים' של רביב כנר ".

ממחלקת חינוך בעיריית נתניה נמסר כי ברוך נבחר להיות מצטיין לאחר שעשה עבודתו במסירות רבה והשקעה יתרה. ברוך מהווה דמות בוגר משמעותית עבור תלמידיו, דואג לקדם אותם, להאיר את חוזקותיהם, להוביל אותם לאמונה בעצמם וביכולותיו. מעצם היותו רכז שחר בבית בבית הספר, הוא מצליח לסחוף אחריו את שאר המחנכים והמורים המלמדים את כיתות שחר. לעמוד לצידם, לאפשר, לחזק ולהעצים הוא משקיע בכל פרט ובכל תהליך, הופך ובודק שוב, משנה ומוסיף וכל זה כדי למקסם את הצלחת התלמידים - וההישגים מדברים בעד עצמם. 

שרה לביא, מנהלת העל יסודי "שרת" מסרה "אני מברכת על הבחירה בברוך זוארץ למחנך מצטיין. ברוך בעצם קיבל את התפקיד שלי לפני 8 שנים, והוא עושה אותו בצורה יוצאת מן הכלל. במשך שני מחזורים שחינך אצלנו זכינו קודם כל באדם משכמו ומעלה. ברוך הוא אחד המחנכים הכי טובים שיש, איש משכמו ומעלה, שומר על קשר עם התלמידים מעבר לבית הספר, ואף מכיר היטב את המשפחות, ועד היום ישנם בוגרים שומרים על קשר. אצל ברוך הכיתות אחוז הזכאות לבגרויות הוא על 100 אחוז. רואים את העשייה שלו בשטח".