פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
עיריית נתניה | צילום: נתניה נט  רחובות חדשים על שם אישים דגולים בנתניה עיריית נתניה | צילום: נתניה נט 

מועצת העיר נתניה אישרה שורה של שמות רחובות חדשים בעיר, ביניהם נתן זך, אילנה רובינא ואלנה המלכה

עיריית נתניה | צילום: נתניה נט 

מועצת העיר נתניה אישרה בישיבה האחרונה שורה של שמות רחובות חדשים בעיר; בכך נתנה תוקף להחלטות הוועדה למתן שמות רחובות בראשות סגן ראש העיר, עו”ד אדיר בנימיני.
בין השאר, אושרו ההצעות אותן הגישה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר להנצחת דמויות מתחום התרבות: המשורר נתן זך והאמניות אילנה רובינא ונחמה ליפשיץ.

במסגרת המגמה להנצחת חסידי אומות העולם בנתניה, התקבלה גם הצעת ראש העירייה להנצחתם של וילפריד ישראל ואלנה מלכת רומניה. וילפריד ישראל היה סוחר ונדבן אנגלי-גרמני יהודי, פעיל בתנועה הציונית ובעליית הנוער. הוא פעל רבות להצלת יהודים באירופה בעת השלטון הנאצי. ישראל הקים מנגנון סודי שהתמחה בהצלת יהודים שכבר נעצרו במחנות הריכוז הראשונים. במקביל פעל ישראל להשגת אשרות ורישיונות לשכירת אניות ובכך הציל עשרות אלפי יהודים ממוות וודאי. ישראל נספה בשנת 1943, במהלך טיסה כשחזר משליחות הצלה מטעם הסוכנות היהודית בפורטוגל וספרד. המטוס הופל על ידי שמונה מטוסי קרב גרמנים.

אלנה, המלכה האם של רומניה, הוכרה כחסידת אומות עולם, הודות לפעולות שנקטה בתקופת מלחמת העולם השנייה למען יהודי רומניה, תוך שימוש במעמדה במדינה. הנשיא היוצא של מדינת ישראל, רובי ריבלין, כתב בזמנו לנכדתה, הנסיכה מרגרט כי "העם היהודי מוקיר תודה עמוקה למאמציה האמיצים של המלכה האם אלנה להצלת יהודים בתקופת השואה. יהודי רומניה חוו תקופות של שגשוג ושל שפל בהיסטוריה המשותפת על אדמת המדינה. מעשים נעלים אלו, דוגמת פועלה של המלכה אלנה, מוסיפים קרני אור לתקופה החשוכה של השואה ברומניה".

בזירה המקומית אושרה הנצחתם של אלפונסו צבע ויוסף רוט. אושרה הנצחתה של המדענית היהודייה, רחל (רוזלינד) פרנקלין, שעבודתה על המבנה המרחבי של ה-DNA, תרמה תרומה מדעית מהותית וחשובה לגילוי מבנה זה. תגליתה הוסתרה במשך שנים רבות, על ידי מי שנעזרו והסתמכו על עבודתה, המדענים פרנסיס קריק וג'יימס ווטסון, עד שהאמת יצאה לאור ופרנקלין זכתה להכרה לה הייתה ראויה בגין התגלית המדעית החשובה שגילתה במחקרה.

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר ציינה כי מאז כניסתה לתפקיד, שמה לה למטרה להביא להנצחת גיבורי תרבות ונשים פורצות דרך בתחומן והיא גאה על כך על ההתקדמות הרבה שנעשתה בתחום.

יו”ר הוועדה, חבר מועצת העיר, עו”ד אדיר בנימיני, מסר כי "אנחנו ממשיכים במגמה להנציח דמויות ערכיות שתרמו לעיר, למדינה, לעם היהודי ולאנושות בכללותה, עם דגש מיוחד על אנשי אומנות ותרבות. אנו מודעים היטב לפער העצום הקיים בין רחובות הנקראים על שם גברים ביחס לרחובות על שם נשים ואנחנו עושים מאמצים גדולים לצמצמם את הפערים הללו. בשנים האחרונות החל פרוייקט הקרוי 'רחוב משלה' ובו מאגר של שמות של נשים הראויות לשם רחוב משלהן. אני קורא לתושבי העיר לעשות שימוש במאגר, להגיש הצעות, וכל הצעה תיבחן על פי הקריטריונים שנקבעו לאורך השנים במסגרת הוועדה".