פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
טביעה בחוף נתניה במד"א מזהירים בפני מקרי תביעה בקיץ טביעה בחוף נתניה | צילום: דוברות מד"א

בחופשת הקיץ אלפי בני אדם יוצאים לנפוש ופוקדים את חופי ישראל. במד"א מדווחים: "מתחילת עונת הרחצה טיפלנו כבר ב-111 בני אדם שנמשו מהמים, מהם 18 בני אדם שטבעו למוות"

חופשת הקיץ של בתי הספר התיכוניים והחטיבות כבר החלה. עשרות אלפי בני נוער וילדים מרחבי הארץ צפויים בחודשיים הקרובים לפקוד את חופי ישראל והבריכות הציבוריות.

על פי נתוני מד"א, מתחילת עונת הרחצה שנפתחה לפני כחודש וחצי ב- 9 במאי, טיפלו הצוותים ב- 111 בני אדם שנמשו מהמים בחופי ישראל ובבריכות ציבוריות, מתוכם, 83 במצב קל ובינוני, שישה בני אדם במצב קשה, ארבעה בני אדם במצב אנוש ו- 18 בני אדם שטבעו למוות.
במד"א מביעים חשש בשל עלייה חדה במספר הטובעים בהשוואה לאותה תקופה אשתקד אז דיווחו במד"א על 47 מקרי טביעה בלבד מהם 10 מקרי מוות.
לאור הממצאים החליטו במד"א לרענן ולהדגיש את כללי הזהירות בחוף הים והבריכה ובתוך כך, להדריך על אופן הגשת טיפול ראשוני לטובע שעשוי להציל את חייו:

כללי זהירות בחוף הים ובבריכות

יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!
יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם.
יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה ופציעה.
דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח מעט בצל.
אין לשחות באזור שובר הגלים. באזור זה עלולות להיווצר מערבולות חזקות שמושכות לקרקעית הים.
הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה מסוכנת.

בבריכות פרטיות

אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי.
יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר.
אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים
תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים אינם יודעים להיזהר.
טביעה מתרחשת תוך דקות בודדות. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. 
מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. פריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה.
יש לוודא כי הילדים מוגנים באופן מלא מפני נזקי השמש. יש להקפיד למרוח אותם בקרם הגנה מתאים, ואף רצוי להלביש תינוקות בבגד ים מלא וארוך.

במקרה של טביעה, יש לפעול על פי ההנחיות הבאות

1. להוציא את הטובע מהמים. במקביל, הזעיקו את מד"א בקו החירום 101.
2. הישמעו להנחיות הפאראמדיקים במוקד החירום 101 עד להגעת צוותי מד"א למקום.
3. אם הטובע איננו נושם השכיבו את הנפגע על גבו הרחק מקו המים והחלו מיד בביצוע עיסויי חזה בהתאם להנחיות הפאראמדיקים במוקד. 
4. מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "החופש הגדול הוא חג עבור תלמידי ישראל שכבר פוקדים את חופי ישראל והבריכות הציבוריות. על רקע ריבוי מקרי הטביעה עליהם דיווחנו בשבועות האחרונים, אני קורא לציבור הרוחצים לא להקל ראש בסכנות הים ולנקוט כל משנה זהירות. צוותי מד"א נערכים ופועלים מסביב לשעון למען הצלת חיים. אנא שימרו על ילדיכם. חופשה נעימה ורחצה בטוחה".