פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
שלומי אביטבול שלומי אביטבול מקדימה צורן - גיבור השנה שלומי אביטבול

שלומי אביטבול זכה בתואר "גיבור השנה" בקטגוריה של תרומה לקהילה לאחר שייסד את "שווים" – המועדון החברתי בקדימה-צורן לבעלי צרכים מיוחדים. "קיבלתי מאות פניות וברכות מכל הארץ, שלושה ימים לא עצמתי עין", הוא אומר בראיון. "עכשיו אני מבין את גודל האחריות ואת הצורך שלנו כחברה במועדון מסוג כזה"

גיבור השנה. שלומי אביטבול | צילום: שליו קעטבי

לאחרונה נערך טקס חגיגי ומרגש של קשת ומפעל הפיס, בו הכירו תודה לגיבורי השנה – תרומתם של אנשים מיוחדים לחברה הישראלית. אחד הגיבורים, שזכה להוקרה על פועלו בקטגוריה של תרומה לקהילה הוא שלומי אביטבול, שייסד את "שווים" – המועדון החברתי בקדימה צורן.
"שווים" נוסד על מנת למלא ואקום שנוצר לאנשים עם צרכים מיוחדים בהגיעם לגיל 21 - החוסר העצום במקומות מפגש ובפעילויות חברתיות. המועדון מופעל על ידי מתנדבים והמשתתפים בו נהנים מפעילות מגוונת בחינם לכל אדם, ללא תלות במצבו או במקום מגוריו. במועדון מתקיימות פעילויות מגוונות, דוגמת מפגשים מוסיקליים, סדנאות כתיבה ויצירה, סדנאות אוכל, דינמיקה קבוצתית ודמיון מודרך, הרצאות אורח ועוד.

אנשים בנתניה - שלומי אביטבול מקדימה צורן - גיבור השנה

קרן גרין ראש מועצת קדימה צורן ושלומי אביטבול | צילום: אמיר זהבי

"האמת שהזכייה הזו מטלטלת נפשית. לא ציפיתי ליום הזה והימים הראשונים שאחריו היו של התרוממות נפש", פותח אביטבול בראיון ל"נתניה נט". "קיבלתי משהו כמו 600-700 פניות מכל הארץ של אנשים שבירכו וביקשו עזרה, בהם נציגים של ראשי ערים שהציעו רעיונות לפתח מועדונים דומים בערים נוספות. זה עשה את שלו ובכנות - שלושה ימים לא עצמתי עין. עכשיו אני מבין את גודל האחריות ואת הצורך שלנו כחברה במועדון מסוג כזה. אחד האפקטים החזקים ביותר היה פנייה של בכיר מאוד במשק שפורש בקרוב לגמלאות. הוא הבטיח להתגייס ולהביא את הידע המקצועי שלו כדי לעזור לי לפתח את המועדון ולהרחיב את הפעילות, עם יעד של 100 סניפים בכל הארץ".

עוצמה של קהילה

בשידור הטקס החגיגי צפה אביטבול בביתה של ראש המועצה המקומית קדימה-צורן, קרן גרין, שותפה מלאה לעשייה ולתמיכה במועדון. "קרן אישה מדהימה שנשפה חזק במפרשי הספינה הזו ודאגה להשיט אותה בדיוק אל הנקודה בה היא נמצאת עכשיו", מפרגן אביטבול. "הקשר התחיל עם ייסוד המועדון לפני כשנתיים וחצי. פנינו אליה ומיד הבנו שהתפרצנו לדלת פתוחה. היא סייעה לנו כלכלית ומגיעה לפעילויות ממש כמו אחת מהחבר'ה – הבולדוזר שתמיד דוחף קדימה. העשייה הזו חשובה לה בדיוק כמוני והיא התרגשה מאוד כששמעה על הזכייה".

אנשים בנתניה - שלומי אביטבול מקדימה צורן - גיבור השנה

מועדון שווים | צילום: אמיר זהבי 

"קדימה צורן הוא יישוב שמכיל את כל חלקיו, גווניו וצבעיו - כולם שווים", אומרת גרין. "מועדון 'שווים' הוא דוגמה לעוצמתה של קהילה ושל מתנדבים. שלומי אביטבול, יעקב סאקלי כהן, ליאורה סוטו וגלית קרדוניס, שהקימו את המועדון, רתמו עוד מתנדבים רבים וביחד עם המועצה הגשמנו חלום לחברים ולמתנדבים. אני מזמינה כל אחת ואחד לבוא ולקחת חלק, להתנדב וגם להצטרף למועדון. רגעי נחת מובטחים".

יחד עם שותפו לדרך, יעקב סקאלי כהן, ייסד כאמור אביטבול לפני כשנתיים וחצי את "שווים", אליו רשומים כ-50 חברים, ארבעה מהם מנתניה. בכל יום חמישי נערך מפגש במרכז היזמות והעסקים קדימה צורן. לכל מפגש אופי אחר אבל עם מבנה מוגדר, ומתחיל בשירת המנון המועדון, לצד שירו של אריק איינשטיין – "אני ואתה נשנה את העולם" וזה של ארז הלוי – "כך ברא אותך הטבע". משם מדברים קצת אקטואליה ועוברים לתוכנית ייעודית מגוונת במיוחד – מתרפיסטית לוכדת חלומות, עבור בערב שירי משוררים וסדנת ייצור שוקולד, וכלה בקורס לשזירת פרחים וערב ישראלי עם הרבה פלאפל.
"החיוך של המשתתפים אומר הכל, הם פשוט לא רוצים ללכת ומבחינתם זה הכרח ולא מותרות", מתרגש אביטבול, הרוח החיה של המועדון. "יש קרוב ל-20 חבר'ה שאינם בעלי צרכים מיוחדים ואני בראשם, שפשוט נהנים ולא מוכנים לוותר על אף פעילות".

מענה חברתי

שלומי אביטבול (55), נשוי ואב לארבעה, מתגורר בקדימה-צורן. החלום להקים מועדון לבעלי צרכים מיוחדים נולד אצלו לפני שנים רבות, עת עבד כנהג מונית והסיע למסגרת חינוכית בירושלים ילד עיוור בשם אלעד בן שמחון משכונת עיר ימים בנתניה. "אלעד הגיע לגיל 21 ונותר בלי תעסוקה", הוא משחזר. "זה העציב והכעיס אותי, והבנתי שחייבים להקים מסגרת חברתית עבור אנשים עם צרכים מיוחדים.
אביטבול, שפעילותו המבורכת במועדון "שווים" נעשית בהתנדבות מלאה, מעורב בשני פרויקטים קהילתיים נוספים – יו"ר הסניף בקדימה של "יחד למען החייל" בו נעשים מאמצים לשפר את תנאי החיילים, ו"עסק קטן בשבוע" – במסגרתו עבר מעסק לעסק בתחילת משבר הקורונה וכתב עליהם בדף פייסבוק ייעודי לעידוד צריכה מקומית ביישוב. עד כה עשה טוב ל-123 עסקים והיד עוד נטויה.
מה השאיפות שלך בתחום הסיוע לבעלי צרכים מיוחדים?
"היעד הגדול הוא להגיע ל-100 מועדונים. יש כבר שלושה עם תשתיות מוכנות ברמת גן, פתח תקוה ובאר שבע, והשאיפה היא שבכל פינה בארץ יהיה מועדון לאנשים עם צרכים מיוחדים. אני לא מוכן שיהיה מצב שמישהו יישב בבית בין ארבעה קירות ללא מענה חברתי".