פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
מזל קוטי "אני חושפת את עולם האמנות למי שלא יכול להגיע למוזאונים" מזל קוטי

אמני גלריית תל חי, מפעל עירוני ביוזמת מינהלת מרכז העיר, זכו לאות הוקרה מראש העירייה על התנדבותם. מנהלת הגלריה, מזל קוטי, מספרת על הפעילות הקהילתית המגוונת, כיצד התגייסו האמנים להשלים עבודות של חולת אלצהיימר לאחר שנפטרה ויצרו תערוכה ייחודית, ועל החזון שלה לאפשר לכל אחד ואחת בנתניה לצייר. ראיון צבעוני על אמנות ורגש 

אות הוקרה | תמונה באדיבות מינהלת מרכז העיר 

האתגר הגדול של כל אמן הוא להצליח להעביר את תחושותיו ורגשותיו אל הדף או הקנבס. להעביר ערכים אמנותיים בראיון טלפוני זה דבר מאתגר לא פחות, אבל מזל קוטי עמדה בו בצורה מרשימה במיוחד. לאחרונה קיבלה אות הוקרה מראש העירייה על פעילותה ההתנדבותית בשם גלריית תל חי, אותה היא מנהלת, וגאוותה הגדולה על כך שיצרה במקום קבוצת אמנים מרשימה בחסות עיריית נתניה.

"אות ההוקרה העניק חותמת לפעילות שלי ואני יכולה להיות מאוד גאה בעצמי", פותחת קוטי בסגנונה הציורי בראיון ל"נתניה נט". "בהתנדבות את נותנת את כל כולך מהלב ולא מקבלת כסף, ולכן כיף גדול לקבל חיוך, הוקרה וטפיחה על השכם. זה מה שמעלה אותי למעלה, מעודד אותי וגורם לי לרצות לעשות ולתת מעצמי עוד ועוד למען העיר ותושביה".

אנשים בנתניה - "אני חושפת את עולם האמנות למי שלא יכול להגיע למוזאונים"

מזל קוטי | תמונה באדיבות מינהלת מרכז העיר 

גלריית תל חי היא מפעל עירוני ביוזמת מינהלת מרכז העיר ובתמיכת ראש העיר. קוטי, אמנית רב תחומית שכאמור מנהלת את הגלריה בהתנדבות מטעם המינהלת, הנה דמות מיוחדת במינה ומקיימת במקום פעילות מלאה מבוקר עד ערב.

בגלריה מתקיימות פעולות רבות, דוגמת ציור מודל במדרחוב תל חי, סריגה קולקטיבית על עצים, שיח גלריה ותערוכות קבוצתיות בנושאים שונים. יצוין כי העירייה העמידה לרשות מינהלת מרכז העיר לא פחות משלוש חנויות שיפותחו כגלריות וייתנו מענה לאמני העיר.

לזכרה של עירא

אחת הפעילויות המרשימות בגלריה נוגעת לסיפורה של עירא – יונה דסה ז"ל, אמנית שחלתה באלצהיימר והותירה אחריה עשרות עבודות לא גמורות. אחת האמניות בגלריה, עירית כהן-רז, היא חברה של בתה של עירא, ופנתה למזל בנושא. "היא אמרה לי שיש לה בבגאז' 50-60 ציורים לא גמורים", משחזרת קוטי. "ידעתי שאין מצב לזרוק אותם וביקשתי שתביא אותם לגלריה". השתיים החליטו ליצור חיבור לזכרה של עירא באמצעות האמנות, וגייסו את כל אמני הגלריה כדי להשלים את יצירותיה. "זה היה תהליך מרתק שנמשך כמעט שנה, עבודה מדהימה שלוותה בהמון התרגשות ואמוציות", היא מתארת. "כל אחד מאיתנו התחבר לעולם של עירא".

אנשים בנתניה - "אני חושפת את עולם האמנות למי שלא יכול להגיע למוזאונים"

מתוך התערוכה בגלריית תל חי 

התוצאה הייתה מוצלחת מעל המשוער. ראש מינהלת מרכז העיר, עלוית פרוינד, זיהתה את הפוטנציאל ויצרה חיבור עם האוצר עדי יקותיאלי. בניהולה האמנותי של קוטי עלתה לפני כחודש תערוכה ייחודית בשם פגישה – חצי פגישה – מחווה ודיאלוג בציור של אמני הגלריה בהשראת עירא ז"ל. התגובות הנהדרות וההדים שעורר הסיפור צפויים להפוך את היוזמה לתערוכה נודדת בבתי חולים פסיכיאטריים ברחבי הארץ ובהמשך אף ייתכן שתוצג בבתי ספר לרפואה העוסקים בנושא.

"עשינו דבר עצום. המשפחה של עירא לא הבינה בתחילת הדרך מה אנחנו עושים, אבל כשהם באו לתערוכה הם פשוט בכו", מסכמת קוטי. "בדרך כלל זורקים או מוסרים דברים מהסוג הזה, ואני שמחה שיכולנו לשמר אותם ולתת להם המון כוח, עוצמה ורגש. זה חומר למחשבה וללמידה".

לב של קוסמת

מזל קוטי אמנם בת 67, אבל מתארת עצמה עם רוח צעירה של בת 17 וחצי. מתגוררת במרכז העיר, אם לשני בנים וסבתא טרייה לנכד בן ארבעה חודשים. במשך 26 שנים הייתה מעצבת גינות בטרם פרשה לגמלאות. "אני אוהבת את עולם האמנות וחיפשתי מה לעשות בזמני הפנוי", היא מספרת. "הגעתי לראש מינהלת מרכז העיר, עלוית פרוינד, הצגתי את עצמי ואת החזון שלי – שכל העיר הזו תצייר יחד איתי בחינם. היא האמינה בי ונתנה לי תקציב לחומרים. בהמשך, כשהגיעה החורף, ביקשתי גם קורת גג וכך קיבלתי את ניהול הגלריה".

אנשים בנתניה - "אני חושפת את עולם האמנות למי שלא יכול להגיע למוזאונים"

אות הוקרה | תמונה באדיבות מינהלת מרכז העיר 

בחודש הבא תציין מזל שנתיים לפעילותה ההתנדבותית בגלריה, ואי אפשר לפספס את העובדה שהיא נהנית מכל רגע. "אני מתארת את עצמי כקוסמת עם לב אדום וגדול. יש בי המון נתניה ויחד עם ידע באמנות אני כמו מעיין שופע והכי אוהבת את מה שאני עושה. למה קוסמת? מגיעים אנשים שפחדו מצבעים ולא חלמו לצייר, ותוך דקות הפכתי אותם להכי מאושרים שיש. לימדתי ילדים קטנים לצייר ברחוב ויצאו להם יצירות מהממות. זה לא קוסמת?".

"בניתי קבוצה של כ-70 אמנים בחסות העירייה וכל מי שרוצה יכול להציג בה את ציוריו בחינם. אני עוזרת לאמני העיר ומגשימה את החלום שלי בלתת את הבמה לאחרים", היא מסכמת את הפעילות הייחודית בגלריה. "אני חושפת את עולם האמנות למי שלא יכול להגיע למוזאונים וגלריות, וכל מי שרוצה לעסוק באמנות מוזמן לבוא אלי. מגיעה תודה גדולה ומילים חמות לראש המינהלת עלוית פרוינד ולראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, על העזרה והתמיכה בפעילות שלנו".