פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
אתי דהן "מערכת החינוך תותאם למאה ה-21 ותהיה מדויקת לצרכי התלמידים" אתי דהן

אתי דהן, ראש מינהל חינוך וחברה בעיריית נתניה, מלאת מוטיבציה להוביל לשיאים חדשים את תחום החינוך בעיר. בראיון מקיף היא מבהירה שהמערכת ערוכה היטב גם למקרה בו יתפרץ גל חמישי שיוביל לסגר, מקווה להיות העיר הראשונה שתחסן את ילדיה ומתגאה בפיתוח פדגוגי בשלושה ממדים. הכירו את אשת החינוך מספר 1 בנתניה

אנשים בנתניה - "מערכת החינוך תותאם למאה ה-21 ותהיה מדויקת לצרכי התלמידים"

ראש מינהל חינוך אתי דהן 

רק כחודש וחצי חלף מאז החליפה אתי דהן את טובה דולה בתפקיד החשוב ביותר בתחום החינוך העירוני – ראש מינהל חינוך וחברה בעיריית נתניה, אבל שיחה קולחת במחיצתה מעבירה תחושה חזקה שדהן כאילו הייתה כאן מאז ומתמיד.
"הייתה לי כניסה מדהימה לתפקיד ואני גאה ונרגשת להשתייך למינהל החינוך של נתניה", היא מספרת בראיון ראשון מאז נכנסה לתפקידה. "פגשתי צוותי חינוך מקצועיים, חמים ונכונים ללמידה והתפתחות. צוות אגפי החינוך מסור ומלא תשוקה לעשייה פדגוגית עשירה. יש פה פוטנציאל מדהים, כי נתניה היא עיר מלאת עשייה ונכונות לרוץ קדימה. ראש העיר שמה את החינוך בראש סדר העדיפויות ואני מלאת שמחה על כך. אני אוהבת את מה שאני עושה וקמה בכל בוקר בשיא ההתרגשות לעיר חמה שרוצה לעשות חינוך טוב".
המינוי שלך נעשה בעיצומה של תקופה מאתגרת כשהקורונה עדיין כאן.

"בהיסטוריה אנחנו למדים שמגפה נמשכת בדרך כלל 5 שנים. אנחנו לומדים לחיות עם הקורונה ולצדה. אנחנו פועלים על פי הכללים לצד שמירה ואכיפה של הנהלים – זה נותן המון רוגע ושקט. נמשיך לחיות לצד הקורונה ואנחנו תמיד דרוכים כדי להיות מעודכנים בכללים ובהנחיות החדשות שמציבים לנו".

איך אתם נערכים לאפשרות של גל חמישי?
"כרגע אנחנו מנצלים את נוכחותם של התלמידים והצוותים בבתי הספר ובגנים ועסוקים בהרמת הרף הלימודי, בצמצום פערים ובדגש על היבטים חברתיים-רגשיים. המערכת יודעת לעבור ללמידה מרחוק בין רגע. יותר מזה, בחלק מבתי ספר פיתחו למידה היברידית המשלבת למידה מקרוב ומרחוק, כך שבמידת הצורך נהיה מוכנים למעבר ללמידה מרחוק".

מה דעתך על חיסוני הילדים ואילו השלכות צפויות ברמה הרגשית-מנטלית?
"אנחנו מאוד בעד חיסון הילדים ואפילו ביקשנו להיות העיר הראשונה שתתחסן. העברנו כבר רשימות של תלמידים ואני בקשר בנושא עם הגורמים הרלוונטיים בפיקוד העורף. נעודד את ההורים לחסן את הילדים, אבל מצד שני לא נכפה את דעתנו ונכבד את ההחלטה ההורית. גם מי שיחליט לא לחסן זה בסדר. בעניין הדאגה ללחץ מחיסונים -חשוב לזכור שהילדים תלויים מאוד בחוויית הלחץ של ההורים. אני בטוחה שהורה שיבחר לחסן את ילדו יהיה רגוע וישדר לילד שזה הדבר הנכון. גם אנחנו נעביר את השדר הזה. מעבר לזה, מערכת החינוך מתמודדת לא אחת עם מצבי לחץ ואנחנו יודעים לעבוד על אלמנטים של התמודדות ורגיעה. כל שנה יש חיסונים במערכת ולא צריך לעשות מזה דרמה גדולה מדי".
נתניה מח"ר

אתי דהן, נשואה ואם לשלושה, מתגוררת בתל אביב וברזומה שלה לא פחות מ-31 שנים במערכת החינוך, מה שמלמד לא מעט עד כמה התחום יקר לה וקרוב ללבה. החלה את דרכה כיועצת חינוכית בבית הספר "ביאליק" בדרום תל אביב ובהמשך מילאה תפקיד דומה בבית הספר לטבע, סביבה וחברה, הנותן מענה לילדים מחוננים. במשך 16 שנים ניהלה בתי ספר, בכלל זה בית ספר יסודי בקרית אונו ועל יסודי שש שנתי בדרום תל אביב. בשניהם זכתה עם המוסדות החינוכיים בפרסי חינוך ארציים בבית הנשיא. כמו כן, הדריכה דהן מנהלים חדשים במערכת במשך עשור ואף לימדה בקורס היוקרתי להכשרת מנהלים של אבני ראשה, המכון למנהיגות בית ספרית. בנוסף, ניהלה את אגף החינוך בעיריית גבעת שמואל ובשל היותה עיר מעורבת, צברה דהן ניסיון עם האוכלוסייה הדתית, מה שעשוי לסייע לה לא מעט גם בנתניה.

אנשים בנתניה - "מערכת החינוך תותאם למאה ה-21 ותהיה מדויקת לצרכי התלמידים"

ראש מינהל חינוך אתי דהן בחנוכת הספרייה בבי"ס טשרניחובסקי

באשר לחזונה החינוכי, מספרת דהן בגאווה על קידום מהלך חינוכי רחב היקף בשם נתניה מח"ר (מדדי חדשנות רב תחומיים). במסגרת זו ילמדו התלמידים בשלושה ממדים: האקדמי – פיתוח הלומד העצמאי, הוראת מיומנויות, למידה רב תחומית, למידה על תחומית וחינוך למצוינות; הממד העתידי – מיומנויות טכנולוגיות, פיתוח אזרח העולם, פיתוח לומד מכוון למקצועות העתיד וכן יצירתיות ויזמות; והממד הרגשי-חברתי-ערכי – פיתוח זהות ישראלית, פיתוח חוסן, חינוך לשלומות, לא מוותרים על אף אחד ודרישה למאמץ. "כל מנהל בחר צוות פיתוח, כולל הגננות המובילות. אנחנו נפגשים בצוות סיירת, לומדים יחד ועסוקים בפיתוח פדגוגי סביב שלושת הממדים", היא אומרת בחיוך.

בחינוך אין תקרת זכוכית!

בכל הנוגע ליעדי מערכת החינוך העירונית בשנת הלימודים תשפ"ב, הרי שהם כוללים טיפוח זהות אישית, יהודית ישראלית, תוך חינוך לאהבת האדם באשר הוא; קידום מחקר ופיתוח בקרב צוותי החינוך והתאמת המערכת למאה ה-21. הכשרת התלמידים להשתלבות בעולם משתנה, חדשני ועתידי. פיתוח תלמיד שהוא אזרח העולם המכיר ופועל לקידום 17 יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא וצדק חברתי; קידום ההישגים הלימודיים של התלמידים תוך מתן מענה אישי ומדויק לכלל התלמידים; קידום אורח חיים בריא, חינוך לשלומות וחוסן; מתן מענה רחב לילדי החינוך המיוחד; מתן מענה לתלמידים מחוננים, מוכשרים ומצטיינים; חיזוק הקשרים בין המערכות הפורמליות והבלתי פורמליות ודאגה לתלמיד לאורך כל היום וכן מתן העשרה רב תחומית לתלמידים בנתניה.

"זה לא רק בחזוני, אלא מהמפגש עם האנשים אני רואה היטב מהלך של פיתוח מהותי וחדשני. מערכת החינוך תותאם למאה ה-21 ותהיה רלוונטית ומדויקת לצרכי התלמידים", מסכמת דהן בסיפוק. "אנחנו, ראש העיר, הגב' מרים פיירברג איכר, סגל העירייה, מנהלי האגפים במינהל, המפקחים, מנהלי בתי הספר, הגננות, המורים, ועובדי המערכת, כולנו, מחויבים להישגיהם האישיים של כל תלמיד ותלמידה. לא מדובר כאן בממוצע כתתי או בית ספרי, אלא בהישג אישי של כל אחת ואחד. אנחנו נבחנים במבחן התוצאה, ונקפיד להעלות את ההישגים הלימודים וכמו גם את העיסוק בהיבטים הרגשיים חברתיים. חשוב להדגיש שבמערכת החינוך אין תקרת זכוכית. זו אשליה אופטית שה-100 הוא התקרה, אבל לא. המערכת יכולה לשנות ולקבוע כל הזמן רף לימודי גבוה יותר, תוך קידום התלמידים להישגים אישיים ומיצוי יכולותיהם. זה מה שאני רואה לנגד עיניי".