פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תערוכה במשרד החינוך תלמידי נתניה מציגים: "תרבות ישראל מדברת אומנות" תמונה: דוברות מחוז תל אביב

תערוכה בינתחומית חדשה המציגה את התוצרים האומנותיים של תלמידי בתי הספר בנתניה בתחום תרבות ישראל, נפתחה אתמול במבואה של משרד החינוך בתל אביב

20 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים מנתניה, משתתפים בתערוכה שנפתחה ע"י מנהלת מחוז ת"א, חיה שיטאי, הרפרנטית להתחדשות יהודית ותרבות ישראל במחוז ת"א, שרה קוך, ומנהלת אגף החינוך בעיריית נתניה, טובה דולב. 

"זו פעם ראשונה בתולדות משרד החינוך שמציגים תערוכה של עיר אחת ולא של מחוז", מתארת אלה זאק, מדריכת אומנות ומורה לאומנות בבית הספר 'יגאל אלון' בקרית נורדאו. "זה כבוד גדול ואחריות גדולה שאני הרגשתי באופן אישי, גם כנתנייתית וגם כמדריכה לאומנות".

חינוך ומצויינות - תלמידי נתניה מציגים: "תרבות ישראל מדברת אומנות"

 הכל החל כאשר בעיר נתניה נפתחה בתחילת שנת הלימודים השתלמות משותפת למורים לתרבות ישראל ולמורים לאומנות. במסגרת ההשתלמות נוצר דיאלוג פדגוגי בין המורים, שהוביל להחלטה על יצירת תוצרי אומנות של התלמידים, תוצרים שישקפו תהליך חשיבה מעמיק של זהות יהודית-ישראלית.

עיקר הקושי היה לתרגם את המושגים המופשטים שמהווים חלק מהתרבות היהודית לשפה חזותית. "מטרת הפרויקט הייתה ליצור שפה משותפת בין אומנות לבין תרבות ישראל. מכאן נובע שם התערוכה "תרבות ישראל מדברת אומנות", מוסיפה אלה. "בתחילת הדרך היה לא פשוט למצוא שפה משותפת בין המורים מהתחומים השונים. אנחנו, כמורים לאומנות, ניסינו להבין איך אנחנו יכולים להביע דרך האומנות מושגים מופשטים כמו 'זהות יהודית', 'זהות ישראלית', 'ארבעה בנים', 'דיאלוג' וכדומה".

חינוך ומצויינות - תלמידי נתניה מציגים: "תרבות ישראל מדברת אומנות"

אחרי 30 שעות של עבודה במהלך שנה שלמה, התוצרים שהפיקו התלמידים המקומיים זוכים להרבה תשבוחות. "העבודות שהילדים עשו הן ברמה מאד גבוהה". מתגאה אלה. "עיקר העבודה שלי הייתה להסביר להם טכניקות ודרכים שונות איך להגיע לתוצר הסופי ולפרט על החומרים השונים שהם יוכלו להיעזר בהם כדי להוציא את הרעיונות המופשטים אל הפועל. בבית הספר 'יגאל אלון' הילדים הכינו תבליטים בנושא 'צבר'. את הקולאז'ים הם יצרו באמצעות נייר וקרטון ממוחזרים. בתי ספר אחרים תרגמו מושגים אחרים שהם בחרו לבטא באמצעות עבודות מעץ, עבודות הדפסה, ציורים, רישומים, מצגות, ועוד".