פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים לתלמידת אריאל שפירא מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים לתלמידת אריאל שפירא מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים לתלמידת אריאל שפירא

אלינור חיימוב, תלמידת בית הספר תמר אריאל שפירא זכתה במקום הראשון בתחרות "אדם וים" על שם תא"ל מיל' גדעון רז המתקיימת מידי שנה במרכז המדעים הרצליה. חיימוב "חקרנו דרכים לייעל את יחס הדחף"

הפרס ניתן לאלינור חיימוב על עבודת חקר של מדחף אנכי לכלי שיט.

אלינור חיימוב. אריאל שפירא

מדובר בתחרות כלל ארצית בשיתוף משרד החינוך, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, עיריית הרצליה, עמותת "דולפין", מדרשת שדה בוקר, המרכז האקדמי רופין ועשרות בתי ספר מדן ועד אילת. 

עבודתה של אלינור נעשתה בליוויו של המורה איציק גוילי ובהנחייתם של פרופ׳ משה רוזנפלד וד״ר תמיר גבאי מאוניברסיטת תל אביב, וכן של מר טל טמיר ומר מעוז מדמוני מטעם תחרות מדענים ומפתחים צעירים.

אלינור חיימוב בתגובה: "במהלך הפרוייקט חקרנו דרכים לייעל את יחס הדחף. חקרנו את השפעת צורת מסלול הלהבים מסלול אליפטי וזוויות הפסיעה על ביצועי המדחף האנכי, כפי שהוצע בפטנט של מר פיל בוגרש. מערכת אליפטית זו מייעלת את יחס הדחף יחסית לתנועה מעגלית מכיוון שהיא מקטינה את משך פעולת כוחות העילוי המנוגדים. יש לציין כי מערכת זו היא היחידה בעולם המונעת במסלול אליפטי. הדחף הנוצר ע״י הכנפיים בתווך נוזלי נחקר בתוכנת אנליזה. כמו-כן נבנה מודל של המערכת אשר נוסה בבריכה."

לדברי איציק גוילי, כלי שיט מונעים כיום באמצעות מדחף אופקי המקובע לגוף הספינה שמספק דחף רק בכיוון הצירי, כאשר הוצעה שיטה על ידי פרופסור קירסנר מאוניברסיטת וושינגטון להנעה חלופית המבוססת על מדחף בעל ציר אנכי, שאינה נמצאת בשימוש רחב, למרות שהיא יעילה יותר.
בכל שנה מתחרים מאות תלמידי כיתות ט' עד י"ב ומציגים עבודותיהם ומחקריהם בתחום הימי במספר קטגוריות: מדע וטכנולוגיה (פיזיקה, מכניקה והנדסה), מדעי הים (ביולוגיה ימית, גיאוגרפיה, ומדעי הסביבה), וצילום מעל ומתחת לפני המים.
התחרות נושאת פרסים ומהווה כר פורה להרחבת והעמקת ההיכרות עם סביבת הים והחוף ומיועדת לקרב בני נוער לנושא הים, ולהטמיע את חשיבות הנושא הימי לקיומה הכלכלי, הביטחוני והאקולוגי של מדינת ישראל.