פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
חנוכת בית מרקחת 'מכבי פארם' בביה"ח לניאדו בעברית זה נשמע יותר טוב חנוכת בית מרקחת 'מכבי פארם' בביה"ח לניאדו | צילום: איציק בן שושן

לימודי עברית הם דרך חיים וייעוד עבור המחלקה להשכלת מבוגרים בעמותה לחינוך בלתי פורמלי בנתניה, ולאחרונה עברו 15 צעירים מפרויקט "מסע" קורס ייחודי לשיפור השפה במהלך שהותם בארץ. אליס יאמפולסקי, מנהלת המחלקה: "הלימוד מתנהל ברמה גבוהה, תוך גמישות והתאמת הלימודים לצורך לשפר את העברית או ללמוד את השפה מיסודה"
זה סיפור על קבוצת צעירים יהודים, שמצאה דרך טובה ואיכותית לשיפור השפה העברית

בימים אלה הסתיים מסלול לימודי עברית, שבו למדה קבוצת תלמידים מופלאה במיוחד - קבוצת צעירים מצרפת שהגיעו לארץ בשליחות חברתית, שמטרתה להתנדב למען הקהילה המקומית.

קירוב לבבות

הגעתם הייתה במסגרת פרויקט "מסע" - תכנית של הסוכנות היהודית המתמקדת בקירוב לבבות בין צעירים מהתפוצות לישראל ותושביה. במסגרת שליחותם השתתפו חברי הקבוצה כאמור גם במסלול ללימודי עברית, אשר התקיים באולפניות המנוהלות על ידי המחלקה להשכלה בעמותה לחינוך בלתי פורמלי בנתניה.

מנהלת המחלקה, אליס יאמפולסקי, סיכמה את תהליך התרומה ההדדי שנוצר בין המתנדבים הצעירים מצרפת, שבאו לנתניה לתרום ומצאו את עצמם נתרמים מלימודי עברית לבין צוות המחלקה להשכלה: "צוות המורים שלנו באולפניות מנוסה בהתאמת הלימוד לתלמידים ולכן הלימוד מתנהל ברמה גבוהה, תוך גמישות והתאמת הלימודים לצורך לשפר את העברית או ללמוד את השפה מיסודה. 15 הצעירים משתתפי פרויקט 'מסע', זכו לקורס ייחודי בן 64 שעות לשיפור השפה במהלך שהותם בארץ".
נעמי סלמה, מרכזת את תכניות הצרפתים בעמותת מסע בנתניה שליוותה את הקבוצה בארץ, הרחיבה על החוויה הנתנייתית שעברה הקבוצה: "בפרויקט מסע נותנים לצעירים היהודים את האופציה להתחבר לקהילה הישראלית", אמרה. "במהלך תקופה של חמישה חודשים הם זוכים להתרשם מהמדינה מהרבה בחינות וזוכים לקורסים מקצועיים ייחודיים, שעות אולפן וטיולים".
הפעילויות להן זכתה הקבוצה כללו התנדבות שבועית בבית החולים 'לניאדו' בעיר, וכן התנדבויות בבתי ספר ובבית אבות, לצד פעילות התנדבותית-צבאית בת שבוע. משהו כמו גדנ"ע במונחים 'ישראליים'.

פעילות קהילתית - בעברית זה נשמע יותר טוב

תופרים חליפות

יאמפולסקי, המנהלת המחלקה ב-16 השנים האחרונות, הוסיפה על הפעילות השוטפת: "המחלקה פועלת למען אנשים מגיל 18 ומעלה במספר תחומים ובקשת רחבה של נושאים, החל מהשלמת 12 שנות לימוד ועד ללימודי תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, כמו כן ניתן במסגרת המחלקה להשכלה ללמוד לימודים מקצועיים והכשרות מקצועיות, להשלים בגרויות ועוד. להצלחה בחיים וכסיוע לעולים בקליטתם והשתלבותם, מתקיימים כאמור קורסים לשיפור השפה העברית בכל הרמות. כמו כן מתקיימים לימודים אולפנים לעברית שבהם הלימודים מתקיימים במימון של משרד הקליטה. לימודים אלה ניתנים לעולים חדשים. אנחנו מאפשרים לכל מי שרוצה לשפר את העברית שלו לעשות זאת תמורת סכום סמלי בלבד וכך, למעשה, אנו משפרים את תהליכי הקליטה וההשתלבות בארץ של רבים".

המטרה: חזרה הביתה

"התגובות היו טובות מאוד והחבר'ה מאוד נהנו מהפעילויות", מסכמת סלמה. "כולם אהבו להיות ולבלות בארץ ובמהלך ההתנדבות כמובן שנחשפו גם ללא מעט בעיות. כולם ללא יוצא מן הכלל הודיעו שהם רוצים לחזור אחרי פסח – אז אני השגתי את המטרה שלי ואני גאה בה: שהחניכים בפרויקט יחזרו הביתה לארץ ישראל, זה הכי חשוב לי".

מסע מקומי

חברת "מסע" הינה פרי יוזמה משותפת של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל. מסע מרכזת תכניות ארוכות בישראל ,סמסטר עד שנה, לצעירי העם היהודי בתפוצות, ומעניקה מלגות ומענקים ,ע"פ ארצות מוצא ומצבם הכלכלי של המשתתפים בתוכניות. פרויקט "מסע" קורא למאות אלפי הצעירים (בגילאים 30-18 ) היהודים בעולם לפתח את עצמאותם ואישיותם באמצעות חוויה מאתגרת, מעצבת וייחודית בישראל. הפרויקט פועל לחיזוק זהותם היהודית, מעורבותם ופעילותם של צעירים יהודים בעולם, בחברה ובתרבות הישראלית והדגשת חשיבותה של ישראל כמרכז יהודי תרבותי עולמי. הפרויקט אף פועל לציודם בכלי הסברה על מנת שידעו להתמודד טוב יותר עם הביקורת על מדינת ישראל ולשימור הקשרים עימם במטרה למנף את חוויתם בארץ חיזוק הקשר עם הקהילות בארצות מוצאם. התוכניות משלבות לימודים, ידיעת הארץ, מפגשים והתנדבות בחברה הישראלית התוכניות מהוות פוטנציאל לחיזוק הזהות היהודית ויוצרות אצל הצעירים תהליך העצמה, פיתוח מנהיגות, אתגרים משותפים, משמעות וזהות קבוצתית לצעירים מישראל ומהעולם הפועלים למען קהילה וחברה טובה יותר.