ד"ר ניל פרידמן טיפול ביולוגי אימונולוגי בסרטן – העתיד כבר כאן ד"ר ניל פרידמן

מאות מליוני דולרים נשפכו ברחבי העולם על מנת למצוא תרופה למחלת הסרטן. נדמה כי התרופה למחלה הארורה נמצאת כבר בהישג יד. בלוג מאת ד"ר ניל פרידמן, רופא בכיר במכון האונקולוגי בלניאדו מסביר מהו טיפול אימונולוגי-ביולוגי בסרטן

המערכת החיסונית מתפקדת כמחסום כניסה של וירוסים, חיידקים ותאים סרטניים לגופנו.

המערכת, הנקראת בעגה המקצועית "המערכת האימונולוגית" אמורה לזהות את הגורמים השליליים שנכנסו בדרך זו או אחרת לגוף ולהלחם בהם. אולם, למרבה הצער, התאים הסרטניים למדו איך "לעבוד בעיניים" על המערכת החיסונית. התאים הסרטניים מצליחים להקשר מולקולרית לתאי המערכת החיסונית הנקראים תאי T ובכך להשבית את פעילות המערכת החיסונית. ההתקשרות המולקולרית היא תחבולה מחוכמת של תאי הסרטן באשר הם, תחבולה שעד כה הגבנו עליה בהקרנות, ניתוחים וטיפולים כימותרפיים. הבעיה המרכזית בטיפולים שבוצעו עד כה היא בכך שהם תוקפים את כלל מערכות הגוף. גם ההקרנות וגם הטיפולים הכימותרפיים משפיעים על תפקוד הגוף כולו, בלי הבחנה בין תא בריא לתא סרטני ובכך הם פוגעים בבריאות המטופל, במקביל להליך צמצום הסרטן או אפילו ההחלמה ממנו. לטיפולים המקובלים עד כה נלוות תופעות לוואי לא נעימות בכלל כמו נשירת שיער, תחושות בחילה קשות, אובדן תיאבון ועוד. 

דור העתיד של התרופות לסרטן

נראה כי דור העתיד של התרופות לסרטן כבר נמצא פה. מדובר בתרופות שמטפלות במערכת האימוניולוגית, וליתר דיוק במנגנון ההתקשרות המולקולרית של תאי הסרטן בתאי ה-T. התרופות הללו מצליחות לנצח את תאי הסרטן המתוחכמים בכך שהן לא מאפשרות את הליך ההתקשרות ומאפשרות, בעצם, למערכת החיסונית לפעול את פעולתה– מלחמה בתאי הסרטן בכוחות עצמה. התרופות מבוססות על ביולוגיה מדויקת שמאפשרת לרופאים לכוון את הטיפול לאיזור ספציפי בגוף ובכך למנוע תופעות לוואי קשות. כמו כן, הטיפול הספציפי לא פוגע בתפקוד מערכות הגוף הנוספות שעלולות היו להפגע לו היו מטפלים בהקרנות או כימותרפיה.

אחוזי ההצלחה של דור התרופות החדש מעודדים. הן בהיבט של הארכת תוחלת חיים של חולים שכבר התפרצה אצלם מחלה גרורתית והן בהיבט של החלמה מלאה. התרופה הראשונה אושרה ע"י מנהל הבריאות האמריקאי (ה-FDA) בשנת 2011 ומאז אושרו מספר תרופות נוספות. בשלב זה התרופות מהדור החדש מטפלות בסרטן מסוג: מלנומה, סרטן צוואר הרחם, סרטן שלפוחית השתן, סרטן ריאות, סרטן כליה וסרטן השחלות.

המכון האונקולוגי בלניאדו מציע למטופלים גם את תרופות דור העתיד, תופעות לוואי בעלות השפעה קלה יחסית וניכרים כבר סיפורי הצלחה.