תמונה | ארכיון  חשש מאפשרות של תחלואה בו־זמנית בקורונה ובשפעת תמונה: ארכיון

השפעת העונתית, כמו הקורונה, עוברים בין אדם לאדם בטיפות נוזל ממערכת הנשימה. האם חיסון לקורונה מגן גם מפני שפעת? האם ניתן להתחסן נגד שני הנגיפים בו זמנית. תשובות לשאלות אלו ועוד

תמונה: ארכיון 

ההנחיות למניעת הדבקה בקורונה נכונות גם לשפעת. אם אתם שומרים על ריחוק, על שטיפת ידיים ועל עטיית מסיכה – אתם מצמצמים את הסיכון שלכם לחלות בשפעת.
נגיף השפעת העונתית, ממש כמו נגיף הקורונה, עוברים בין אדם לאדם בטיפות נוזל ממערכת הנשימה: אדם חולה משתעל, מפיץ טיפות הנגועות בווירוס לאוויר, ואנשים אחרים הנמצאים בסביבתו עלולים לשאוף חלקיקים אלו. הדבקה מתחילה יום לפני הופעת התסמינים, ויכולה להימשך עד חמישה ימים לאחר שהחולה מבריא/ה.
ואיך נשמרים? 
מגלים אחריות: לא שולחים ילדים חולים לבית הספר ולא הולכים לעבודה כשאתם חולים. מתחסנים. שפעת היא סיבת המוות השכיחה ביותר שניתנת למניעה על ידי חיסון. החיסון חשוב במיוחד לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון להסתבכות המחלה: נשים בהריון, ילדים מגיל חצי שנה עד גיל 12, חולים כרוניים וחולים במחלה קשה, וכן מבוגרים בני 65 ומעלה.
האם לחיסון נגד שפעת יש השפעה על התחלואה בקורונה? 
כן, גם ברמת הפרט וגם ברמת הכלל. ברמת הפרט: אם את מתחסנת נגד שפעת, יש סיכוי טוב שלא תחלי ומערכת החיסון שלך תהיה חזקה ויציבה. זה ישפיע על היכולת שלך להתמודד גם עם נגיפים אחרים.
ברמת הכלל: פחות אנשים שחולים בשפעת משמעו פחות עומס על במרפאות ובתי חולים – מצב שיאפשר להם להמשיך ולהיות פנויים להתמודדות עם הקורונה.
האם שפעת היא סוג של הצטננות? 
לא. אמנם יש סימפטומים אופייניים לשפעת שמופיעים גם בהצטננות - חום גבוה, שיעול, נזלת, חולשה כללית, כאבי שרירים, כאב גרון, בלוטות לימפה נפוחות בצוואר, דלקת בעיניים, כאבי ראש – אבל מדובר במחלה אחרת הנגרמת על ידי וירוס אחר לגמרי. הצטננות בשום פנים ואופן אינה מקרה קל של שפעת ובאופן דומה אין להתייחס לשפעת כאילו היא מקרה חמור של הצטננת חורף רגילה.
שפעת זו מחלה קלה. אז למה עלי להתחסן? 
אנשים בעלי מערכת חיסון חזקה יכולים בדרך כלל להתמודד עם שפעת ללא טיפול מיוחד: לנוח, לשתות הרבה נוזלים ולהחלים ממנה בתוך כמה ימים. אבל שפעת עלולה להסתבך ולגרום להתפתחות דלקת ריאות, דלקת אוזניים חמורה, דלקות בסינוסים, דלקת בשריר הלב ותופעות קשות אחרות. ההערכה היא שמדי שנה סובלים ברחבי העולם כ- 4 מיליון בני אדם מסיבוכים של שפעת וכ-450 אלף אנשים מתים מן המחלה. היא לא כזאת תמימה, ומומלץ לקחת אותה ברצינות.
אם כבר התחסנתי בעבר לשפעת, האם עלי להתחסן שוב? 
כן. חיסון השפעת תקף לעונה אחת. נגיף השפעת משנה את תכונותיו הגנטיות במהירות. זוהי הסיבה שבניגוד למחלות ויראליות כגון חצבת, אדמת ואבעבועות רוח, שחולים בהן פעם אחת - בשפעת אפשר לחלות שוב ושוב, ובכל פעם מדובר בזן שונה של הנגיף. לכן מוצע מדי חורף חיסון שפעת חדש.
האם יש סיכוי לחלות בשפעת בגלל החיסון?
לא. החיסון מורכב מנגיפים מומתים ולכן לא יכול לגרום להתפתחות המחלה. החיסון מעורר את תגובת המערכת החיסונית וגורם לגוף לייצר נוגדנים שימנעו את המחלה וסיבוכיה.
האם חיסון שפעת מגן מפני קורונה?
במספר מחקרים שפורסמו לאחרונה נמצא קשר חיובי בין התחסנות לנגיף השפעת לבין אחוזי תחלואה ותמותה נמוכים מנגיף הקורונה. מניתוח הנתונים עולה שלחיסון השפעת ישנו אפקט מגן מפני תחלואה ותמותה הקשורות למחלת הקורונה. אחת ההשערות אף העלתה כי החיסון מספק הגנה חלקית וישירה מפני הקורונה לאור הקרבה האבולוציונית בין וירוס השפעת לווירוס הקורונה.
האם יש מקרים של תחלואה משולבת - גם שפעת וגם קורונה?
כן. ומחקרים מראים כי תחלואה משולבת של שפעת וקורונה מעלה ב 30% סיכוי בהסתבכות נשימתית ואף לאשפוז בייחוד בקרב קבוצות הסיכון. לכן חשוב להיות מחוסנים גם לשפעת וגם לקורונה.
האם מותר להתחסן לקורונה ונגד שפעת בו זמנית?
מותר ואף מומלץ למי שטרם התחסן
האם החיסון שפעת בטוח לנשים הרות?
החיסון בטוח ואף הוכח מחקרית שחיסון נגד שפעת מגן מפני לידות מוקדמות, משקל לידה נמוך של התינוק ,צירים מוקדמים וסיבוכי שפעת. ניתן לחסן בכל שלב של ההיריון.
מה עוד אפשר לעשות כדי לעבור את החורף בשלום?
לשמור על שגרת קורונה קפדנית: מסיכה, הגיינה, ריחוק וכמובן להתחסן.
אל תגיעו חולים לעבודה. אל תשלחו ילדים חולים לגן ולבית הספר.
שמרו על אורח חיים בריא: אכלו נכון, קיימו שגרה של פעילות גופנית, אל תעשנו. היו בקרבת אנשים אהובים, הקשיבו למוזיקה. חייכו.

כותבת: דגנית בן מרגי מנהלת סיעוד מחוז מרכז במאוחדת: