ככר העצמאות נתניה | תמונה: עיריית נתניה  על דיגיטל וצילום: הכיכר האינטראקטיבית שמשדרגת את נתניה ככר העצמאות נתניה | תמונה: עיריית נתניה 

מוסיקה, מסכים, סאונד ומייצגים אור-קוליים מרהיבים: התערוכה הדיגיטלית הראשונה מוצגת בימים אלה בכיכר העצמאות בנתניה, ומדובר רק ביריית הפתיחה 

ככר העצמאות האינטראקטיבית | צילום: מיהלת מרכז העיר

ותיקי העיר שזוכרים את כיכר העצמאות בנתניה מימי הקמתה, כנראה יתקשו לזהות אותה כיום. הכיכר שופצה ושודרגה בשנים האחרונות, והפכה להיות כיכר מיוחדת במינה - כיכר דיגיטלית הפועלת במשך כל שעות היום באמצעות מערכת מחשבים, ומספקת תכני וידאו ואודיו מתוך כוונה לשתף את הקהל בחוויית מולטימדיה ובכך להפוך אותה לכיכר אינטראקטיבית.

איך זה בא לידי ביטוי? הפעילות מבוססת על תפעול הרכיבים הדיגיטליים הנמצאים בכיכר – מהמזרקה המפורסמת, עבור במוסיקה, במסכים ובסאונד, ועד המייצגים האור-קוליים המרהיבים והתאורה התואמת. הקונספט החדשני הינו פרי חזונה של ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, ואילו האתגר התפעולי העומד בפני מינהלת מרכז העיר (הגוף העירוני הממונה על תפעול הכיכר) הוא כיצד למלא אותה בתוכן מעניין ומקורי.

כך נולד רעיון התערוכות הדיגיטליות של צלמי ישראל. איתן גל, האחראי מטעם מינהלת מרכז העיר על הפקת התכנים למסכי הכיכר, יזם את הפרויקט באמצעות "קול קורא". הוא יצר קשר עם עשרות צלמים מנתניה ומרחבי הארץ, ובאמצעות קבוצות ווטסאפ גיבש קבוצת צלמים סביב נושאים שונים. בשלב הבא, שולחים הצלמים את יצירותיהם לגל, שעורך ומתאים אותם למסכים בכיכר העצמאות.

בימים אלו מוקרנת התערוכה הדיגיטלית הראשונה, וכבר מתוכננות אלו שבעקבותיה. תערוכת צילום נוספת תוצג על גבי המסכים במהלך חודש מרץ, ביוזמת היועצת למעמד האישה, עו"ד אילנה גורן, כאשר הצלמת נורית מוזס תנציח כ-30 נשים מיוחדות בדרכן, זאת לקראת חודש האישה. כאמור, התערוכה תוקרן על גבי המסכים בכיכר העצמאות.

חשוב לציין כי יש עוד תוכניות רבות לתכנים מקוריים שיופקו ויוקרנו על גבי מסכי הכיכר. בין השאר תערוכות של אמני נתניה, הפקה מיוחדת של סיפורי הנופלים לקראת יום הזיכרון, סיור וירטואלי בעיר ביוזמת מוזיאון נתניה וכמו כן, לקראת עונת הקיץ יזכו המבקרים בכיכר ליהנות משפע של הקרנות, תערוכות ומיזמי אמנות.

ככר העצמאות האינטראקטיבית | צילום: מיהלת מרכז העיר

עלוית פרוינד, ראש מינהלת מרכז העיר: "פרויקט התערוכות הדיגיטליות פותח פתח לחשיפת יצירתם של הצלמים והאמנים בפני קהל המבקרים בכיכר באופן בלתי אמצעי, מקרב ומנגיש את האמנות לקהל שנהנה מהיצירות המושקעות תוך שימוש בטכנולוגיה, והכל במרחב הציבורי".

רז משולם, יו"ר ועד מרכז העיר, הוסיף: "מיזם הכיכר האינטראקטיבית נותן במה לצלמים חובבים ומקצועיים מהעיר נתניה בכלל ומרכז העיר בפרט, שיכולים להציג את האמנות שלהם, ובכך נותן להם ביטחון ודרייב להיות יותר יצירתיים ולתעד את העיר היפה שלנו. תודה רבה לעלוית פרוינד, ראש מינהלת מרכז העיר ולאיתן גל, הממונה על הפקת התכנים למסכים בכיכר. תושבי מרכז העיר שמחים על הפרויקט הזה, גאים בו ובעיקר נהנים ממנו".