איך להימנע ולהתמודד עם פציעות ספורט? תמונה: pexels 

אימוני כושר ופעילויות ספורט הן כבר מזמן חלק בלתי נפרד מאורח החיים של רבים. חשיבות הפעילות באה לידי ביטוי הן בשמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה וחיזוק הגוף והן בשמירה על נפש בריאה. מגוון תחומי הספורט בהם ניתן לעסוק הוא כמעט אינסופי, כאשר חלק מהענפים ניתן לבצע ממש בקלות במועדון הספורט הקרוב או אפילו באופן עצמאי ברחובות השכונה

חלק בלתי נפרד מפעילות ספורט הוא פציעות הנגרמות כתוצאה ממנו. חלקן קלות וחולפות לאחר מנוחה קלה או פיזיותרפיה וחלקן מסובכות יותר ולעיתים אף יצריכו התערבות רפואית וכירורגית.

פציעות ברכיים אופייניות לאצנים

אחד מענפי הספורט השכיחים והקלים ביותר לביצוע שאינו מצריך מאמן, אולם או מכשירים, הוא הריצה. פשוט נועלים נעליים ויוצאים החוצה. רבים בוחרים בספורט זה כיוון שהוא שקט, אישי, אינו מצריך ליווי או הדרכה וניתן לבצע אותו בכל שעה משעות היום.
אחת הבעיות של ענף זה היא הפגיעה בברכיים, אך לא רק של ענף זה ויכולה להיות אופיינית גם לענפי הכדורגל, כדוריד, עליית מדרגות ועוד. פציעה מסוג זה מאופיינת במתיחה או בקרעים ברצועות או במיניסקוס, בשחיקה של הסחוס ועוד.
כדי להימנע מפציעות אלו כדי לעשות חימום טוב לפני תחילת האימון, להפחית עומסים קיצוניים, לא לנעול ברכיים במהלך האימון, ובעיקר לתת את הדעת לפעולה לפני שמבצעים אותה.

כאבי גב תחתון

פגיעה ופציעה בגב תחתון שכיחה אף היא בקרב העוסקים בענפי ספורט שונים גם אם באופן חובבני לחלוטין. היא מתרחשת בעיקר כאשר מעמיסים על הגוף משקלים גבוהים ומעמידים אותו בפני התמודדות עם עומסים חריגים וקיצוניים. היא מתאימה מאוד לענף הרמת משקולות אך לא רק.
פגיעה בגב, בנוסף לכאב עצמו, עשויה לגרום להגבלה בתנועה, להקרנה על הגפיים העליונות או התחתונות, לחולשה בגפיים, ובמקרים בהם אינה מטופלת אף לפריצת דיסק חמורה.
כדי להימנע מפציעה ומכאבים בגב הטכניקה הטובה ביותר היא להאזין לגוף ולאיתותים המתקבלים ממנו. בזמן כאב כדאי להפחית את העומס, לא להגיע לאימונים קיצוניים מידי הן מבחינת משקל והן מבחינת משך הזמן, יש לתת מקום למנוחה ולהתאוששות וכמובן להקפיד על חימום מדויק ומספיק ולא לקצר אותו או לוותר על תרגילים.

החמרה של בעיות קיימות

לעיתים הפגיעה כבר קיימת ואימוני הספורט מחמירים אותה. למשל בריחת שתן שנשים רבות מתמודדות אתה, בעיקר נשים בגיל מבוגר ואחרי לידות. בעוד שמהלך פעילות רגילה ניתן שלא לחוש דליפת שתן, בזמן מאמץ של אימון כושר וספורט הבעיה עשויה להחמיר ואף לגרום לנשים להימנע מהפעילות.
כדי להתמודד עם הנושא ניתן לבחור ענפי ספורט אשר כוללים תרגילים לחיזוק רצפת האגן כגון פילאטיס או יוגה. לחלופין, ניתן להשתמש באביזרים כגון תחבושות לבריחת שתן כדי לאפשר תחושה חופשית ונוחה.

ככלל, כדאי להתאים את פעילות הספורט למגבלות או בעיות קיימות כדי לא לגרום למצב של הרעה במצב הבריאותי או פגיעה נוספת באברים אחרים.
פעילות ספורט וכושר היא פעילות מבורכת, מומלצת וחיונית לכל אחד. יש מי שאוהבים ומתמכרים להרגשה ולאימון ויש מי שעושים זאת מסיבות אחרות. בכל מקרה, כדאי להכיר ולהיות מודעים לכך שספורט אינטנסיבי, אימונים שאינם נעשים במינון הנכון, דרגות קושי גבוהות מידי וכדומה, עשויים לגרום לפציעות שאפשר להימנע מהן בקלות אם מקפידים לשים לב לאיתותי הגוף ולכאבים חריגים.

יחד עם זאת, פציעות הן חלק בלתי נפרד, וניתן לטפל ברובן על־יד פיזיותרפיה מתאימה, מנוחה, שחרור הגוף וכדומה. לא כדאי לוותר על אימון טוב ועל התחושה המתלווה אליו בגלל פציעה או כאב ולכן עדיף להימנע מהן עד כמה שניתן.