פריצת דיסק, שברי מאמץ, "מרפק טניס", נקע בקרסול – כל אלה מהווים רק רשימה חלקית של פציעות ספורט השכיחות במיוחד אצל העוסקים בפעילות גופנית

שיקום מפציעת ספורט מחייב הערכות במספר מישורים על מנת לחזור לפעילות בהקדם ובעיקר – למנוע את הפציעה הבאה שכן, גורם הסיכון המשמעותי ביותר לפציעה, הוא פציעה קודמת.

פציעות ספורט

השפעת החברה על ההשמנה | אילוסטרציה: fotolia

חשוב לדעת שההבדלים בין הפציעות השונות רבים, פרוטוקול השיקום ואף התרגילים המוצעים הנם בהתאם לפציעה, בהתאם לקצב ההחלמה ולאופי הספורטאי. המעניין הנו שבעת פציעה ובמיוחד אלו הקשות עובר הספורטאי, במקרים רבים, להתנהלות וסדר יום שונים לגמרי ממה שהכיר בעבר. הפציעה עצמה משבשת את זמני האימונים ומספקת לספורטאי המשוקם תוכנית שזמנית שונה לחלוטין מזו המוכרת ומצריכה גם משאבים פסיכולוגיים רבים על מנת לצלוח את תהליך ההחלמה כראוי. אחד מהשינויים השכיחים במיוחד הנו משקל והרכב הגוף. קרי, היחס בין מסת הגוף הרזה למסת הגוף השמן. במקביל, חלה הרעה במראה הגוף באופן כללי ולא רק בשל העלייה האפשרית במשקל ואחוז השומן אלא גם מסיבות אחרות כמו: ירידה בטונוס השריר וירידה במסת השריר. ללא ביצוע אימונים על בסיס קבוע תחול ירידה מהירה ביכולת הגופנית האירובית. זו תהיה משמעותית יותר לעומת הנסיגה ביכולת הגופנית האנאירובית.

הקשר בין פציעות ספורט להשמנה עשוי לבוא לידי ביטוי באופנים הבאים

1. .שינוי דרמטי של אורח החיים– מאורח חיים אקטיבי מאוד מבחינה ספורטיבית ליושבני. שינוי חד הגורם לשינוי גופני כבר תוך מספר ימים. הדבר תלוי, כמובן, ברמת המתאמן, הגנטיקה, סוג האימון המבוצע ועוד. ברם, נציין, שהיכולת האירובית פוחתת כבר לאחר 4 ימים ללא גירוי מתאים בו המערכת הקרדיווסקולרית מופעלת.
2. הוצאה קלורית יומית נמוכה לעומת הצריכה הקלורית בשגרה– במידה ומאזן הקלוריות היומי הנו כזה שהצריכה הקלורית היומית גבוהה יותר מההוצאה הקלורית,די במהרה תתרחש השמנה. חשוב לזכור שספורטאי אירובי למשל, או מפתח גוף, צורכים במרבית המקרים אלפי קלוריות מדי יום. במידה והם עוברים פציעה שמונעת מהם מלהתאמן בכלל או להתאמן פחות, התפריט התזונתי צריך להשתנות באופן דרמטי כך שיכלול פחות קלוריות באופן מהותי אחרת תתרחש עד מהרה השמנה.
3. הפחתת מספר האימונים השבועי – פציעות ספורט קשורות גם בהפחתת מספר האימונים השבועי בשל הצורך להקצות זמן לא מועט לשיקום הפציעה ועוד. גם לכך יש השלכות על חשקים שונים לאכילה לא מבוקרת שבגינה תתרחש השמנה.
4. תסכול, מתח נפשי וכדומה –מצב נפשי ירוד יכול להוביל לאכילה מוגזמת כדרך להתמודדות. מצב נפשי ירוד בעקבות פציעת ספורט הינו שכיח במיוחד בעת הפסקה ארוכה ו/או תהליך שיקום ארוך. הפוטנציאל לירידה דרמטית במרכיבים שונים כמו: מסת גוף רזה, כוח ומסת השריר, הוצאת אנרגיה בסיסית ועוד – גבוה במיוחד. ברם, סטרס גם קשור להגברה של ההורמון הקטבולי–קורטיזול מה שכמובן לא מועיל במקרה זה.
5. שחייה ככלי שיקומי והקשר להשמנה –שכיח עד מאוד לעשות שימוש במים כאמצעי משקם לפציעות ספורט. כאן עלולה לצוץ בעיה אחרת.. שהות במים ובמיוחד במים קרים מגבירה רעב. מצד אחד אותו ספורטאי, סביר להניח, משתקם בעקביות ובאופן מושכל, אך מצד שני, ייתכן שיתפח ויעלה במשקל ובאחוז השומן בעקביות ובהדרגתיות בשל אכילה מוגברת. אנקדוטה מעניינת בנושא הנה שככל שהמים קרים יותר... התיאבון אחרי היציאה מהמים – מוגבר בהתאמה.
6. המרת סוג האימון המבוצע–בעת פציעת שימוש יתר, הנגרמת בעקבות אימונים עצימים והתאוששות אשר אינה מספקת, רצוי להמשיך ולהתאמן באופן כזה אשר לא מגביר את הכאב. בדרך כלל פעילות זו לא תהיה עצימה ועל כן ההוצאה הקלורית תהיה נמוכה. פתרון מקורי ומודרני לתהליך שיקום ארוך הינו מסילת "אנטי גרביטי" אשר מפחיתה משקל גוף מהמשוקם ומאפשרת לו לרוץ בדפקים גבוהים תוך הוצאה קלורית מוגברת ושמירת כושר ללא עומסים על הגפה התחתונה. המסילה מזרימה אויר לתוך שק אשר נסגר סביב הספורטאי ובכך מאפשרת "להציף" אותו ולהפחית את הלמות הכוח (Impact) אשר חוזרות מהקרקע בעת הריצה. פעילות על המסילה תאפשר שמירת כושר גופני וחזרה מהירה לפעילות גם לאחר ניתוחים.

לסיכום, בעת פציעה יש להביא בחשבון גם את מצבו הנפשי והגופני של הספורטאי. שיתוף של צוות רב תחומי כולל תזונאי, פסיכולוג, פיזיותרפיסט ומאמן כושר יזרז את תהליך השיקום ויבטיח חזרה בטוחה למגרשים.

ד"ר איתי זיו

מאת: אביחי סורוקה (Msc.PT) פיזיותרפיסט בכירב"מדיקס". מטפל בפגיעות ספורט ואורתופדיה, פיזיותרפיסט נבחרות איגוד הטניס ודוקטורנט בתחום עמוד שדרה באוניברסיטת תל אביב. וד"ר איתי זיו (Ph.D) .מנהל מקצועי של קורסי הכשרה למדריכים במכללה האקדמית בוינגייט, עוסק מזה שנים רבות בתחום הפעילות הגופנית, הספורט וחדרי הכושר. הוציא לאור את האנציקלופדיה: "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם פרופסור דרור שגיא הוציא לאור את הספר: "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח"

בלוגים נוספים שכתב ד"ר איתי זיו

השפעת החברה על ההשמנה

כלים יישומיים לטיפול בילדים ומתבגרים כבדי משקל

הבדלים בין נשים וגברים בכושר ההתמדה באימון

ריצה עד איזה גיל מומלץ? 

 

ליצירת קשר: לחץ'צי כאן

בלוגים, דעות, נתניה נט