אילוסטרציה | שטרסטוק  ספורט טיפולי ככלי להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז אצל ילדים אילוסטרציה | שטרסטוק 

המושג "בעיות קשב וריכוז" הפך לתופעה שכיחה ונפוצה, ולא אחת אנו נתקלים בילד או נער המתמודדים עם הפרעות אלה, שנאלץ להתגבר על מכשולים הנוגעים בתפקוד היום יומי, במערך החיים ואף בתפיסה החברתית כלפיו. ביצוע פעולות בסיסיות כמו הכנת שיעורי בית, ישיבה מסודרת בכיתה, והתמדה לרוב ילוו בתסכול וכעס עצמי, חוסר שליטה פנימית שלעיתים גוררות להתפרצויות זעם. במבט לטווח הארוך, טיפולים לקויים בבעיות אלו יפגעו בתהליך עיצוב האישיות של הילד ועלולים לעכב את הפוטנציאל הגלום בילד 

אילוסטרציה | שטרסטוק 

מחקרים ודיונים רבים נערכו סביב הנושא הרגיש של טיפול בבעיות קשב וריכוז אצל ילדים, כאשר המסקנה הבולטת היא הקשר הישיר בין פעילות גופנית לבין שיפור המצב ההתנהגותי של בעלי התסמינים, ובפרט ספורט טיפולי, המשלב בתוכו אלמנטים רבים לחיזוק תפקוד הקשב, הריכוז וכן החוסן הנפשי, שמהווה את השורש לצמיחה הבין אישית.
כך למשל, פסק אחד מגדולי הפסיכיאטרים, ג'ון רייטי, כי לאחר פעילות ספורטיבית, המוח שלנו מגיב בצורה שונה ומשודרגת לסביבה. תהליך זה מתרחש משום שבעת האימון, גוברת זרימת הורמוני הדופמין והנוראפינפרין, הורמונים החסרים במלאי של אלו הסובלים מבעיות קשב וריכוז, והם בעלי תפקיד מרכזי ומאזן תקינותה של המערכת הקוגניטיבית.

אם כן, כיצד טיפול באמצעות ספורט תורם לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים?

ישנם מספר מאפיינים מכריעים הבאים לידי ביטוי במהלך הטיפול, המהווים את הקושי העיקרי של בעלי בעיות קשב וריכוז.
הדחף הפנימי של הילד וחוסר הריסון העצמי מובילים לרוב לפעולות אימפולסיביות ואי דחיית סיפוקים. במקרים כאלו הם נוטים להתעלם מהוראות, נכנסים למעטה של כעס שמתפרץ כלפי חברים ובני משפחה ולעיתים עד לאובדן שליטה. במרחב לימודי אותו ילד יתקבל לרוב כילד "בעייתי", "אלים" או "לא מרוסן", והצוות החינוכי עלול להדביק לו סטיגמות ותוויות שליליות. לעומת זאת, בעולם הספורט, האנרגיות התוססות של אותו ילד ינוצלו לנרטיב אחר לחלוטין ויבליטו את מעלותיו.
מאפיין נוסף הוא אימוץ מחשבות שליליות וטוטאליות. זאת אומרת - "העולם מחולק לשחור או לבן, וסביר ששלנו צבוע בשחור". מחשבות אלה מעוותות את גישת אותו ילד. קשה לאותם ילדים לפשט סיטואציות, וחוסר הצלחה עלול להיתפס כידוע מראש, מה שגורם להרמת ידיים מהירה, וספקות ביכולותיהם.
בעיות קשב וריכוז מתאפיינות גם במיצוי מהיר של אירועים, וחיפוש אחר גירויים חדשים. ספורט טיפולי מעניק לאותו ילד סביבה תומכת, מעניינת, מפתחת ויוצרת שמלמדת אותם עבודת צוות, משמעת עצמית וכמובן שיפור במצבי הרוח. מדד מצב הרוח של הילד רווי בעליות ומורדות, ובקלות הוא עלול להישאב לפינה של תסכול ואי שקט. כדי ליצור את הסביבה הרגועה המתאימה לו, המטפל צריך ללמד אותו תרגילי נשימות ודימיון מודרך שיסייעו לו לעבור את הרגעים האלו, להפחית בתגובות הדרמתיות ולהכניס יותר רציונאל והיגיון לראש.

הכל מתחיל מהנפש

באחד המקרים, טיפלתי ברוני, ילד שסבל מביטחון עצמי נמוך, והרבה לחשוב מחשבות שליליות ולוותר במהירות על ביצוע מטלות שהוא חלש בהם. אימו סיפרה לי שהיא מתקשה לשמור על רוני ממוקד, והכנת שיעורי בית הפכה למשימה בלתי אפשרית. כמו כן, היה לו מאוד קשה להתרכז ולשבת לזמן ממושך על הכיסא בכיתה, והוא לא הפסיק לחפש תעסוקה ממקורות שלא קשורים לחומר הלימודי או לשיעור. בשיתוף פעולה עם הוריו, הצלחנו למצוא את החוזקות שלו ולגרום לו להתרגש לקראת המפגשים שלנו. זיהיתי ברוני יצירתיות ולכן החלטנו ביחד שנקדיש זמן מיוחד בו נבצע תרגיל שהוא עצמו ימציא, ולאט לאט, הוא נפתח והביטחון העצמי שלו עלה. עבדנו יחד על חיזוק חגורת הכתפיים של רוני, על הביטחון בתנועה שלו, תכנון עבודה וזיכרון עבודה אשר סייעו לרוני בביצוע מטלות הבית, מטלות בית ספר ושיפור יכולת הריכוז. תרגלנו תרגילי נשימה להרגעת הגוף בסיטואציות מאתגרות. שלושה חודשים לאחר מכן, השינוי היה מורגש בבית וגם בקרב הצוות החינוכי שלו בבית הספר. רוני הצליח לשבת יחד עם אימו ללא הפרעות, ולסיים את שיעורי הבית , הוא נשאר מרוכז לאורך זמן רב יותר, וחשוב מכל – האמונה שלו בעצמו גברה. זכרו, טיפול בבעיות קשב וריכוז אצל ילדים הוא תהליך שמחייב מעורבות הדדית, מכל הגורמים. למדו את שפתו של ילדכם, והקשיבו לבקשות שלו.

בריאות - ספורט טיפולי ככלי להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז אצל ילדים
על הכותב

תומר קמיל - מטפל באמצעות ספורט בקופת חולים לאומית ובעל קליניקה פרטית.