עצים שנכרתו | צילום: דאבורה אבבו "כנראה המטרה של העירייה היא לחסל כמה שיותר עצים בנתניה" עצים שנכרתו | צילום: דאבורה אבבו

יותר ויותר תלונות על כריתת עצים מתקבלות מתושבי נתניה, אך נותרות ללא מענה. ג'יין הלוי, הפעילה למען הסביבה: "ההתעלמות של העירייה מוחלטת. לא יודעת איך להיאבק על כל עץ, איפה האנשים שתפקידים להגן על העצים?". העירייה: "לצורך שמירה על בטיחות תושבי העיר, ייכרתו עצים בעלי כשלים בגזע העלולים לגרום לשבר או נפילה" 

עצים שנכרתו | צילום: דאבורה אבבו

תופעת כריתת העצים בנתניה התרחבה לאחרונה יותר ויותר, ומטרידה לא מעט תושבים החרדים לנופה של העיר ועל רקע הבנייה האינטנסיבית בכל פינה, מעוניינים להשאיר בה כמה שיותר ריאות ירוקות. מדובר בין השאר על כריתות ברחובות וייצמן וז'בוטינסקי, שדרות בנימין וכן באזור של איקאה.

ג'יין הלוי, תושבת העיר הפועלת תקופה ארוכה למען שמירה על הסביבה, הטבע ובעלי חיים, קיבלה תלונות רבות מתושבים בנושא, ובצר לה ניסתה לקבל תשובות מהעירייה, אך ללא הועיל. "חותכים את העצים באכזריות, אבל אין התייחסות, זה פשוט מדהים. אני מאוד מאוכזבת מעיירת נתניה שכנראה שמה לה למטרה לחסל כמה שיותר עצים במרכז נתניה", היא אומרת. "אנחנו מנסים לקבל תשובות, אבל ההתעלמות של העירייה מוחלטת ואין מענה על הרס המוני של העצים".

עוד הוסיפה הלוי כי "לצערי אני לא יודעת איך להיאבק על כל עץ מול הכורתים בשטח ומול הרשות המקומית. איפה אותם אנשים שתפקידם להגן על העצים? למה הם לא ממלאים את תפקידם? חייבים לנסות לעצור את הכריתה ההמונית של העצים בנתניה. העיר פשוט מפקירה את העצים שלה".

הלוי אף מתארת מציאות קשה, לפיה לא מעט משפחות שעלו מצרפת והטבע חשוב להן, שוקלות לעזוב את העיר במצב שנוצר. "עצים הם לא רק יופי וטבע, אלא גם הצל שהם נותנים לנו. בתקופה הנוכחית, המדע כל הזמן מוכיח כמה הם חשובים ומשמעותיים לחיינו, גם בהקשר למזג האוויר - הורדת הטמפרטורה וניקיון האוויר. העצים הם קו ההגנה הראשון שלנו מול משבר האקלים, אבל לצערנו, דווקא עכשיו, בנתניה נחושים לכרות אותם יותר מאי פעם. מספרים סיפורים שהם חולים, אבל האם באמת מאות עצים חלו? אני מאמינה שהתשובה היא לא מחלות, אלא פרויקטים בתחום הנדל"ן. היחידים שאכפת להם הם האזרחים, שמנסים לקבל תשובות ללא הצלחה".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה

"בעקבות סקר בטיחות ממוקד לעצי דקל התמר שבוצע באחרונה ברחבי העיר, ולצורך שמירה על בטיחות תושבי העיר, ייכרתו עצים בעלי כשלים בגזע העלולים לגרום לשבר או נפילה. כידוע, משבר האקלים נותן אותותיו. מזג האוויר הקיצוני נראה מעת לעת גם באזורנו ועמו הסכנות הצפויות כאשר רק בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים מצערים בהם נפלו עצים על עוברי אורח או כלי רכב".

"במסגרת בחינה מעמיקה שהתקיימה בנושא עצי הדקל וכחלק מפעילויות פרואקטיביות ויזומות של העירייה במרחב הציבורי, מתוך אחריות ובטיחות עבור תושבי העיר, בוצע סקר בטיחות ע"י אגרונום מומחה לעצי הדקל במס' רחובות בעלי אופי אורבני הכולל תעבורת רכבים והולכי רגל רבים".

עוד הוסיפו בעירייה כי "סקר הבטיחות בחן את הסיכונים האפשריים לשבר או נפילה של עצי הדקל בהתחשב בגובהם, נגיעות מקומית בחדקונית הדקל, היצרויות משמעותיות ו/או כשלים מכנים בגזע, נטייתם, ובהתחשב במשטר הרוחות המשמעותי בעיר החוף נתניה".

"ממצאי הסקר נבחנו, והוצאו רישיונות אשר פורסמו כדין באתר העיריה כפי שמחייב נוהל פקיד יערות ארצי. בהתאם לנוהל פקיד יערות וכחלק ממדיניות העיריה להרחבה והצללה של המרחב הציבורי ע"י נטיעת עצי צל תתבצע נטיעה חליפית של עצים לאחר שנת השמיטה".