עתיד החינוך הישראלי בסימן מצוינות צילום: רן אליהו

כנס רשת ערי מצוינות בנתניה חשף נתונים על החינוך הריאלי בישראל: שר החינוך יואב קיש מזהיר מפני משבר עולמי בחינוך המדעי, ומנכ"ל קרן טראמפ מדגיש את חשיבות "בגרות הייטק" לעתיד התעסוקה

רשת ערי מצוינות קיימה היום (רביעי) כנס תחת הכותרת "מדד בגרות הייטק - מיהן הרשויות המקומיות המובילות והיכן טמון הפוטנציאל".
הרשת, שהוקמה ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א, חשפה בכנס את דוח המצוינות השנתי לשנת תשפ"ג, הבוחן את שיעור הזכאים לבגרות הייטק, הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה, אנגלית ופיזיקה או מדעי המחשב, ברשויות המקומיות בישראל.

“אנחנו נמצאים בתקופה סופר מטלטלת בחינוך. המשבר התחיל עוד לפני הקורונה, כשהפסקנו עם מבחני המיצ”ב, והחמיר עם השפעות הקורונה והמלחמה" אמר שר החינוך יואב קיש בכנס והוסיף "בחינוך המדעי, אנחנו בעיצומו של משבר עולמי. תוצאות מבחני הטימס ממאי 2023 משקפות תהליך ארוך של כשל מתמשך בתחום. זה לא קרה במשמרת שלי, אבל אני אחראי לתקן את המצב. אתגר נוסף הוא המחסור במורים ותהליך הכשרתם. הסבת אנשי אקדמיה ואנשים מהתעשייה למערכת החינוך היא משימה דחופה שחייבת להצליח, ובשיתוף פעולה בין האקדמיה לרשויות נוכל לקדם מהלכים משמעותיים. דבר נוסף זה מקצועות המטה, יש להתמקד לא רק בצבירת ידע אלא גם ברכישת מיומנויות. המדיניות שלי היא מעבר לחינוך שמתבסס על מיומנויות. במקביל, אנחנו בוחנים בכל מגזר ומגזר איך למצות את הפוטנציאל, ומשקיעים הן בפריפריה והן במרכז, כולל במגזר החרדי.
העולם סביבנו משתנה בקצב מהיר ואנחנו צריכים להיות דינמיים ולהיות מוכנים לקצב השינויים. החינוך בישראל נשען על שלוש רגליים: חינוך לידע, חינוך למיומנויות, וחינוך לערכים. כל רגל היא קריטית לעתיד מערכת החינוך ולמדינת ישראל”.

ראש העיר נתניה, מרים פיירברג - איכר בחרה להתייחס לממוצע ההישגים הנמדד וציינה "שיש בארץ סגרגציה מבחינה חינוכית ויש להשוות לדבריה ברמה הארצית בין שווה לשווה ולא בין שווה לשונה. היא התייחסה בעיקר לקליטת העלייה בנתניה שמעמידה הרכב אחר של אוכלוסיית תלמידים. פיירברג ציינה כי לאור ההישג המדהים של נתניה שהכפילה בהשוואה לרמה הארצית פי 2.4 את הזכאות במבחני מדד ההייטק ואם נתניה הגיעה לאן שהגיעה, מגיע לה אלף צל"שים".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ בכנס רשת ערי מצוינות שהוקמה ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "מדינת ישראל שמחזירה בימים אלה את החטופות והחטופים הביתה ואת ערך החיים לקדמת הבמה, היא גם זו שתשקיע בחינוך, כדי לשקם ולבנות מחדש את העתיד בארץ לדור הבא. ולכן, מי שחשוב לו שלילדים שלו יהיה סיכוי טוב יותר להשתלב בחזית המדע והטכנולוגיה, כדאי לו לגור בעיר שיש בה מדד 'בגרות הייטק' גבוה. בגרות הייטק היא השילוב בין חמש יחידות בתיכון במתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ומחשבים, שהוכח כמנבא הטוב ביותר להשתלבות בהייטק הישראלי, מנוע הצמיחה של ישראל. אני משוכנע שרשויות שייקחו את הנושא ברצינות ובאחריות, יוכלו להניע שיפור משמעותי במדד 'בגרות הייטק' שלהן ולהבטיח עתיד טוב יותר לתושביהן".

 אופיר פז-פינס, ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב בכנס רשת ערי מצוינות שהוקמה ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "מערכת החינוך מתמודדת עם אתגרים מורכבים, והירידה בהישגים מדאיגה במיוחד. חשוב מאוד לבלום את הירידה בעודה באיבה ולא לתת לה להתפתח לכלל מגמה. דווקא עכשיו, כשמופנים תקציבים משמעותיים לחיזוק הצפון והדרום, זו הזדמנות לצמצם פערים ולקדם מצוינות בפריפריה".

סיון לנדמן, מנהלת רשת ערי מצוינות רשת ערי מצוינות שהוקמה ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "הירידה בשיעור התלמידות במרכז הארץ היא נורת אזהרה שמחייבת התייחסות מיידית - אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר על חצי מהפוטנציאל שלנו. ההצלחה של תלמידות בפריפריה מוכיחה שכשנותנים הזדמנות ותמיכה נכונה, בנות לא רק משתלבות אלא גם מובילות".

סגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר ועדת חינוך, רה"ע גני תקווה ליזי דלריצ'ה בכנס של רשת ערי מצוינות שהתקיים היום בנתניה: "הנתונים שהוצגו בכנס על הישגי התלמידות והתלמידים שלנו במקצועות הריאליים צריכים להדליק נורה אדומה אצל כולנו. עלינו לטפל בשורש הבעיה: לשפר את מעמד המורים ותנאי העסקתם, לגייס אנשי חינוך נוספים למערכת מהמגזר הפרטי והאקדמיה וליצור שותפות אסטרטגית בין משרד החינוך, הרשויות המקומיות והסתדרות המורים שיפעלו יחד לפתרון הבעיה. דווקא כעת, חשוב לחזק את האמון במערכת ולשלב בין מצוינות טכנולוגית לבין מיומנויות חברתיות-רגשיות. עלינו להבטיח שכל תלמידה ותלמיד, בכל נקודה בארץ, יזכו להזדמנות הוגנת להגשמה עצמית במקצועות ההייטק או בכל תחום בהם ירצו להשתלב בשוק התעסוקה".