העתירה לבג"ץ בגין הפחתת הארנונה נדחתה  נדחתה העתירה לבג"ץ בגין הפחתת הארנונה העתירה לבג"ץ בגין הפחתת הארנונה נדחתה

הרצל קרן ושלמה ישי הגישו בחודש אפריל עתירה לבג"ץ בעקבות סירוב שרי האוצר והפנים לאשר את הפחתת הארנונה בנתניה. בג"ץ דחה את העתירה מאחר ולא הוגשה על ידי עיריית נתניה עצמה. עיריית נתניה "ראש העירייה תמשיך לפעול ללא לאות להפחתת הארנונה" 

לאור המלצות והערות בית המשפט, העותרים משכו בקשתם לערעור על הפחתת הארנונה בבית המשפט העליון.

העתירה הוגשה בחודש אפריל האחרון באמצעות עו"ד אדיר בנימיני, כנגד שר האוצר משה כחלון וכנגד שר הפנים אריה דרעי, בשם הסיעות "למען נתניה" ונתניה אחת", בבקשה להוציא צו על תנאי, שיורה לשרי האוצר והפנים להשיב ולנמק, מדוע לא אישרו את בקשת עיריית נתניה להפחית הארנונה למגורים בעיר נתניה לשנת 2017, כפי שהחליטה ודרשה מהם לעשות מועצת העיר נתניה.

שרי הפנים והאוצר מסרבים להפחתה

בחודש יוני החליטה מועצת העיר נתניה שגם בצו הארנונה לשנת 2017 תמשיך מגמת ההפחתה של הארנונה למגורים ובמקביל תועלה הארנונה לעסקים הבינוניים והגדולים במטרה להמשיך ולעשות צדק חלוקתי נכון של נטל הארנונה, כפי שהתחייבה בעבר, אלא ששרי הפנים והאוצר הודיעו כי הם מסרבים לאשר בקשת העירייה.

בעקבות הודעת הסירוב שלחו כאמור העותרים, מכתב לשרים ובו דרשו מהשרים לנמק את החלטתם, ומשסירבו לעשות זאת, הגישו העותרים עתירה.

חדשות מקומיות - נדחתה העתירה לבג"ץ בגין הפחתת הארנונה

חברי המועצה הרצל קרן ושלמה ישי

העתירה נדחתה

בית המשפט העליון, באמצעות השופטים עמית, מזוז וברק-ארז, הודיעו לבאי-כוח העותרים, עו"ד אדיר בנימיני ועו"ד ענת לביא-אזולאי, כי ישנו קושי בקיום דיון לגופו של עניין בעתירה, כאשר עיריית נתניה אינה זו שהגישה אותה והמליץ לעותרים בבג"צ הארנונה למשוך את עתירתם. "הגוף היחיד שרשאי לבקש הפחתה הוא העירייה עצמה. יש לגרום לעירייה לפעול כפי שהיא רוצה. אם העירייה לא בחרה לנקוט בדרך הזו מדוע שנתערב? כנראה העירייה מרוצה מהמצב...אין ראש עיר? מהיכן אנחנו יודעים שנבחר ציבור זה או אחר שיושב במועצת העירייה מייצג את עמדת הרוב?" נאמר על ידי השופטים.

עם זאת נאמר בהחלטה כי סביר שהעתירה היתה נדחית גם אם היתה נידונה בבית משפט, מאחר ובית המשפט לא מתערב במודלים לחישוב ארנונה שהוכנו על ידי שר האוצר ושר הפנים.

עוד ציין השופט מזוז "את ההתנהלות הזאת לא צריך לעשות פה, זה צריך להיות מול העירייה. השרים לא צריכים לדבר אתכם על הנושא ולא להכיר אתכם. המעמד הוא של העירייה והיא צריכה לנהל את ענייניה מול השרים. העירייה קיבלה החלטה מנומקת ומפורטת. אם היו לה הסתייגויות היא היתה פונה לבית המשפט."
עו"ד אדיר בנימיני "זו בהחלט הייתה תוצאה מאכזבת. ציפנו שיתקיים דיון לגופו של עניין בטענות שלנו בנושא העוול ההיסטורי בנוגע לשיעור הארנונה למגורים בנתניה. המאבק חייב להימשך לקראת אישור צו המיסים של 2018, ויש לצפות הפעם מעיריית נתניה לעמוד בחזית".

עו"ד ענת לביא-אוזלאי "מאכזב שבג"צ נאלץ להביע את עמדתו הברורה לפיה העותרת הנכונה לעתירה בנושא ארנונה, חייבת להיות עיריית נתניה. אין לי ספק כי עיריית נתניה הייתה מודעת לעובדה זו מראש, אך לא מצאה לנכון לקבל על עצמה את האחריות ולעמוד בעתירה מול משרדי הממשלה. לא בכדי נאמר ע'י שופטי בג"צ כי ככל הנראה שהעירייה אינה מעוניינת להסתכסך עם שרי הממשלה. מצער שלעירייה יותר חשוב 'שלום הבית' עם השרים ולא 'שלום הבית' עם התושבים".

חדשות מקומיות - נדחתה העתירה לבג"ץ בגין הפחתת הארנונה

עוה"ד אדיר בנימיני ועמת לביא אזולאי 

הרצל קרן ״את מחיר סירובה של ראש העירייה להצטרף לעתירה, ישלמו תושבי העיר, ומצער שכך הדבר! אני משוכנע שתושבי העיר שואלים את עצמם, מדוע ראש העירייה לא הייתה שותפה להגשת העתירה.אני מבטיח להמשיך ולהיאבק גם בעתיד בנטל הארנונה הכבד המוטל על תושבי העיר.במידה והשרים לא יאשרו גם את צו המיסים של העירייה לשנת2017, אגיש הצעה לסדר ואדרוש ממועצת העיר ומראש העירייה, להגיש עתירה חדשה״

חבר המועצה שלמה ישי "אני מניח שאנשי "למען נתניה" מנסים למחוק את התקופה שהיו חלק מעיריית נתניה בקואליציה. הגשת העתירה נעשתה בשם הסיעה למען נתניה ובשם נתניה אחת שבראשה ראש העיר. הפחתת הארנונה אושרה כמובן על ידי מועצת העיר, כך שמרים (פיירברג) היתה חלק מההחלטה להגיש את העתירה להפחתת הארנונה. מרים ביקשה ממני כנציג הסיעה להגיש את העתירה,אני חתום על העתירה אז איך אפשר למחוק מה שהיה? ולצערנו בג"ץ טען שהעירייה או התושבים צריכים להגיש אותה ולא הסיעות עצמן. כשהגשנו את העתירה, לא חשבנו שזה משנה אם אנחנו מגישים את העתירה בשם הסיעות או בשם העירייה. ואם הרצל קרן היה חושב שזה משנה, היה יכול לומר זאת אז. זה פופוליזם, אי אפשר להפוך את הקערה על פיה ולמחוק את התקופה שעבדנו יחד. אני מבין שאנחנו בשנת בחירות, אבל לא בצורה כזאת."

תגובת העירייה

מזה שנים ארוכות עיריית נתניה והעומדת בראשה מנהלות מאבק להפחתת תשלומי הארנונה לתושבי העיר. בניגוד לערים אחרות, חלקן עשירות ומבוססות בהרבה מנתניה, מקפידה ראש העירייה שלא להעלות את תעריפי הארנונה (מעבר לנדרש על פי החוק), ואף הייתה הקפאה לאורך שנים רבות, זאת כאמור בשונה מערים אחרות. מעבר לכך, יזמה ראש העירייה מהלך של הפחתה בארנונה לשנת 2017 באזור אחד למגורים, והכל למען תיקון עיוותים היסטוריים והקלה על תושבי העיר. מהלך שהצריך התמודדות לא פשוטה מול משרדי הפנים והאוצר.
הטענה של חבר המועצה, הרצל קרן, כאילו סיעתו היא היחידה שנלחמה עבור הציבור אינה מבוססת בלשון המעטה ואין בה מן האמת. אולי כדאי לרענן את זכרונו של מר קרן, כי העתירה בנושא התגבשה עוד בהיותו כחבר קואליציה ובתפקידו כמ"מ ראש העיר, כאשר בהחלטה משותפת עם ראש העירייה הוגשה העתירה באמצעות שתי הסיעות, סיעת "נתניה אחת", על ידי יו"ר המועצה, שלמה ישי, וסיעת "למען נתניה". החלטה זו התקבלה מאחר והתשובה לבקשתה של ראש העירייה נענתה בשלילה.
ראש העירייה תמשיך לפעול ללא לאות להפחתת הארנונה, ולראיה הוגשה בקשה נוספת להפחתה לקראת צו הארנונה של 2018, והיא תעשה את כל המאמצים כדי שבקשה זו תאושר על ידי שרי הפנים והאוצר. בדיון שנערך היום (רביעי) בעתירה שיבחו שופטי בית המשפט העליון את עיריית נתניה על פעולותיה לאשר את הבקשה אל מול שרי הפנים והאוצר, וזאת במטרה להקל על תושבי העיר.