הדמיה: תוכנית הבנייה | דורון צוף זילברברג אדריכלים "מאזור פסטורלי הפכנו לתחנה מרכזית" הדמיה: תוכנית הבנייה | דורון צוף זילברברג אדריכלים

תושבי נאות גנים לא מאמינים שזה קורה להם. בעבר נאמר להם שהקמת השכונה החדשה בעיר תהיה קרובה יותר לנורדיה, אך עם אישורה התברר כי מסוף אוטובוסים יוקם במרחק של עשרות מטרים ספורים מבתיהם. כעת הם מתארגנים למאבק חריף. אחת הפעילות: "הטעו אותנו. תהיה פגיעה קשה באיכות החיים וערך הבתים שלנו יורד. זו קטסטרופה" 

הדמיה: תוכנית הבנייה | דורון צוף זילברברג אדריכלים

לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הקמת שכונה חדשה במזרח העיר, שתכלול 3,500 יחידות דיור ותשתרע על שטח של 875,000 מ"ר. אלא שלצד הבשורה המשמחת, יש מי שרואים אותה בחזקת "אסון" בכל הקשור לאורח החיים אליו הורגלו – תושבי שכונת נאות גנים הוותיקה, שבתיה סמוכים לצדה המערבי של התכנית. הסיבה: במסגרת אותה תכנית צפוי לקום מסוף אוטובוסים רחב היקף, שיפגע ללא הכר, כך לטענת התושבים, באיכות חייהם וישנה אותה מקצה לקצה.

מספר תושבי השכונה התארגנו והחלו לפעול במספר חזיתות על מנת לשנות את רוע הגזרה. "לפני כשנתיים היה שיתוף ציבור, בו נאמר במפורש שמסוף האוטובוסים לא יהיה בצד המערבי אלא במזרחי – כלומר בצד של היישוב נורדיה ולא של נאות גנים", אומרת אחת הפעילות בשיחה עם "נתניה נט". "זו הייתה הסיבה שלא התנגדנו, אבל בדרך לא דרך גילינו שהטעו אותנו. אחד היזמים הפנה את תשומת ליבנו שהמסוף בצד שלנו והקמנו קול צעקה".

ניסיונות להחריג את אותו מסוף מהתכנית עלו בתוהו וכאמור, המשמעויות של הקמת מסוף במרחק קטן כל כך מבתי התושבים, בפרט ברחובות גרץ וסירקין בשכונה, היא בלתי נסבלת. "מה זה מסוף? המון אוטובוסים, חניון ואפילו מוסך עבורם – שם מכובס לתחנה מרכזית", אומרת אותה פעילה בעצב. "צריך להבין שמדובר בשדה פתוח והיה לנו כל השנים שקט ופסטורליה, אבל עכשיו פתאום יהיו לנו על הראש מסוף, ובדרך מתכננים גם כביש עוקף ומחלף, הרגו אותנו. מאזור פסטורלי הפכנו לתחנה מרכזית".

פעילי השכונה לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים, וכבר הגישו בקשה רשמית למשטרה לקיים בשישי הקרוב הפגנה מול ביתה של ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר. בנוסף, המאבק המשפטי צפוי להימשך באמצעות עתירה מנהלית שתוגש בשם התושבים. "נחצה כאן קו אדום ולא נעבור לסדר היום", היא מסכמת. "מדובר בפגיעה קשה מאוד באיכות החיים שלנו. המסוף ממוקם 30 מטר מהבתים האחרונים, אתה מבין מה זה אומר? אנשים יברחו מפה. יש כאלה שמנסים למכור את הבית ובגלל נושא המסוף לא מצליחים, כך שיש גם ירידה בערך הבתים, ועוד לא דיברנו על הרעש הבלתי פוסק 24/7 ועל זיהום אוויר. זו קטסטרופה".

,תגובת העירייה

מדובר בטענות שיש לדחות אותן על הסף, שכן לא מדובר בתחנה מרכזית אלא במסוף קצה לתחבורה ציבורית אשר יאפשר עיבוי ושיפור התחבורה הציבורית בנתניה, דבר שהינו בעל חשיבות עליונה לרווחת כל תושבי העיר והסביבה.
חשוב לציין שהעירייה הגישה התנגדות ולפיה ביקשה שהמסוף המתוכנן יעבור לצידו המזרחי של הכביש העוקף ויורחק מבתי התושבים. עוד חשוב לציין שגם במקומו הנוכחי של המסוף, המרחק מבתי התושבים הוא עשרות מטרים.

לטענה כי נגזלו השטחים הירוקים, טענה זו יש לדחות שכן התכנית – לצד תוספת משמעותית של יחידות דיור – כוללת בתוכה גם היקפים משמעותיים מאוד של שטחים ציבוריים פתוחים.