צילום: ריקה אידלמן  למעלה מ-22 אלף שקלים גויסו למאבק להצלת חוף פולג צילום: ריקה אידלמן 

קבוצת הפעילים, מגובה בלמעלה ממאה תורמים, צפויה להגיש תוך שבועיים עתירה מנהלית כנגד התכנית העירונית. הפעיל החברתי דודו סלמה: "נעשו יותר מדי דברים לא הגיוניים ולא כשרים. הגיע הזמן לעשות סטופ". העירייה: "מדובר בבינוי ופיתוח מאוזנים, השומרים מחד על פיתוח של המלונות וחופי הרחצה ומאידך על ערכי טבע וחוף" 

צילום: ריקה אידלמן 

המאבק להצלת חוף פולג ממשיך לעמוד במרכז סדר היום בנתניה. כזכור, קבוצת פעילים טוענת כי תכנית הבנייה המקורית של העירייה מהווה הפרה להסכם פשרה שנחתם בתקופתו של חבר המועצה לשעבר, הרצל קרן. הקבוצה, המונה כ-20 חברים, יצאה לאחרונה בקמפיין גיוס המונים על מנת להגיש עתירה מנהלית בנושא. סכום היעד שהוצב הוא 50 אלף שקלים, ותוך עשרה ימים בלבד גויסו כ-45% מהסכום – 22,500 שקלים. 114 תורמים נרתמו עד כה לפרויקט, וההערכות הן כי תוך שבועיים תוגש העתירה לבית המשפט לעתירות מנהליות באמצעות עו"ד עמי הולנדר.

יש לציין כי לאחרונה הגישה הפרקליטות כתב אישום כנגד דוד ביטן, כאשר אחד הסעיפים נוגע לפרשיית שוחד לכאורה בנוגע לאחד המגרשים בחוף פולג. "נדהמנו לגלות את זה ומבחינתנו זה מטיל צל כבד על כל ההתנהלות סביב החוף", אומר הפעיל החברתי דודו סלמה, ממובילי הפרויקט. "יש הפרה בוטה של הסכם הפשרה מצד עיריית נתניה, מה גם שבשבוע שעבר החליטה הפרקליטות להעמיד לדין את סגן ראש העיר, הרב שר, שהיה אחראי למעשה על כל תכניות הבינוי והפיתוח בעירייה, לרבות אלו של חוף פולג. כולנו מרגישים שנעשו כאן יותר מדי דברים לא הגיוניים ולא כשרים. הגיע הזמן לעשות סטופ ולהתחיל מהתחלה לפני שיהיה מאוחר מדי".

בנוסף, יש לציין כי מלבד סכום הכסף שגויס במסגרת הפרויקט, גייסו הפעילים קרוב ל-150 אלף שקלים נוספים, לטובת ניהול הקמפיין וכן תכניות ותסקירים סביבתיים שבכוונתם להוציא אל הפועל לקראת העתירה. בהודעה שפרסמה הקבוצה נכתב בין השאר: "עיריית נתניה הפרה הסכם פשרה חתום בבית משפט וקידמה בכל הכוח תכנית בינוי של שישה בתי מלון, אולמות אירועים ומאות בתי עסק על חוף פולג, תוך התעלמות מהחי, שמורות הטבע, נחל פולג, החוף והסביבה כפי שהתחייבה בבית המשפט. אנו נערכים לעתירה כנגד ביצועה של התכנית ובדרישה להחזיר את התכנית לתכנון מחדש שיהיה תואם את ההתחייבויות. זה רגע המבחן של כל אחד ואחת מכם. הצטרפו אלינו ותמכו במאבק הצודק שישאיר את החוף נגיש לכל התושבים ולא יהרוס את הטבע ויהפוך אותו לחוף של טייקונים כפי שעיריית נתניה מקדמת!".

מסדרון אקולוגי

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "תכנית הבינוי והפיתוח במתחם המלונאות "עיר ימים" אושרה מכוח תכנית ותיקה יותר לפני למעלה מ-30 שנה, בתקופתו של ראש העיר הקודם יואל אלראי וקיבלה תוקף חוקי בתקופת כהונתו של צבי פולג, כאשר מתחם המלונאות הוא בבעלות רשות מקרקעי ישראל אשר כבר שיווקה שני שליש מהשטחים ליזמים פרטיים לצורך בניית בית מלון. התכנית – נבדקה ונדונה בפני וועדת ערר, בפני וועדת הולחוף וגם בוועדת המשנה לעררים במועצה הארצית ואושרה על ידם.

מדובר בתכנית שעברה את כל ההליכים הסטטוטוריים הנדרשים בדין ונבחנה ע"י כל הגורמים הרלוונטיים, עד לכדי אישורה ע"י שר הפנים בשנת 2013. מעמדה של תכנית המלונאות מזה למעלה מ-7 שנים הוא מעמד של חיקוק, על כל המשתמע מכך ואין כל מקום ובסיס בדין לטענות כנגדה.

יודגש כי התכנית תואמת להסכם הפשרה ולמטרתו להמשך קיום מתחם גידול פרחי אירוס הארגמן. פול ויטל, מהנדס העירייה לשעבר אף דאג לשמירה על הרצף האקולוגי, כאשר במסגרת הסכם הפשרה, הקימה העירייה גשר המחבר בין שמורת האירוסים ואגם החורף, גשר מיותר לצערנו שעלותו למעלה מ–22 מיליון שקל שחבר המועצה לשעבר הרצל קרן חייב את העירייה במסגרת הסכם הפשרה. יש לציין שבהסכם הפשרה לא בוטלה אפילו לא יחידת דיור אחת ואף לא חדר במלון.

בתכניות המקוריות היו על החוף שלושה מתחמים של מלונאות ובנוסף מתחם ענק שכולל 400 יחידות דיור שבוטלו על פי בקשת ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר. בתכנון המחודש אף הורחק קו המלונאות מחוף הים וכן נקבע כי לא תהיה תוספת של אף יחידת דיור ואף לא יחידה מלונאית נוספת. יותר מכך – ועדת המשנה לתכנון ובנייה אף שינתה את העמדת בינוי המלונאות, תוך הגבלת גובה המבנים והחלפת מגדלי המלונאות במבנים מדורגים, מרוחקים זה מזה, המאפשרים נוף אל הים. מדובר בבינוי ופיתוח מאוזנים, השומרים מחד על פיתוח של המלונות וחופי הרחצה ומאידך על ערכי טבע וחוף, תוך שמובטחת הקמתו של מסדרון אקולוגי שיקשר בין גבעת האירוסים לבין שמורת פולג".