צילום: ריקה אידלמן  עתירה מנהלית לשמירה על חוף פולג הוגשה רשמית לביה"מש צילום: ריקה אידלמן 

שלושת העותרים, רני אלוש, הרצל קרן ודודו סלמה, מייצגים קבוצה גדולה של תושבים שנרתמו למאבק החשוב וסייעו בגיוס כספים בפרויקט מימון המונים. לשלושה טענות קשות על אי כשירות התכנית המוצעת ואף צוינו התכסיסים, כך לדבריהם, שליוו את קידומה. אלוש: "יצאנו למאבק משפטי להצלת חוף פולג מגוש בטון עצום ממדים לרוחב ולגובה, שתוכנן מתחת לאפו של בית המשפט והציבור" 

צילום: ריקה אידלמן 

צעד משמעותי בתהליך המורכב לשמירה על חוף פולג. השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד עתירה מנהלית כנגד הוועדה המקומית לתכנון ובניה נתניה, הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, חברת אלעד ישראל מגורים בע"מ וחברת לביקס בע"מ, זאת בנוגע להפרה של הסכם הפשרה שנחתם בשנת 2002 וקיבל תוקף של פסק דין חלוט מהשופט בדימוס אורי גורן בנוגע לתכנון מתחם המלונות בחוף פולג.

מכתב התביעה עולה תמונה עגומה של תכסיסנות והפרות חוזרות ונשנות של הסכם הפשרה לאורך שנים. העותרים הם חבר המועצה רני אלוש, חבר המועצה וסגן ראש העיר לשעבר הרצל קרן, שעמו נחתם הסכם הפשרה בשנת 2002, ותושב שכונת פולג-עיר ימים, דודו סלמה, מראשי המתנגדים לתכנית הבינוי של המלונות בחוף פולג.

שלושת העותרים מייצגים קבוצה גדולה של תושבים שנרתמו למאבק החשוב ואף סייעו בגיוס כספים באמצעות פרויקט מימון המונים. כולם דורשים מעיריית נתניה להחזיר את התכנית לתכנון ולהתייחס בצורה הוליסטית לכל השטח שכולל את שמורת האירוסים, שמורת פולג ונחל פולג וכן חוף הים והמסדרון האקולוגי שמחבר אותם. עוד העלו על הכתב העותרים טענות קשות על אי כשירותה של התכנית המוצעת וציינו בפרטי פרטים את התכסיסנות שלוותה את קידום התכנית לאורך שנים.

"הייתי מצפה מעיריית נתניה, כרשות ציבורית, לבצע ככתבם וכלשונם הסכמים אשר קיבלו תוקף של פסק דין. הצטערתי לגלות שהסכם הפשרה שנחתם עמי לא בוצע במלואו בכל הקשור לתכנון המלונות בחוף פולג. לצערי, כל פניותיי בנושא לעירייה לא שינו את המצב", אמר הרצל קרן. "כידוע, העירייה התחייבה בהסכם עמי, לבצע מספר תסקירי השפעה על הסביבה כתנאי מקדים לתכנון השטח המלונאי, באופן שהתכנון יתחשב בחוף הים, בחוף פולג הסמוך ובשמורות הטבע שבתכנית ובסמוך לתכנית, אבל למרבה הצער, בפועל העירייה לא ביצעה כל תסקיר בטרם תכננה את השטח. אני משוכנע שאילו היו מבוצעים התסקירים, אזי כל תכנית המלונאות בחוף הייתה נראית אחרת לרווחת הציבור הרחב".

"שטחי ציבור אינם הפקר ופסקי דין חובה לקיים", הוסיף רני אלוש. "יצאנו למאבק משפטי להצלת חוף פולג מגוש בטון עצום ממדים לרוחב ולגובה, שתוכנן מתחת לאפו של בית המשפט והציבור. הגיע הזמן שנבחרי הציבור יפסיקו להתבלבל בין חובתם כנאמני הציבור הרחב לבין החובה שאימצו לעצמם להשביח כל גרגר חול ציבורי בעיר היפה שלנו, ובמיוחד אסור להם לגעת בחופים ובשמורות הטבע וברציפות הקשר ביניהם".

"ההפרות וההתעלמות של עיריית נתניה מהסכם הפשרה לאורך שנים בתכסיסנות הם בגדר יריקה בפניהם של התושבים, וכן זלזול בטבע, בחוף הים ובבית המשפט", סיכם דודו סלמה. "אנו שמחים על ההירתמות של תושבי העיר והסביבה למאבק חשוב שיקבע את פניה של העיר ושל שמורות הטבע הירוקות שעוד נותרו בו. הקורונה לימדה את כולנו עד כמה חשובים שטחים ירוקים, ריאות ירוקות ושמורות טבע בקרבה לשכונות מגורים, על מנת ליצור קצת שפיות ומרווח לנשימה עבור התושבים".

עוד הוסיף סלמה כי "כל בר דעת מבין שאין מקום בלב שכונת מגורים לעוד 13,500 מ"ר של מסחר ועוד שישה בתי מלון בנוסף לעוד מספר בתי מלון שיוקמו בסמוך לשמורת האירוסים. העתירה היא הזדמנות פז לכל קברניטי העיר לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסו ולהבין שהתוכנית במתכונתה הקיימת תהווה בכייה לדורות. זה הזמן לתכנון מחדש של כל השטח".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה כי יש לפנות למנהל מקרקעי ישראל.

ממנהל מקרקעי ישראל נמסר כי טרם נקבלה העתירה.