המכללה האקדמית נתניה | ארכיון. יח"צ "אנחנו חוששים שמילים של שנאה ואיומים יהפכו למעשים פיזיים" המכללה האקדמית נתניה | ארכיון. יח"צ

סטודנטים במכללה האקדמית נתניה טוענים שסטודנטים ערבים הלומדים איתם שלחו הודעות מאיימות והסיתו כנגדם, ביניהם סטודנטית ערבית שאיימה "לשחוט" סטודנטית יהודייה. כעת הם פוחדים לשוב לקמפוס. המכללה בתגובה: "המכללה מגנה כל שיח אלים ותטפל בנושא בכל דרך חוקית הניתנת בידה"

המכללה האקדמית נתניה | ארכיון. יח"צ

סוער במכללת נתניה בעקבות המצב הבייטחוני ומבצע "שומר החומות. סטודנטים יהודים מהפקולטה למשפטים טוענים כי סמוך לתחילת המבצע החלו הסטודנטים הערבים הלומדים עמם לשגר מסרונים מסיתים ומאיימים בקבוצת הוואטסאפ המשותפת. בלט בחריגותו ובחומרתו אחד המסרונים, בו כתבה סטודנטית ערבייה לסטודנטית יהודייה: "מי זאת, אני אשחט אותה". יש לציין כי חלק מהמסרונים נכתבו בשפה הערבית.

הסטודנטים פנו להנהלת המכללה בבקשה לפעול בנושא ללא דיחוי, אך חלקם ציינו באכזבה כי דבריהם נפלו על אוזניים ערלות. בתגובה, מאיימים חלקם שלא לשוב לספסל הלימודים. "אני מאוד מאוכזבת מאותם סטודנטים בני מיעוטים, כי הם היו חברים שלנו לספסל הלימודים וככה סטודנטים למשפטים ואזרחים במדינת ישראל לא אמורים להתבטא כנגד המדינה ובטח לא כנגד היהודים", אומרת בכעס סטודנטית שנה ב' בפקולטה למשפטים. "לאמירות כאלו אין שום מקום לא כיום ולא אף פעם. אני ועוד כמה סטודנטים חוששים לחזור לקמפוס הלימודים איתם, מחשש שממילים של שנאה ואיומים זה יהפוך פיזית למעשים. אנחנו דורשים ממכללת נתניה להתעורר ולעשות צעדים כנגד אותם סטודנטים".

בדיקה יסודית

בעקבות האירועים החמורים פנה אהרן אורגד, המשנה לראש העירייה ויו"ר ועדת החינוך העירונית, בכתב לנשיא מכללת נתניה, פרופ' יעקב הרט. "הובאו לידיעתי מסרונים בקבוצת וואטסאפ של הסטודנטים בחוג למשפטים במכללת נתניה, ועולה מהם תמונה מדאיגה של שיח אלים שחורג הרבה מעבר לחופש הביטוי שכולנו מקדשים", כתב בין השאר וציין כדוגמה את אותה התבטאות חמורה של הסטודנטית הערבייה. "אני מבקש כי תיערך בדיקה יסודית בנושא המועלה כאן, תופעלנה הסמכויות המוקנות לכם, יוסקו מסקנות ויופקו לקחים בהתאם".

בתגובה ענה בין השאר בכתב הנשיא, פרופ' הרט: "יש גם אירועים מאוד לא נעימים ומזעזעים בתוכנו, ולצערי הרב יש גם אירועים של אלימות מילולית בין המגזרים, בחלק מקבוצות הוואטסאפ הפרטיות של הסטודנטים. אנחנו כאן במכללה האקדמית נתניה התגאינו ביחסים הטובים בין כל הסטודנטים, ללא הבדל דת, גזע ומין. המכללה האקדמית נתניה מגנה כל שיח אלים שהוא, ותטפל נמרצות כנגד כל ביטוי של אלימות ופגיעה".

מהמכללה האקדמית נתניה נמסר: "המכללה האקדמית נתניה מקיימת תנאים מכובדים של דו קיום אקדמי בצורה הטובה ביותר. למכללה יש מסורת מצוינת של היחסים והדו קיום הנפלא בתוכנו. המכללה מגנה כל שיח אלים ותטפל בנושא בכל דרך חוקית הניתנת בידה. הנהלת המכללה זימנה כבר ביום חמישי האחרון את יו"ר אגודת הסטודנטים וביקשה ממנו לסייע למניעת שיח מסית ולא מכבד ברשתות החברתיות השונות. חרף העובדה כי בשבוע החולף אנו עדים לצערנו לאלימות מילולית בין המגזרים ברחבי הארץ, אנו רואים יוזמות מעודדות ומבורכות כדוגמת זו של ביה״ס לתקשורת במכללה בו סגל המרצים והסטודנטים קוראים ברשתות החברתיות לשיח מכבד ולדו קיום. אנו קוראים לסטודנטים שלנו לפעול לאיחוי הקרע שנוצר ולמימוש דו קיום כפי שמתקיים במכללה האקדמית נתניה ב- 26 השנים האחרונות".

כדי לחזק את מגמת הדו קיום, הפנו אותנו במכללה למכתב ששיגר מוחמד בדראן, סטודנט לניהול מערכות, שפנה לנשיא המכללה, המשמש גם כדיקן בית הספר לניהול מערכות בריאות. "אנחנו בקבוצת ניהול מערכות בריאות שנה שנייה, היינו ונשארנו ביחסים טובים ערבים עם יהודים", כתב בין השאר. "הייתה לפני כמה ימים אי הבנה, אבל בשנייה אחת סידרנו הכל בינינו ועשינו אווירת שמחה וצחוק יחד, הצלחנו בזה וגאים ששמרנו על היחס הטוב עד כאן". בחשבון אחרון, כשיש גם נקודת אור בקצה המנהרה, ייתכן כי לא אבדה תקוותנו.