פרסומת היכל התרבות
צילום: רן אליהו  טקס וצעדה בנתניה - יום הניצחון על גרמניה הנאצית  צילום: רן אליהו

נתניה ציינה את יום הניצחון על גרמניה הנאצית בצעדת ניצחון ובטקס במעמד ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, שגרירים, מכובדים ווטרנים. ראש העיר: "מוטלת עלינו חובה מוסרית לזכור ולהזכיר כי המספר הגבוה ביותר של חיילים ואזרחים שהקריבו את דמם במלחמה הנוראית היה של הצבא האדום והעם הרוסי כולו"

צילום: רן אליהו 

נתניה ציינה ביום ראשון, את ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית בטקס שהתקיים באנדרטת הניצחון במתחם ההנצחה העירוני. 

כ-74 שנים לאחר שהכניעו בנות הברית את הרייך השלישי, חגגו בנתניה, כמדי שנה, את יום הניצחון על גרמניה הנאצית בשני אירועים מרכזיים – באנדרטת הניצחון במתחם ההנצחה שבבית יד לבנים ובבית ידידות, שני מקומות המסמלים את האחדות של השכול מחד ושל חזרתם לארץ של היהודים מכלל הגלויות.

האירוע בהפקתו של אגף הקליטה העירוני בשיתוף היכל התרבות, האגודה לעידוד התיירות ומשרד הקליטה התקיים השנה ב-5.5.19, בשל חגיגות יום העצמאות שחלים השנה ביום שהוגדר כיום הניצחון הבינלאומי – 9.5.19.

ביום זה מעלים על נס את תרומתם של מיליון וחצי היהודים שלחמו במלחמת העולם השנייה בצבאות בעלות הברית וביחידות הפרטיזנים, ובהם חצי מיליון היהודים שלחמו בצבא האדום של רוסיה הסובייטית. יותר מ-250,000 חיילים יהודים נהרגו במלחמת העולם השנייה, רובם חיילים בצבא האדום וביחידות הפרטיזנים. כ-200,000 לוחמים יהודים זכו באותות הצטיינות על לחימתם.

במסגרת הטקס התקיים מופע אמנותי בהשתתפות עמנואל וטרוגן, שחקן קולנוע מפורסם ואמן בינלאומי, שעלה בשנה האחרונה לארץ ומתגורר כיום בעיר נתניה, הזמר איבנישוילי טימו מגיאורגיה שנחשב לזמר היחיד בעולם בעל הקול אחד הקולות הייחודיים בעולם ששר את שירי הניצחון המפורסמים של הצבא האדום, זמר האופרה הגרמני קונסטנטין ריטרקובילנסקי ושחקן הקולנוע הידוע גיאורגי מרטירוסיאן.

ראש העיר מרים פיירברג אמרה בדבריה בטקס "מוטלת עלינו חובה מוסרית לזכור ולהזכיר כי המספר הגבוה ביותר של חיילים ואזרחים שהקריבו את דמם במלחמה הנוראית היה של הצבא האדום והעם הרוסי כולו. במערכה זו נהרגו למעלה מ – 20 מיליון מבני העם הרוסי. אמנם מספר רב של מדינות היו מעורבות במלחמה ארורה זו, אך הראשונים אותם פגשה שארית הפליטה שנותרה במחנות, היו חיילי הצבא האדום. על מנת לתקן עוול היסטורי זה, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקים אנדרטה כהוקרה לחללי הצבא האדום. לנו, בנתניה, שקלטה עשרות אלפים מיהודי ברית המועצות- היה חשוב מאוד שהאנדרטה הזו תוקם בתחומי העיר שלנו ומנהיגי המדינות, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נענו לבקשתי זו ולפני כ 7 – שנים, חנכנו את האנדרטה המרגשת הזו בנוכחותו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין".

לאחר הטקס באנדרטה, נסעו המשתתפים ל"בית ידידות", ושיחזרו את צעדת הניצחון המסורתית מתחנת המשטרה עד לבית ידידות, שם התקיימה הופעת מקהלת המבוגרים בניצוחה של אינה דנצינגר, הופעות מחול ומוסיקה.