פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
צילום: שרון סקולניק טועמים היסטוריה: הצטרפו לסיור המיוחד בשוק נתניה צילום: שרון סקולניק

הקוסקוס של צ'אצ'ו עם ריח הפתיליה, הבוריקה שעברה מדור לדור, התבלינים של זוארץ שהורחבו לפיצוחים ומסעדת פועלי היהלומים. סיור מרתק לנתנייתים ולתיירים מציעה עיריית נתניה באמצעות צוות מוזיאון העיר, המספק סיפורים מרתקים וערכים שהם הרבה מעבר לאפקט הקולינרי

סיור קולינרי בשוק נתניה | צילום: שרון סקולניק 

צוות מוזיאון העיר נתניה מקיים סיורים מרתקים לבתי ספר, גנים ומוסדות נוספים, השופכים אור על ההיסטוריה יוצאת הדופן של העיר. זו גם הסיבה שכאשר נולד הרעיון לקיים סיור קולינרי בשוק, אך טבעי שהוא הפך עד מהרה לשילוב של טעמים עם ערכים היסטוריים וסיפורים על הרוכלים והאנשים שעיצבו את האווירה הייחודית במקום. בקיצור: מוצר מלוטש שיש בו הרבה מעבר לאוכל.

הקבוצה שחוותה בחודש האחרון את הסיור הטרי, תרתי משמע, בעל השם הקולע "טועמים היסטוריה", לא תשכח אותו כל כך מהר. בעלות סמלית של 25 שקלים בלבד זכו המסיירים לשעתיים מיוחדות במינן - מסע בזמן דרך הבאר הראשונה בנתניה, אותו החלו במרכז העיר בתל חי, המקום בו היה השוק הישן בימים בהם נתניה הייתה מושבה קטנה. עוד סיירו במסעדות ובדוכנים השונים, בשילוב סיפורי רוכלים על התקופות בהן פתחו את המקום והגלגולים שעבר בדרך.

אירועים בנתניה והסביבה - טועמים היסטוריה: הצטרפו לסיור המיוחד בשוק נתניה

סיור קולינרי בשוק נתניה | צילום: שרון סקולניק 

בין המקומות הבולטים נמצא הקוסקוס של צ'אצ'ו עם ריח הפתיליה הייחודי של פעם, מה שמעניק את התחושה האוטנטית של המקום שהוקם אי שם בשנות ה-60, הבוריקה הוותיקה שעברה מדור לדור והסיפור כיצד הסבתא בעלת המקום הכינה את דפי העלים בעוד בעלה היה אחראי בלעדית על הטיגון עם ביצה או תפוח אדמה, התבלינים של זוארץ שעברו גם הם מסב לבן ונכד והורחבו בהמשך גם לתחום הפיצוחים, ודוכן ייחודי שמקפיד כבר שנים למכור רק דלעת ושיני שום.

אירועים בנתניה והסביבה - טועמים היסטוריה: הצטרפו לסיור המיוחד בשוק נתניה

סיור קולינרי בשוק נתניה | צילום: שרון סקולניק 

"רצינו לשלב בסיור את ההיסטוריה של העיר, לא סתם לאכול", אומרת בחיוך אופירה גולן, מדריכה במוזיאון, האחראית על סיפורי הרוכלים הפיקנטיים ומי שהייתה האורחת של המדריכה בסיור הקולינרי, רונית סיסטנקו. "אם כבר עושים משהו, שיהיה מיוחד ויעביר לכולם את הדינמיקה הכיפית של השוק. הסוחרים היו פשוט בעננים ושמחו שיש מי שמספר את הסיפור שלהם".
על ההשראה ממנה הגיע הסיור, מספרת גולן על הרוח החיה מאחורי המוזיאון, המנהלת חוה אפל. "היא ספר היסטוריה מהלך ומכירה את המקומות הכי כמוסים של ההיסטוריה, אישה מדהימה כאוצרת, מנהלת וכבן אדם", מפרגנת גולן. "כולנו יונקים ממנה את ההיסטוריה של נתניה כדי שכמה שיותר אנשים יכירו אותה והיא לא תלך לאיבוד".