על צמצום טביעת רגל אקולוגית שמעתם?
ביום שני השבוע התכנסו כ-200 תלמידים מ-4 בתי ספר יסודיים בפלנתניה, לכנס סיכום פעילות בנושא משבר האקלים
במסגרת קול קורא של משרד החינוך בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, עירית נתניה אגף איכות הסביבה , אגף בתי הספר היסודיים בליווי מקצועי של חב' "צעד ירוק" נבחרו 4 בתי ספר יסודיים להוביל תוכנית העשרה ייחודית שעוסקת במשבר האקלים, בדגש על צמצום טביעת הרגל האקולוגית - צמצום משאבים וצמצום צריכה. מדובר בבתי ספר בארי, הלל צור, חיים חפר וקמפוס יצחק נבון לאומנויות.
התוכנית עוסקת בהכרת המושגים, בזיהוי משאבי טבע, יחסי הגומלין בין האדם והסביבה, תרבות הצריכה וחקר.
צוותי המורים קיבלו הכשרה בנושא ובליווי חב' "צעד ירוק" העבירו את המפגשים לתלמידים בצורה חווייתית, תוך קידום יוזמות.
כל קבוצה בחרה נושא סביבתי ויחד עם המורות המובילות הציגו את היוזמות בכנס.
תלמידי בית ספר בארי עסקו באנרגיות מתחדשות וחיסכון בחשמל, העבירו מפגשי הסברה בקרב התלמידים, עשו סקרים לצריכת חשמל, הכינו כרזות וסלוגנים ואף חתמו על אמנה שבו מתחייבים לחסוך בחשמל. כמו כן, המציאו משחק טריוויה בנושא.
תלמידי בית ספר הלל צור עסקו בחיסכון במים. אספו נתונים, העבירו שיעורי הסברה ואף קיימו שבוע הסברה בנושא צריכה וחיסכון במים כולל יום שיא והתחייבות לקיים מעקב אחר צריכת המים והחשבונות של ביס.
תלמידי בית ספר חיים חפר עסקו בצמצום השימוש בכלים חד פעמיים. התלמידים הציגו את בעיית הפלסטיק והשלכותיה, קיימו הסברה בקרב כלל תלמידי בית הספר, יום שיא בית ספרי וחשיבה לעתיד.
בסיום הצגת היוזמות הוענקו תעודות הוקרה ושי לבתי הספר ולמורות המובילות וקינחו בתחנות הפעלה של "אקופריקו":
הכנת צנצנת חמוצים לכל תלמיד/ה, הכנת תיקים מחולצות בשימוש חוזר, ואיך אפשר לסיים ללא השייק הטעים ששתו תוך כדי דיווש.
בכנס לקחו חלק ליזי אורון – ס/מנכ"ל תפעול ותעשיות, נורית מירון– מנהלת אגף איכות הסביבה, נורית גבאי – מנהלת אגף בתי ספר יסודיים וחט"צ, מרינה אלישע – מנהלת מח' חינוך סביבתי, זרתהון דמוזה – רכזת חינוך וקהילה במשרד להגנת הסביבה, נדב גופר – מנכ"ל חב "צעד ירוק " וקרן לב – חב' "צעד ירוק".
מרינה אלישע, מנהלת מח' חינוך סביבתי מציינת שיום השיא הינו סיכום פעילות של מס' חודשים. "עיריית נתניה משקיעה משאבים רבים במטרה להעלות את המודעות הסביבתית במסגרת פעילויות מגוונות הן בחינוך הפורמלי, הן בחינוך הבלתי פורמלי ובקהילה.
מטרות התוכניות החינוכיות הן להעלות מודעות סביבתית בקרב קהילת בתי הספר, חיזוק תחושת האחריות והאכפתיות, מציאת פתרונות ופיתוח פתרונות, התנסות בפעילות יזמית תורמת ומשפיעה והצמחת מנהיגות סביבתית שתוביל לשינוי הן בקרב קהילת בית הספר, הן במרחב הציבורי תוך יצירת קבוצות עבודה שמשתפות פעולה ביניהן ומוכיחות שילדים יכולים ליצור ולהוביל שינוי'.