מי גאון של אימא?
בגיל שנה החל רותם מוזס לזהות בעצמו אותיות וספרות, בגיל 3 הוא כבר קרא אנציקלופדיות. כיום בגיל 11, הוא לומד מתמטיקה ביחידה לנוער שוחר מדע במסגרת אוניבריטת בר אילן במסלול מחוננים
בראיון שערכנו עם רותם ועם אימו מיכל, פגשנו אמא גאה וילד צנוע ויוצא דופן, שמתעקש לחיות כמו ילד רגיל.
ההורים של רותם מוזס, תלמיד כיתה ה' 3 בבית הספר בגין ברמת פולג, זיהו שיש בו משהו מיוחד כבר כשהיה בן שנה. אימו מתארת ילד שמינקות הולך אחרי הסקרנות שלו: "בגיל שנה רותם זיהה אותיות וספרות, בגיל שלוש הוא כבר ידע לקרוא. הבין מהר מאד איזה צליל נותנת כל אות ודיבר בצורה רהוטה. בגיל שלוש הוא קרא אנציקלופדיות. ספרי ילדים רגילים לא עניינו אותו. הוא קרא כל מה שהיה סביבו. בגיל ארבע הוא כבר קרא מילים באנגלית".
באותו הגיל, בזמן אולימפיאדת בייג'ינג, החל רותם להתעניין בסין. "הוא חקר על המדינה ולמד סינית מאתרים סינים ללימוד השפה. כשהיה בן 6 או 7 עברנו לגור בסמוך לאתר בנייה שעבדו בו פועלים סינים, הוא יצר איתם קשר והם לימדו אותו אוצר מילים, בשלב מאוחר יותר הוא למד את השפה בצורה מסודרת".
מסגרות חינוכיות חיצוניות למחוננים
האבחון הפורמלי שזיכה את מוזס בתואר "המחונן", הגיע באמצע כיתה ב', השלב בו נבחנים ילדי ישראל במבחנים לאיתור מחוננים. אבל למרות התואר והעובדה שיכול היה ללמוד עם שכבת גיל בוגרת יותר, החליטו רותם והוריו, להשאירו ללמוד עם ילדים בני גילו. "מבחינה קוגניטיבית, רותם היה יכול לקפוץ גם שתי כיתות", מתארת מיכל, "אבל הוא ביקש להישאר עם החברים שלו. טוב לו בסביבה שלו, יש לו כיתה טובה ומגובשת. רק מתמטיקה הוא לומד עם כיתה ו'. עם השנים למדנו להקשיב לו ולמצוא מסגרות שיתנו לו מענה".
בשיעורי המתמטיקה אין לי מה לעשות בכיתה, לכן אני עוזר לתלמידים אחרים
רותם החל ללומד במרכז מחוננים בבית ספר אלדד יום בשבוע בשעות הבוקר יחד עם ילדים מחוננים נוספים מרחבי העיר. הוא משתתף בקורסי העשרה מגוונים, כמו אנימציה ממוחשבת, תרבויות עתיקות, אומנות, היסטוריה של ארץ ישראל, בעלי חיים בטבע וכימיה. מתמטיקה - התחום החזק שלו, לומד רותם בשעות אחר הצהריים ביחידה לנוער שוחר מדע במסגרת אוניברסיטת בר אילן. כיום רותם בן 11, והוא תלמיד בכיתה ה', כאשר יגיע לכיתה ח', יתחיל ללמוד במסלול מואץ לבגרות.
רותם מודה שהוא משתעמם בכיתת הלימוד הרגילה שלו. "במהלך השיעורים אני בעיקר קורא ספרים. בעיקר אני אוהב את סדרת ספרי 'הארי פוטר' ואת סדרת '39 רמזים'. בשיעורי המתמטיקה, אותם אני לא צריך לעשות, אני עוזר לתלמידים אחרים".
"למחוננים יש סקרנות טבעית להמון דברים שעוברים לידי או לידך. זה מה שהופך אותם למיוחדים ובעלי צרכים אחרים", מוסיפה אמו מיכל. "ילדים מחוננים זקוקים לחשיבה יותר מיוחדת והתייחסות חברתית ורגשית יותר. מכיוון שבנתניה אין כיתות מחוננים, האפשרויות עבור ילדים כאלה נפתחות יותר עם המעבר לחטיבה, עם מגמות המופת והמצוינות".
תווית "המחונן"
השאלה המתבקשת כאשר מדובר בילדים מחוננים, היא שאלת החריגות החברתית. מיכל מספרת, שלרותם יש חברים מהמסגרות של כל התחומים בהם הוא לוקח חלק ובעיקר הרבה חברים מהכיתה בבגין. "אנחנו לא שוכחים לתת מקום לדברים החשובים בחיים", אומרת מיכל. "אנחנו מקפידים לתת דגש לפעילויות משפחתיות משותפות, לצאת לטיולים, לרכב יחד על אופניים". רכיבה על אופניים היא גם התחביב העיקרי של רותם, שגם אוהב מאד לקרוא, בעיקר ספרי מדע, ועד לא מזמן הוא היה גם בחוג קרטה. "חמש שנים הספיקו לי" הוא אומר.
לשאלה, מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול השיב רותם: "מחשבים, מחשבים, מחשבים – פיתוח תוכנות ואפליקציות. יצרתי כל מיני אפליקציות כמו איקס עיגול, תרגילים למחשבון וקודים למשחקי מחשב. משהו ממש מעניין שגיליתי לאחרונה הוא שבשפה היפנית אפשר לראות דף אחד שכתוב בארבע שפות שונות – אנגלית, סימניות סיניות ושני סוגים של כתבים יפנים, היראגאנה, שזה דקדוק יפני וקאטאקאנה, שזה מילים בינלאומיות שהן לא בשפה היפנית, כמו בטלוויזיה".