ערכת עזרה ראשונה זו כבר לא המלצה תמונה: freepik

התקופה בה אנו חיים ללא ספק פגעה לנו בביטחון האישי, אנו שומעים בכל יום על אירוע חירום שהתרחש באזור כזה או אחר בארץ. המלחמה מביאה איתה לא מעט מתח ודאגה – במיוחד כאשר אנחנו מנסים לחשוב על איך היינו פועלים בסיטואציה אותה ראינו בחדשות

כמובן שכל אירוע חירום כזה עשוי להוביל לאירוע חירום רפואי, וכאן כבר נשאלת השאלה – האם אנחנו מוכנים לאירוע בו נצטרך להעניק עזרה ראשונה לאדם שנפגע לידנו? כאשר אנחנו חושבים על עזרה ראשונה, אנחנו לרוב מדמיינים את הרגעים הקשים והמצבים הרפואיים הדחופים שמחייבים תגובה מהירה ומדויקת. אך מה קורה כאשר הרגעים האלו מתרחשים ואנחנו לא מוכנים? המודעות לחשיבות של ערכת עזרה ראשונה זמינה ותקינה גדלה בשנים האחרונות, והיום יותר מאי פעם, ערכת עזרה ראשונה היא לא בגדר המלצה, אלא חלק בלתי נפרד משגרת היומיום שלנו.

מענה למצבים רפואיים שונים

עזרה ראשונה היא מרכיב קריטי בכל מקרה חירום רפואי. הרי בכל פציעה ישנו חלון זמן שבו מומלץ לטפל על מנת לחסוך את ההידרדרות של המטופל. היא יכולה להציל חיים, למנוע סיבוכים ולהקל על הכאב עד להגעת צוות רפואי מוסמך. ישנם מצבים רפואיים שונים שבהם עזרה ראשונה יכולה להיות הכרחית:

1. פציעות חיצוניות: חתכים המובילים לדימומים. בין אם מדובר בדימום קל או דימום מאסיבי הדורש לעצור אותו תוך שניות כדי למנוע איבוד דם משמעותי אשר מסכן חיים. טיפול מהיר ונכון במקרים אלו יכול למנוע זיהומים, להפחית כאב ולהאיץ את תהליך ההחלמה.
2. כוויות אשר עלולות להתרחש בכל רגע נתון בשגרת חיינו – וזה עוד לפני שאנו מדברים על מצבי חירום שונים אשר יכולים להיווצר כתוצאה מאירועים גדולים שהתרחשו בסביבתנו. כמובן שמקרי הכוויות דורשים טיפול ראשוני מיידי על מנת לצמצם את הנזקים ארוכי הטווח.
3. שברים – הענקת טיפול במטרה להפחית את הכאב, לקבע את הגפה ולמנוע נזק נוסף לרקמות.
4. מצבים לבביים: התקפי לב ודום לב הם מצבים שבהם כל שנייה חשובה. שימוש נכון בדפיברילטור יכול להציל חיים.

ערכת עזרה ראשונה בסיסית

כדי להיות מוכנים לכל מקרה חירום, חשוב להחזיק בבית, ברכב ובמקומות העבודה ארון עזרה ראשונה או ערכת עזרה ראשונה תקינה ושמורה. בעצם מדובר במקומות בהם אנו מבלים את מרבית שעות היום שלנו.
ערכת עזרה ראשונה בסיסית צריכה לכלול את המרכיבים הבסיסיים הבאים:

1. חוסם עורקים – לפחות אחד – טוב ואיכותי שבעזרתו נהיה מסוגלים לעצור דימומים פורצים ומשמעותיים במקרי חירום קשים.
2. תחבושות וחבישות: תחבושת אישית ובינונית ועצירה וספיגת דימומים שטחיים.
3. תחבושות גזה, פלסטרים, תחבושות אלסטיות, חבישה סטרילית – לפציעות קלות יותר.
4. פדים לכוויות – פדים מיוחדים הספוגים בהידרוג'ל עם חומרים מקררים, מטפלים ומעכבי נזקים מהכוויה. לחילופין ניתן להחזיק תרסיס מיוחד לטיפול ראשוני בכוויות או משחה ייעודית.
5. אביזרי עזר: מספריים, פינצטה, מדחום, וכפפות חד-פעמיות.
6. תרופות בסיסיות: משככי כאבים, משחה או תרסיס להרגעת העור במקרה של עקיצות וגירויים קלים
7. חומרי חיטוי.
8. אביזרים נוספים: שמיכה תרמית לחימום המטופל (לא לדאוג היא לא בגודל של שמיכה אמיתית. מתקפלת לגודל כחצי מכף היד), פנס, הוראות חירום וספר הדרכה לעזרה ראשונה..
9. מעבר לכלים הפיזיים, חשוב גם לדעת כיצד להשתמש בהם בצורה נכונה. מומלץ להשתתף בקורסי עזרה ראשונה שמוצעים על ידי גופים מקצועיים. וביניהם חברת מדיסקופ אשר מעבירה קורסי עזרה ראשונה מיוחדים במגוון נושאים לכלל האוכלוסייה.

לסיכום

בכתבה ניסינו להדגיש את החשיבות העצומה של החזקת ערכת עזרה ראשונה במיוחד בעת הזו. בין אם מדובר בבית, ברכב, במקום העבודה ובמקומות ציבוריים. ערכות עזרה ראשונה הן כלי חיוני להתמודדות עם מצבי חירום רפואיים, ויכולות להיות ההבדל בין חיים למוות ברגעים קריטיים. המחירים של הערכות האלו זולים מאוד ביחס לתועלת שהן מביאות.

המטרה היא לאפשר תגובה מהירה ואפקטיבית: אחת המעלות המרכזיות של ערכת עזרה ראשונה היא היכולת לספק טיפול מיידי עד להגעת צוות רפואי מקצועי. במצבים של פציעות חמורות, דימומים מסכני חיים, כוויות או אפילו חנק, ערכת עזרה ראשונה מצוידת בכלים החיוניים להצלת חיים ולמניעת החמרה של המצב. ערכות עזרה ראשונה כוללות מגוון רחב של ציוד רפואי כמו תחבושות מגוונות, פלסטרים, חומרי חיטוי, מספריים וחוסמי עורקים. ציוד זה מאפשר לטפל ביעילות בפציעות קלות וחמורות כאחד.

חשוב לזכור שהידיעה שיש ברשותנו ערכת עזרה ראשונה מעניקה ביטחון ושקט נפשי. היא מאפשרת להיות מוכנים לכל מצב חירום רפואי ולספק עזרה לעצמך ולסובבים אותך. ערכות אלו אינן מיועדות רק למצבי קיצון, אלא גם לפציעות יומיומיות שיכולות לקרות בכל זמן ובכל מקום. לצד החזקת ערכת עזרה ראשונה, חשוב לעבור הכשרה בסיסית בשימוש בציוד המצוי בה. ידע זה יכול לשפר את יכולתך להגיב בצורה מהירה ויעילה במצבי חירום, ולהפוך אותך לעזר חשוב במקרים שבהם כל שנייה חשובה.

החזקת ערכת עזרה ראשונה היא צעד חיוני והכרחי. היא מספקת כלים חיוניים לטיפול ראשוני במצבי חירום רפואיים, משפרת את סיכויי ההישרדות ומעניקה שקט נפשי. השקעה בערכת עזרה ראשונה והכשרה בסיסית בשימוש בה היא השקעה בחיים שלך ושל יקיריך.


**תוכן שיווקי