מפגש מנהלות בבית ספר רבין
במסגרת "מפגשים בקטנה" -מפגשי למידת עמיתים בקהילת מנהלי החינוך היסודי, התארחו ביום ראשון השבוע בבית הספר רבין מנהלות מבתי ספר ברחבי העיר
במפגש הציג צוות בית הספר, תהליך חדשני של "ארגון למידה אחר" ופריצה של גבולות הכיתה על ידי קיום שיעורי שפה ומתמטיקה שכבתיים חוויתיים.
בשיעורים אלו כיתות האם מהשכבה מתערבבות ותלמידים לומדים יחד ויוצרים חיבורים וקשרים חברתיים חדשים.
אורנית ארדיטי, מנהלת בי"ס רבין מספרת: "הרעיון הגיע בעקבות מיפוי צרכים ואיסוף נתונים מקרב התלמידים והצוות, כמהלך שייתן מענה גם לצורך של יצירת פדגוגיה אחרת. במקביל רצינו לתת מענה גם לחלקים חברתיים רגשיים של התלמידים והצוות. החיבורים החדשים שנוצרו בין התלמידים למורים משפיעים באופן ישיר על האקלים החינוכי , אווירת הלמידה, תחושת הקרבה והשייכות".
כתוצאה מפורמט הלימודים החדש, המוטיבציה להוראה ולמידה עלתה והתלמידים והצוות דיווחו על תחושת הנאה גבוהה מהשיעורים.
ארדיטי: "המפגש עם המנהלים זימן שיח מעניין ופורה, עלו לדיון שאלות חשובות ורעיונות יצירתיים ליישום בהמשך. הפורמט החדש איננו שיעור בכיתת האם כבשגרה. עזרי ההוראה היו חוויתיים. שיעור ללא ספרים ומחברות. השכבה התחלקה לשלוש קבוצות מעורבבות . כל מורה הובילה נושא אחר".
המהלך נתן מענה לכמה צרכים:
1.הרחבת הקשרים החברתיים של התלמידים מאחר והם למדו ושיתפו פעולה עם תלמידים מהשכבה.
2. התלמידים נחשפו לסגנונות הוראה שונים ולא רק לסגנון הוראה אחד. כל מורה מביאה הרי את האישיות שלה.
3. המורים מצידם דווחו ששיעורים אלה היו סוג של אוורור מבחינתם. הם זכו לחוות תלמידים אחרים , סגנון ההוראה ופורמט השיעור עורר עניין בקרב הלומדים ולכן לא היו בעיות משמעת. המורות דיווחו שהן הצליחו להביא את עצמן לידי ביטוי בצורה טובה מאחר וכל אחת הובילה נושא אחד אליו היא מתחברת יותר.
ארדיטי: "מבחינתי זה נתן מענה להתמודדות עם שחיקה של מורות בעיקר כאלו שמלמדות בכיתות מאוד מורכבות. המורות והתלמידים חיכו לשיעור הזה.. זה היה משהו אחר".
נורית גבאי מנהלת האגף לחינוך יסודי מציינת שסדרת המפגשים הינה חלק מתהליך למידה משמעותי של פורום מנהלי היסודי בעיר, כדי לעודד פריצת מסגרות ולאפשר תהליכי למידה הוראה חדשניים.