על ההצלחה של מועדון השחמט העירוני בנתניה תמונה: עמותת רגעים

מועדון השחמט העירוני לליגה הבכירה בשחמט -הליגה הלאומית, עם ארסנל מרשים של 11 קבוצות בוגרים וארבע קבוצות נוער, תר כעת אחר כישרונות מקומיים חדשים על מנת להשקיע ולהצעיד את נתניה לקדמת הבמה בשחמט. מנהל המועדון, מיכאל לוריא: "שחמט הוא חינוך טוב והרבה ילדים הפכו למצטיינים בכל תחומי החיים. זה זמן איכות נטו ובאים קודם כל ליהנות" 

תגידו מזל טוב למועדון השחמט העירוני בנתניה, שהעפיל לאחרונה לליגה הלאומית, הליגה הבכירה בשחמט. הקבוצה הבכירה במועדון סיימה ראשונה בליגה הארצית מחוז מרכז, עם 14 נקודות - שבעה ניצחונות קבוצתיים מתוך תשעה משחקים.

בקבוצה משחקים מנהל המועדון, מיכאל לוריא, מתן פולג, שמשחק במועדון מילדות, אריה אקסלרוד, גיורא שטיינר ודן פולג, אחיו הקטן של מתן שגם הוא גדל במועדון ואף היה אלוף ישראל עד גיל 12. בשל היותו חייל מילואים פעיל ביחידת עוקץ והעובדה שגויס ב-8 באוקטובר, נטל חלק רק בשליש מהמשחקים. עוד נמנה עם הקבוצה המחליף גידי פלדמן. 

ביום שלישי נערכה בכפר סבא אליפות ישראל לקבוצות עד גיל 10. אומנם לא זכינו בתחרות זו, שכללה 48 קבוצות מערים ומועדונים שונים, בגביע, אך המועדון שלח לתחרות שתי קבוצות כאשר הקבוצה הראשונה סיימה במקום החמישי המכובד מאוד.

אחד הילדים, אליאב ארולוביץ אף זכה בזכות תוצאה פנומנלית של 6 נקודות בשש משחקים (!!) לפרס מצטיין לוח שני באליפות.

כל השחקנים בקבוצות המועדון הם חניכי חוג השחמט במרכז דוד.

מועדון השחמט בנתניה, בניהול רגעים- העמותה לחינוך בלתי פורמלי בנתניה, כולל 11 קבוצות בוגרים וארבע קבוצות נוער. יש לציין כי כל הפעילות התחרותית מנוהלת על ידי האיגוד הישראלי לשחמט שהוקם אי שם בשנת 1935 ונקרא אז האגודה השחמטית הארץ ישראלית.

תוספת יוקרה

"מעבר למועדון, ענף השחמט בנתניה פעיל בהרבה מקומות, כולל בחוגים ובמתנ"סים ברחבי העיר", אומר המנהל והשחקן מיכאל לוריא בשיחה עם 'נתניה נט'. "העלייה לליגה הלאומית מוסיפה יוקרה למועדון, כאשר בני נוער ושחקנים צעירים בעיר, רואים עצמם חלק ממועדון שאפשר להגיע דרכו לצמרת השחמט הישראלית. בליגה הלאומית פוגשים את השחקנים הטובים ביותר בארץ ואפשר להגיע להישגים משמעותיים, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. עליית הליגה היא הדובדבן והוכחה לכך שמדובר במועדון גדול".

חינוך ומצויינות - על ההצלחה של מועדון השחמט העירוני בנתניה

יצוין כי מעבר להישג, למיקום בליגה הבכירה יש גם השפעה על הייצוג בהנהלת איגוד השחמט. כיום מונה האיגוד 15 חברי הנהלה, בהם נציג נתניה אלכס פולג, אביהם של מתן ודן. "ככל שהמועדון גדול יותר הוא זוכה לייצוג משמעותי יותר בהנהלת האיגוד, וטוב מאוד שיש לנו נציג שידאג לאינטרסים של המועדון ולכך שלא יקופח".

מיכאל לוריא מתגורר בצפון העיר, בעל משרד עורכי דין בנתניה. בשנתיים האחרונות הוא מנהל כאמור את מועדון השחמט, כשלפני כן ניהל אותו במשך כשני עשורים בצוותא עם ניק קופלוף. "עבודתי כעורך דין עצמאי מאפשרת לי לשלוט על לוח הזמנים שלי ולהמשיך לעסוק בשחמט", הוא אומר בחיוך.

ספר על השחמט כדרך חיים.

"שחמט הוא חינוך טוב לילדים ותורם הרבה בחשיבה לטווח ארוך, יכולת קבלת החלטות ומשמעת. הרבה ילדים שהיו תלמידים שלי ולמדו שחמט, פיתחו את הכישורים האלה והפכו למצטיינים בכל תחומי החיים, כמו רפואה ומתמטיקה. כדרך חיים השחמט מסייע להתקדם, ואם מתכוננים כמו שצריך למשחק, אחר כך קל יותר להתכונן למבחן, להכין עבודת סמינריון או לשפר יכולות אנליטיות. זה ממש מסדר את המחשבה".

חינוך ומצויינות - על ההצלחה של מועדון השחמט העירוני בנתניה

לקראת ההרשמה לעונה החדשה שתחל בספטמבר, מבקש לוריא להודות למנכ"ל העמותה לחינוך בלתי פורמלי, משה קייזלר, על הסיוע הלוגיסטי, התמיכה והאהבה לתחום. עוד הוא מספר כי מי שיודע לשחק יכול להירשם לפעילות התחרותית, ומי שלא מוזמן להתנסות בחוויה מעשירה ולהירשם לחוגי השחמט ברחבי העיר, זאת באמצעות יצירת קשר עמו או עם מזכירות המחלקה לתרבות תורנית.

"אין קריטריונים וצריך בעיקר הרבה אהבה לשחמט", אומר לוריא. "מי שבא, מגיע קודם כל כדי ליהנות. זה לא פרנסה, אלא זמן איכות נטו וחינוך טוב לילדים. אגב, בתקופה האחרונה גיליתי קטגוריה נוספת של מצטרפים – פנסיונרים ששיחקו בילדות וכעת יש להם זמן פנוי ורוצים לחזור לשחק, לצד יוצאי שרות המדינה, הייטק, מתמטיקאים ומורים שנזכרו כמה מהנה הוא השחמט. לא מובן מאליו להשקיע בזה כמה שעות בשעות הערב וכיף לקלוט אנשים כאלה".

לאן אתה שואף להוביל את המועדון בשנים הקרובות?

"מבחינת הבוגרים, אני מקווה שנצליח באתגר להישאר בליגה הלאומית ולתקוע בה יתד, ובנוסף לקדם את הנוער המוכשר שלנו. בתחילת שנות ה-2000 הייתה לנו קבוצת נוער בכירה עם שחקנים שייצגו את ישראל באליפויות אירופה ואליפויות עולם. כעת, אנחנו רוצים להחזיר עטרה ליושנה, לשוב לליגה העילית לנוער ולגלות עוד ועוד כישרונות צעירים שיוכלו להתפתח אצלנו".