ראש מינהל חינוך בנתניה, אתי דהן, בראיון מיוחד לפתיחת השנה תמונה: עיריית נתניה

כמה תלמידים בעיר עולים לכתה א', מה הסכום שהושקע בשיפוצי קיץ, האם עדיין יש מפונים שילמדו בעיר ומהן ההיערכויות המיוחדות בצל המצב הביטחוני? האישה האמונה על החינוך בנתניה ערוכה לכל אתגר ותרחיש לקראת ה-1 ספטמבר, משתפת ביעדים המרכזיים ומגלה למה המפתח להחלמה של כולנו נמצא בחינוך 

שנת הלימודים תיפתח בשעה טובה ביום ראשון הקרוב, וחרף המצב הביטחוני המאתגר והחשש הכבד מפתיחתה של חזית צפונית, ראש מינהל חינוך בנתניה, אתי דהן, מקפידה לשמור על אופטימיות מהצפוי לבוא. "כל 1 בספטמבר הוא התרגשות גדולה, פרפרים בבטן ופשוט כיף", היא אומרת בראיון מיוחד ל'נתניה נט' לרגל פתיחת שנת הלימודים. "השנה זה אפילו יותר מרגש מתמיד, כי זו שנה בה כולנו רוצים להיות יחד. קשה מאוד להיות לבד בזמן מלחמה".

הנה כמה נתונים מספריים מרשימים במיוחד המעידים יותר מכל על אוכלוסיית התלמידים הגדלה בעיר. 63,275 תלמידים יפתחו את שנת הלימודים הקרובה בנתניה, כאשר דהן מדגישה כי בכל יום מצטרפים נוספים, כך שלא מדובר בנתון סופי; 3,531 ילדים יחלו את דרכם בכתה א', כאשר מספר אנשי החינוך והצוותים בבתי הספר עומד על 8,419 איש, שיעבדו ב-637 מוסדות חינוך ברחבי נתניה, כולל הגנים. זאת ועוד, בשנה החולפת למדו בנתניה 1,443 מפונים, כאשר עם חזרתן של משפחות רבות לבתיהן, השנה הכמות צפויה להצטמצם בחצי – כ-750 תלמידים.

חינוך ומצויינות - ראש מינהל חינוך בנתניה, אתי דהן, בראיון מיוחד לפתיחת השנה

בכל הנוגע לשדרוג בתי הספר והגנים, הרי שהשנה הושקע בשיפוצי הקיץ סכום מרשים של למעלה מ-35 מיליון שקלים. "צריך להבין שזה סכום עצום שהושקע על אף העובדה שאנחנו במלחמה", אומרת דהן. "זו תקופה רגישה מאוד מבחינה תקציבית ומגיעה תודה גדולה לראש העיר, מרים פיירברג-איכר, ולהנהלת העיר, על שהבינו את החשיבות ונתנו עדיפות לשיפוצי הקיץ".

אותם שיפוצים כוללים כמובן בראש ובראשונה טיפול בטיחותי מקיף בכל מוסדות החינוך, מרחבי למידה חדשים וכן טיפול בתשתיות ושיפוצי עומק, כאשר בנוסף, מספר בתי ספר עברו למבנים חדשים. כך בתי הספר 'מעגלים' ו-'שחפים' לחינוך מיוחד עברו לקמפוס חדש בתוך בית ספר אלומות לשעבר, ובנוסף הוקם בית ספר חדש לילדים על הרצף האוטיסטי ולא פחות משישה גנים חדשים לחינוך המיוחד – ארבעה לילדים על הרצף ושני גנים שפתיים. דהן מעדכנת עוד כי 11 גנים שודרגו באופן מאסיבי ונוספו להם מרחבים מוגנים, כאשר כעת נעשה סבב גנים נוסף ובמקביל נמשכת בנייתם של בתי ספר חדשים בעיר.

לכידות, תקווה, פדגוגיה

ועם כל הטוב הזה, אי אפשר כמובן בלי התייחסות נרחבת למצב הביטחוני המאתגר בלשון המעטה. "כל הצוותים שלנו נערכו לכך שביום הראשון יהיה תרגיל כניסה למרחבים מוגנים בכל מוסדות החינוך", אומרת דהן. "יש לנו 50 בתי ספר שנבחרו להיות מתקני קליטה והתגוננות. 24 מתקני קליטה, זאת במידה ונצטרך לקלוט תושבים מבחוץ, ו-26 מתקני התגוננות, עבור משפחות שאין להן מקלט במקרה של תקיפה. הצוותים שלנו עברו הכשרות וערוכים להפעיל את המתקנים האלו בשעת הצורך. אנחנו עוקבים בדריכות כמו כולם ונפעל כמובן בהתאם להנחיות פיקוד העורף".

האובדן הבלתי נסבל של חיילים ואזרחים חדשות לבקרים במלחמת 'חרבות ברזל', הכה גם במשפחת מינהל החינוך בנתניה, כאשר לדאבוננו נוספו לאחרונה שלוש משפחות למשפחת השכול – מזכירת האגף היסודי, רווית יום טוב, איבדה את אחיה, רס"ר במיל' יוחאי חי גלאם ז"ל; המנהלת החדשה של בית הספר לילדים על הרצף האוטיסטי, אילנית בן נון, שכלה את בנה, סגן שחר בן נון ז"ל וגם מנהלת אגף החינוך המיוחד, חגית יודקוביץ, שכלה את בנה, סגן עמית יודקוביץ ז"ל. "אנחנו מלווים מקרוב את המשפחות ומדובר במכות קשות וכואבות מאוד", אומרת דהן בעצב.

חינוך ומצויינות - ראש מינהל חינוך בנתניה, אתי דהן, בראיון מיוחד לפתיחת השנה

על הדגשים והמסרים החשובים לקראת השנה שבפתח היא מרחיבה: "שמנו השנה דגש על קולות וגוונים של תקווה במערכת החינוך, עם שלושה יעדים מרכזיים: קידום הלכידות החברתית בקרב התלמידים ובקהילה; קידום פדגוגיה חדשנית תוך מחויבות להישגים לימודיים, חברתיים ורגשיים, ובנוסף פיתוח הון אנושי לטובת איכות ההוראה והחינוך בעיר".

"תקווה היא מטרות ברורות, היכולת לדמיין דרכים להשיג את אותן מטרות והמוטיבציה להגשימן. לא סתם בחרנו בתקווה ונעסוק בנושא הזה לכל אורך השנה", מבהירה דהן. "תקווה היא לא משהו ערטילאי ואפשר לחדד אותה מאוד. זה לא בשמיים ומערכת החינוך נמצאת בדיוק במקום בו אפשר להציב מטרות ברורות וליצור מוטיבציה להשיגן".

"מדובר בשילוב בין אמונה למעשים ולכן אנחנו פחות מדברים ויותר עושים. הרצון הוא להגביר את התקווה באמצעות תמיכה סביבתית והיסטוריה של הצלחות. לא לדבר לאן הולכים, אלא להראות הצלחות קטנות בדרך ואמונה בכוח גדול מאיתנו שאנחנו יכולים לשאוף אליו", היא מסכמת בתקווה. "על התלמידים לדעת שכל מקום יכול לשמש השראה לתקווה. מחקרים מראים שהתקווה מסייעת בהישגים אקדמיים, קריירה, התאוששות נפשית, בריאות ורגשות חיוביים, אז מי אם לא אנחנו נעסוק בה. בסופו של דבר, המפתח להחלמה של כולנו נמצא בחינוך"