20 בנות מנתניה לא פתחו את שנת הלימודים, וזו הסיבה ארכיון | צילום: נתניה נט

עיריית נתניה לא אישרה את קבלת הבנות לבית הספר 'צביה' בהרצליה, והבהירה כי כתושבות העיר, עליהן ללמוד בתחומה. אחת האימהות: "איך קרה שרשות מקומית מחליטה במקום ההורים איפה יהיה הכי נכון לילדה שלהם ללמוד?". העירייה: "בכל עת הובהר להורים כי מקום הבנות במוסדות העיר, ומכאן הטענה שהן נותרו ללא מסגרת אינה נכונה" 

לא פחות מ-20 תלמידות תושבות העיר נאלצו להישאר בבית ולא פתחו את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, זאת לאחר שלטענת הוריהן, העירייה לא אישרה את קבלתן לאולפנת 'צביה' בהרצליה. לדברי ההורים, בעירייה מתעקשים שעל אותן בנות ללמוד בתחומי העיר, ואף הדגישו כי הן מוזמנות להירשם לאולפנית בר אילן בנתניה, כשלדברי העירייה מדובר במוסד חינוכי בעל מאפיינים תורניים זהים לאלו של אולפנת 'צביה'.

"השנה לא צילמתי את הילדים ב-1 בספטמבר, ואין לנו מזכרת מהיום הראשון ללימודים", אומרת בעצב אחת האימהות. האם מחר עיריית נתניה תאשר לבתי ולחברותיה ללכת לבית הספר? האם מחר אוכל לצלם את כל ילדיי יחד בהתרגשות של התחלה חדשה? בבקשה עזרו לנו".

מה בעצם הסיבה שהבנות לא פתחו את השנה?

"עיריית נתניה מונעת מהן להתחיל ללמוד בבית הספר אליו התקבלו, ובמקום להתחיל את חטיבת הביניים בהתרגשות עם שאר ילדי ישראל, הן נשארו בבית. איפה הערך חנוך לנער על פי דרכו? איפה המקום של לסמוך עלינו כהורים, שיודעים מה מוסד הלימודים הטוב ביותר עבור הבת שלנו? איך קרה שרשות מקומית מחליטה במקום ההורים איפה יהיה הכי נכון לילדה שלהם ללמוד?".

מספר הורים פנו בנושא לחברי המועצה שלו אלגלי ועו"ד מירב רודה מסיעת 'דרך חדשה', וביקשו שיסייעו לפתור את הבעיה. "יחד עם חבריי לסיעת 'דרך חדשה' במועצת העיר, נמשיך לסייע לבנות ללמוד במקום אשר חפץ ליבן", אומר אלגלי. "מערכת חינוך טובה ומצוינת צריכה לתת מענה וחופש בחירה לכל הורה ותלמיד, ובמקום של חוסר כמו במקרה הזה, להבין איך משלימים את הפערים כדי שלכולם יהיה מקום ללמוד בנתניה. כפייה בחינוך היא בריונות בלתי מידתית כלפי ילדים".

עו"ד מירב רודה הוסיפה "בשבועות האחרונים קיבלתי פניות רבות מהורים שעומדים חסרי אונים אל מול החלטות העירייה ומשרד החינוך. מדובר בילדים אשר התקבלו לאולפנת צביה ואף עברו את המבחנים , אך לא קיבלו אישור העברה מהרשות המקומית וממשרד החינוך מנימוקים שאינם מניחים את הדעת.
הילדים שוהים בביתם ולא פתחו כמו כל ילדי ישראל את שנת הלימודים כסדרה. כולי תקווה כי טובת הילדים וצורכיהם יגברו על כל שיקול אחר".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "העיר נתניה נותנת שירותי חינוך מגוונים ואיכותיים לכלל התלמידים המתגוררים בעיר. אולפנית בר אילן הינה אולפנית ראשונה במעלה ברמה הארצית, עומדת בכל הסטנדרטים הארציים ונמצאת בטופ 95. בעיר נתניה מסגרות שמתאימות לצביון הדתי שמייצגת אולפנת צביה. אולפנית בר אילן זהה באפיוניה התורניים לאולפנת 'צביה'. כמו כן, למשפחות תורניות יותר ישנה אפשרות ללמוד בעירנו באולפנת אורות".

עוד הוסיפו כי "עיריית נתניה לא נתנה בעבר אישור לימודי חוץ לבנות, אלא במקרים יוצאי דופן שנבדקו לגופם ככל שלמדו שם בנות מהעיר, הדבר נעשה ללא קבלת אישור מטעם העירייה בהתאם לחוק. אישורי לימוד חוץ שניתנו, ניתנו על פי תבחינים שוויוניים ובחינה מדוקדקת של הנסיבות. הורים שפנו לערער במשרד החינוך נדחו גם כן. בכל עת הובהר להורים כי מקום הבנות במוסדות העיר, ומכאן הטענה שהן נותרו ללא מסגרת אינה נכונה. הבנות מוזמנות להירשם מיידית לאולפנית בר אילן. אנו מאחלים קליטה מהירה והצלחה בשנת הלימודים תשפ"ה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בהתאם לתקנות, הסמכות לשיבוץ ורישום תלמידים היא של הרשות המקומית. במסגרת זו, יכולה הרשות לקבוע את מדיניותה ובתנאי שתהיה בהתאם לתקנות ונהלי המשרד. התלמידות שובצו בהתאם למדיניות הרשות במוסדות חינוך מתאימים המצויים בעיר מגוריהן".