מענה הפגתי לצד מענה רגשי לתושבי הדרום
למעלה מ-5,000 תושבי הדרום לנים בבתי המלון ובבתים מארחים בנתניה. עיריית נתניה פועלת בכל בתי המלון בהם שוהים המפונים ומעניקה סיוע הפגתי וחווייתי לצד סיוע מקצועי – רגשי
עם פרוץ המלחמה והגעת תושבי הדרום לנתניה, הנחתה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, על הקמת מטה שייתן מענה למפונים, ידאג לקליטתם בבתי מלון ולשהייתם בנתניה.
המטה התרכז בשיבוץ מתנדבים למען פעולות הפגה למפונים. בכל מלון הוצב רפרנט עירוני שתפקידו לבדוק עם המפונים מה התכנים המתאימים להם ביותר, ולהתאים את התוכן המתאים ביותר לגילאים השונים. למטרה זו גויסו עשרות אמנים ומפעילים בהתנדבות שהגיעו למלונות לשעות של הפגה עם מגוון פעילויות - הופעות לילדים, משחקים, פעילויות ספורטיביות, ביקור אמנים ועוד.
לכל מלון הוכן לו"ז פעילות על פי חלוקה לשכבות גיל וכך גם הילדים וגם המבוגרים זכו בימים הראשונים לשהותם במלונות לשפע פעילות מתוך ניסיון להפיג מעט את הלחץ, החרדה והמראות הקשים.
בנוסף, פועלים בבתי המלון בעיר עובדים סוציאלים, צוותי חינוך ומתנדבים רבים. מודל ייחודי זה של צוות מקצועי המרכז פעילות מתנדבים בנושאי בידור ותוכן הוכיח כי ביוזמה עירונית ושילוב כוחות בין כל זרועות העיריה, ניתן להעניק סיוע ומענה איכותי ללמעלה מ- 5,000 תושבי הדרום המתאכסנים במלונות נתניה.
בנוסף לפעילויות הפגה, בידור ופנאי ניתנים לתושבי הדרום מענים מקצועיים ורגשיים. השרות הפסיכולוגי בעיריית נתניה נרתם למתן סיוע רגשי לנפגעי המלחמה. במסגרת זו ניתנות התערבויות מגוונות לתושבי העיר ולמפונים אליה מאזור הלחימה. הפסיכולוגים החינוכיים יוצרים קשר עם המשפחה, מעריכים את הצורך הרגשי, ונותנים מענה בהתאם לצורך. ניתנו מענים למשפחות תושבים שאבדו קרוב במלחמה או שילדיהם חווים חרדה עקב המצב, למשל דרך מתן כלים להרגעות והרפיה. כמו כן, ניתנים מענים במלונות למפונים שסובלים מטראומות וחרדות מהחשיפה לאירועים הקשים. ניתנים מענים פרטניים, משפחתיים וקבוצתיים בהתאם לצורך, ששמים דגש על כלים לבניית חוסן אישי וצמצום התפתחות טראומה.
העובדים הסוציאלים של מינהל הרווחה העירוני מספקים עבור תושבי הדרום מענה ותמיכה ריגשית ראשונית גם בשיחות אישיות וגם בשיחות משפחתיות וקבוצתיות. העו"סית שומעים את הסיפורים הקשים, סיפורים כואבים ומרגשים ומעניקים מעטפת ותמיכה ככל שניתן לאורך כל שעות היום.