אלכוהול, הזנחה וסמים: התלונות הקשות על המקלטים בשכונת סלע מקלטים בשכונת סלע

בימים בהם המרחבים המוגנים חיוניים מתמיד, תושבי סלע מספרים על מקלטים שהפכו למוקדי מפגש של נרקומנים, מחסנים של עובדי ניקיון וברבים מהם הצטברה אשפה כתוצאה מהזנחה קשה. העירייה: "בוצע לצערנו ונדליזם במספר מצומצם של מקלטים"

תושבי שכונת סלע בנתניה מאסו לחלוטין במצב המקלטים בסביבתם. מתלונות שהגיעו למערכת 'נתניה נט', עולה תמונה קשה לפיה חלק מהמקלטים כלל לא שמישים, זאת בימי מלחמה בהם יש חשיבות מכרעת למרחב מוגן זמין ונגיש. זאת ועוד, מספרים התושבים על מקלטים מוזנחים, רובם ככולם ברחוב יוספטל, שמהווים קרקע פורייה לפעילות עבריינית, דוגמת סחר בסמים.

"המון נרקומנים מגיעים לקנות סמים בחופשיות לפנות בוקר", מספר אחד התושבים. "זו שכונה מוזנחת והעירייה מתעלמת מהצרכים שלנו. יש מקלט שהעירייה הפכה למחסן של עובדי ניקיון עם שעון נוכחות, והכל מלא בפחי אשפה וזבל בכמויות גדולות".

פעילות קהילתית - אלכוהול, הזנחה וסמים: התלונות הקשות על המקלטים בשכונת סלע

תושבת נוספת מספרת כי "יש מקלט שהעירייה הפכה למועדון פעילות, אבל הוא תמיד נעול ולאף אחד אין מפתחות. מקלט נוסף אושר לשימוש כמועדון לעולי אתיופיה ושמרו עליו, אבל לפני חצי שנה בעירייה ביקשו שלא ננעל אותו והמון נרקומנים ומסוממים פשוט השתלטו עליו, הכל מלא בשתן, צואה, מזרקים ובקבוקי אלכוהול. ביקשנו כמה פעמים שינעלו את המקלט, אבל במקום לעזור איימו לקנוס אותנו".

טלי מולנר, סגנית ומ"מ ראש העיר הממונה על בטחון אכיפה וחרום אמרה בתגובה "יש בעירייה מחלקה שלמה שכל תפקידה הוא לתחזק ולנקות את המקלטים. אנחנו עושים זאת ברמה יומיומית ולצערי יש מספר מקלטים שסובלים מוונדליזם. אנחנו מנקים ולמחרת הם מתלכלכים, אנחנו מנקים ולמחרת שורפים ומציפים את המקלטים וחוזר חלילה. זו בעיה אנחנו בהחלט מתמודדים איתה ואנחנו שוקלים להוסיף בקרה מרחוק למקלטים שסובלים מוונדלים".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה

"בעיר נתניה 75 מקלטים ציבוריים. רובם ככולם נבנו לפני עשרות שנים רבות, טרם החלת חוק הממ"דים (1992). באופן טבעי, אחזקתם דורשת מאמצים ומשאבים רבים, אותם העירייה משקיעה, לילות כימים, ובתיעדוף עירוני גבוה ביותר, כל זאת על מנת לוודא את מוכנותם וכשירותם. לראייה, המקלטים עומדים באופן רציף בביקורות של פיקוד העורף והעירייה זוכה מדי שנה במקומות הראשונים בתחרות ארצית של פיקוד העורף".
עוד הוסיפו בעירייה כי "המקלטים נפתחים בהתאם להערכת מצב ועובדי העירייה מיומנים בפתיחתם המהירה יחסית. בשל ריבוי מקרים של וונדליזם והשחתה של התשתיות והציוד במקלטים, הוגדרו מספר מצומצם של מקלטים, אשר העירייה ניפקה את המפתחות ל-3 שכנים שונים, המתגוררים בסמיכות למקלט, כך שיוכלו לפתוח אותו בזמן אזעקה. מנגנון פעולה זה, אשר גובש מכורח הנסיבות המצערות כאמור, תורגל וייושם הלכה למעשה פעמים רבות ובצורה טובה מאוד".
"באשר למקלטים המשמשים כמקלטים דו-תכליתיים, פועלת העירייה בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית ולתקנות פיקוד העורף, ומקפידה הקפדה ייתרה על יישום ההנחיות. המפעיל מקלט דו-תכליתי יודע כי עפ"י דרישת העירייה, ובדגש על מצב שתידרש שהייה ממושכת במקלט, עליו לפנות את כל הציוד המשמש המקלט בימי שגרה. הנחיה שכזו לא ניתנה עד כה בהתאם להערכת המצב הביטחונית והעירייה לא תהסס להורות כך, ככל ויידרש".
"באחרונה, לאחר פתיחת המקלטים בהתאם למצב הביטחוני, בוצע לצערנו ונדליזם במספר מצומצם של מקלטים. העירייה טיפלה בעבר ומטפלת כל העת בהשחתת המקלטים שמתבצעת ע"י פורעי חוק ובוחנת פתרונות לנושא"..