ניצב אלקלאי | צילום: יח"צ נתניה במקום השישי באירועי חניה ניצב אלקלאי | צילום: יח"צ

כנס ישראל לחניה, תנועה ותחבורה 2019: 1מכל 5 אירועים שהמשטרה עוסקת בהם קשור בחניה: השתלטות על חניה פרטית, חסימת מעברים וחניה במקום אסור

 

לרגל כנס ישראל לחניה, תנועה ותחבורה שנערך בירושלים, ראש אגף השיטור במשטרת ישראל הראה נתונים חמורים בכל הקשור לאירועי חניה, שמעסיקים מאוד את משטרת ישראל במהלך השנה כולה במקום לעסוק בנושאים חשובים יותר. לדברי ניצב אלקלעי המשטרה פתחה בשנה החולפת למעלה מחצי מיליון אירועים שקשורים לחניה. מדובר ב-1 מכל -5 מקרים שהמשטרה פותחת ועוסקת בהם.

העיר ירושלים מובילה עם 45,000 אירועים, במקום השישי נמצאת נתניה עם 23,106 אירועי חניה. מדובר בעליה של 13% לעומת השנה שעברה. 
ניצב אלקלעי "אירועים אלו באים לידי ביטוי בכך שאנשים משתלטים על מקומות חניה, ועושים פעולות יזומות שמגיעות לכדי אלימות. הרבה מאוד אנשים חונים בחניות פרטיות שלא שייכות להם, למרות שמדובר בעבירה פלילית. יש כאלו שחונים באדום לבן ובאוטובוסים". לדבריו, התופעה מתעצמת, כבר בשנת 2019 יש עליה של עשרות אחוזים השנה. יש מחוזות במשטרת ישראל שכל קריאה שניה או שלישית שלה קשורה לחניה, במקום שהמשטרה תתעסק בתאונות דרכים או באלימות או בדברים שמטרידים באמת את האזרח, המשטרה נדרשת לטפל בחניה.
אלקלעי אמר כי מסקר שעשתה המשטרה עולה שהציבור סובל מאוד מנושא החניה. "עשרות אלפי אנשים אמרו שזה הנושא הכי מטריד את האזרח. בין ההצעות לטיפול בבעיה הנפוצה שהעלה ניצב אלקלעי: קנס מוגדל, התייחסות לעבירות חניה פרטית כעבירת תנועה, ולהתייחס אליה בניקוד -כתוספת שישית. כמו כן הציע אלקלעי לנקוט בהסדרה,והסברה, והרתעה. לדבריו הרשות המקומית היא הגורם המרכזי המוביל שצריך לטפל בבעיה זו. "אני חושב שהדבר המרכזי שצריך לעשות הוא מניעה. הרשות המקומית היא הגורם המוסמך המוביל יש להם את היכולת גם אכיפה מקצה לקצה.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון סיפר לבאי הכנס ב ש-30 מיליארד ש"ח יושקעו בתחבורה בירושלים בשנים הקרובות. "אנחנו הולכים להשקיע בירושלים בשנים הקרובות 30 מיליארד ₪. היה פה מחדל של של שנים, הקו האדום היה כבר מזמן צריך לעצור בבית החולים הדסה ובמקום פסגת זאב, הוא היה כבר צריך לעצור בנווה יעקב. פספסנו את זה. מעל עשר שנים מכל מיני סיבות. זה פספוס גדול מאוד לעיר. עכשיו אנחנו יוצאים לעבודה על הקו, אחר מכן, יש את הקו הירוק, שיעבור מקצה לקצה בעיר. ועליו גם עובדים. בנוסף לכך, יש כמובן גם את הקו הכחול. והקו הסגול. אנחנו נעשה את הכל על מנת להקטין את כלי הרכב על הכבישים. נעשה נת"צים משמעותיים לשפר באופן משמעותי את ההנגשה לתחבורה הציבורית. בתקופה הקרובה אנו הולכים לסבול בכניסה לעיר, לסגור את רחוב שזר. הולך להיות בלאגן גדול, לזמן כמה שיותר קצר- כדי שבסופו של דבר יהיה הרבה יותר נוח לנסוע כאן בירושלים".
ליאון סיפר כי בשנת 2019, שילש את התקציב של ריבוד כבישים. לדבריו הכבישים בירושלים הוזנחו בשנים האחרונות באופן משמעותי. "שנה שעברה התקציב היה 48 מיליון ₪ השנה 150 מיליון ₪. נטפל מקצה לקצה, כולל מדרכות, תאורה, ספסלים. כדי לעשות את הכבישים ואת הרחובות בעיר עצמה יפים ונגישים לציבור".
הוא סיפר לבאי הכנס שהצליח להוסיף לעיר 1000 מקומות חניה חדשים בזכות סילוק גרוטאות הרכב שהיו ברחבי העיר. "בארבעת החודשים האחרונים עשיתי מבצע לסילוק גרוטאות הרכב. הצלחנו להעיף 1,000 כלי רכב שהיו גרוטאות. זה שווה ל-1,000 מקומות חניה".
ראש העיר סיפר על כך שהוחלט לערוך סקר מיוחד, "אנחנו נעבור מטר מטר בכל העיר ולראות היכן אפשר להגדיל את מספר החניות. אני מקווה שהסקר הזה יביא לתוצאה משמעותית, תוצאה של הגדלת החניות. אנחנו גם הולכים לבנות לאחר הסקר הזה, אנחנו נשתדל לבנות עוד חניונים ציבוריים".
"החזון שלי, שנצטרך כמה שפחות כלי רכב פרטיים וכמה שיותר תחבורה ציבורית. אנחנו מדברים על תקופה של לפחות, אני מאמין בצורה האופטימית, בין 5-8 שנים. בינתיים, באותן שנים אנחנו עדיין צריכים לדאוג למספיק חניה גם לתושבים שמגיעים בלילה הביתה ורוצים לחנות בצורה מסודרת".
להלן טבלת הערים בהם מתרחשים אירועי חניה- נתוני משטרת ישראל
עשרת הערים המובילות באירועי חניה"
בהשוואה לשנה קודמת העשיריה השניה והשלישית של ערים בישראל
באירועי חניה-על פי משטרת ישראל
1. ירושלים 44,557-עליה של 25% לעומת השנה החולפת.
2. תל אביב יפו 40,391 ירידה של 11%
3. חיפה 39,777 - עליה של 10%
4. ראשון לציון 35,501 - עליה 7%
5. פתח תקוה 26,607 - עליה 9%
6. נתניה- 23,106 - עליה 13%
7. אשדוד- 18,761 - עליה 34%
8. באר שבע- 16,567 -עליה 22%
9. רמת גן- 15,420 -ירידה של - 5%
10. חולון-15,411 - 0% 11. רחובות 15,006 - 1%
12. אשקלון- 14,400 25%
13. בת ים 12,469 ירידה של -3%
14. בני ברק 10,757 ירידה של -2%
15. כפר סבא 9,496 2%
16. רמלה 7,324 19%
17. חדרה 6,711 20%
18. הרצליה 5,865 ירידה של 4%
19. נהריה 5,850 7%
20. לוד 5,566 7%
21. הוד השרון 4,703 6%
22. אילת- 4,336 38%
23. קרית אתא 4,246 21%
24. רעננה 4,199 ירידה של -1%
25. טבריה 4,193 % 3
26. ראש העין- 4,181 % 20

כנס ישראל לחניה תנועה ותחבורה חכמה שנערך בירושלים ביוזמת מגזין חניה ותחבורה עסק במדיניות הלאומית של מדינת ישראל בנושאים הללו, בהשתתפות, מומחים מהארץ והעולם, ביניהם: ראש העיר ירושלים, משה ליאון, המדען הראשי במשרד התחבורה - ד"ר שי סופר, ראש אגף השיטור, ניצב אמנון אלקלעי, מנהלת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, במשרד ראש הממשלה-ענת בונשטיין, מנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים, הרלב"ד - רחלי טבת-ויזל, מנהל תחום בכיר תחליפי נפט, משרד האנרגיה, יעקב שם-טוב, ראש תחום בכיר טכנולוגיה וחדשנות, ממשרד התחבורה מנכ"ל אריאל וימאזור-בן דגני, מנכ"ל car2go גיל לייזר, מנכ"ל סנטרל פארק - עמית קדם, יו"ר לשכת השמאים - חיים מסילתי. מקס קורדילאס, Max KORDYLAS, מומחה בינלאומי, מנהל החברה הצרפתית YELLOW AND CO ועוד רבים אחרים. בכנס דנו בנושאים שונים בתחום התחבורה חכמה, התחבורה והחניה: מדיניות הלאומית של מדינת ישראל בתחום התחבורה החכמה, כיצד תיראה ישראל בעשור הבא, האם תשכיל ליצור תחבורה חכמה המשלבת את מערכת התחבורה הציבורית ופרטית. בפאנל זה ישתתפו ד"ר שי סופר-המדען הראשי, משרד התחבורה, ד"ר ענת בונשטיין- מנהלת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, ממשרד ראש הממשלה, גדי הורנשטיין, ראש ענף מוביליטי, רשות החדשנות, אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל מטה ואסטרטגיה, חברת נתיבי איילון, ויו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי.
פאנל בנושא חניה עירונית: האתגרים, חידושים וכיוונים לניהול החניה במרחב הציבורי - העירוני, התמודדות הרשויות המקומיות, החברות הכלכליות ואגפי החניה העירוניים עם השינויים והאתגרים מרחיקי הלכת בתחומי החניה תנועה. משתתפי הפאנל: רויטל מרזין, מנהלת אגף החניה בעיריית ירושלים, ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף השיטור, משטרת ישראל, חזי שורצמן, מנהל אגף התנועה במינהל בינוי ותשתית עיריית תל אביב- יפו, יואב דנציגר, מנהל אגף תכנון דרכים, תנועה ונוף, עיריית חיפה, ד"ר אשר מאיר -פורום קהלת, אסף נעמני מנכ"ל חברת פארקאם. בסיום הפאנל הרצאת אורח מארה"ב קוין אדולף מנכ"ל Kelley & Ryan Parking.
פאנל בנושא החניון החכם בעשור הבא: המודל לניהול יעיל וחכם של חניונים חכמים, יפתח מקס קורדילאס, Max KORDYLAS, מומחה בינלאומי, מנהל החברה הצרפתית YELLOW AND CO, בין משתתפי הפאנל: שמוליק סיימון, סמנכ"ל פיתוח חברת פנגו, עמית קדם, מנכ"ל חברת סנטרל פארק, עופר קולקר, אדריכל, קולקר-קולקר-אפשטיין, תבור אילן, סגן נשיא לפיתוח עסקי חברת Arrive, יוסי קורדובה, מנכ"ל קבוצת נכסי אריאל, אבי טל, סמנכ"ל פיתוח עסקי מטלפרקינג. פאנל בנושא חניה במספרים: השפעת החניה על פרוייקטי נדל"ן, הסחר במקומות חניה ובחניונים כאפיק השקעה בישראל ובעולם בהשתתפות חיים מסילתי, נשיא לשכת שמאי המקרקעין בישראל, תומר בלושטיין, פינק פארק ומומחים העוסקים בתחום. במקביל לפאנלים התקיימו מתקיימים השנה שולחנות עגולים אשר יתמקדו בנושאי הכנס השונים, בקבוצות קטנות וממוקדות ואשר תפקידן לסייע לבחון כיצד ניתן לקדם הנושאים שעומדים על הפרק בכנס עצמו: התחבורה החכמה, הרכב החשמלי, החניונים האוטומטיים, החניה העירונית והחניון החכם בישראל. הכנס מתקיים ביוזמת המגזין המקצועי חניה ותחבורה בשיתוף, פעולה עם האגף לשירותי חניה בעיריית ירושלים.