הנתנייתי שנמצא מרחק נגיעה מהאוסקר אור אורן

אור אורן שלאחרונה ביקר בעיר הולדתו נתניה, משתף פעולה עם טובי המלחינים בהוליווד ליצירת פסקולים לסדרות המשודרות בכל העולם, ולאחרונה אף השקיע את כשרונו בסדרה פופולרית ומדוברת הקרובה לבית יותר מתמיד 

הכל התחיל כשאורן (30) היה בבית הספר היסודי יונתן נתניה, אז בן 8. אורן היה צריך לבחור כלי נגינה לפרויקט ״בית ספר מנגן״, שהוביל מוטי מירון ז״ל, מנהל הקונסרבטוריון דאז. אור הצעיר בחר בטרומבון, וההחלטה הגורלית הזו הובילה אותו עשרים שנים אחרי לשתף פעולה עם מלחינים עטורי פרסים בהוליווד.

״רוב האנשים כאן בלוס אנג׳לס מגיעים בעקבות חלום להצלחה״ אומר אורן, ״במקרה שלי הגעתי לעיר הסרטים בעזרת האנשים שפגשתי בדרך, אם זה בקונסרבטוריון העירוני נתניה, תיכון אורט יד לבוביץ׳, הדרכה בקייטנות "רגעים" , תזמורת צה״ל, בית הספר רימון, מכללת ברקלי למוזיקה והרשימה ארוכה. האנשים שהיו סביבי הובילו אותי לאיפה שאני היום". 

בשנים האחרונות אורן עובד עם ג׳ון ארליך, מלחין עם 3 מועמדויות לפרס האמי שבין היתר כתב את המוזיקה לסדרה המצליחה ״האוס״ בכיכובו של יו לרי, ״שולחן לחמישה״, ״המתמחה״ ועוד.
ג׳ון מספר: "הכרתי את אור זמן קצר לאחר שסיים את לימודיו במכללת ברקלי למוזיקה. מיד היה לי ברור שהוא מוכשר ובעל חכמה יוצאת דופן. הוא הראה אינטליגנציה רגשית, נחישות ותשומת לב לפרטים הקטנים - תכונות שכל כך חיוניות להלחנת מוזיקה לסרטים וטלוויזיה. המוזיקה שעבדנו עליה יחדיו הוקלטה באולפני ההקלטות הנחשבים בעולם כמו אולפני פוקס וסוני בלוס אנג׳לס וטלדקס בברלין. על במת סוני, למשל, הוקלטה המוזיקה של ג׳ון וויליאמס לסרטים אי.טי, רשימת שינדלר ועוד. ״גדלתי אל תוך התזמורת כבר בימי הקונסרבטוריון, כשאני מלחין, מקליט תזמורות או מנצח עליהן, אני חושב תמיד כנגן בתוך אחת השורות. התקשורת עם הנגנים, ובמיוחד ההכנות להקלטות בעוד מועד הן המפתח לפרויקט מוצלח״.

אנשים בנתניה - הנתנייתי שנמצא מרחק נגיעה מהאוסקר

אחת הסדרות שעבדו עליה השניים ביחד בשנים האחרונות היא הסידרה ״גולית״ של אמאזון, בכיכובו של בילי בוב תורנטון, שזכה בפרס גלובוס הזהב על תפקידו כעורך דין מלוס אנג׳לס שנלחם בתאגידים גדולים על הפגיעה שלהם בציבור. ומה היו הסיכויים שבעונה 4, השחקן שגם ביים את הפרק הראשון ביקש כלי מאוד ספציפי שיככב בפסקול – הטרומבון. ״תמיד הקלטתי טרומבון למוזיקה שעבדנו עליה, אך תפקיד סולני כזה היה מאוד מפתיע. זו הייתה הזדמנות להתנסות עם אפקטים שונים, ולקחת הקלטות שעשיתי ולהתאים אותן לאווירת הסדרה״, אומר אורן. את המוזיקה לסדרה ונגינתו של אור ניתן לשמוע באלבום שיצא על ידי Hollywood Records.

לאחר שעבדו יחד על יותר מ-100- פרקים לטלוויזיה, עוד הפתעה הגיעה - שיתוף פעולה עם המלחינה הבריטית עטורת הפרסים, בין היתר פרס האוסקר, רייצ׳ל פורטמן. ״זו הייתה הזדמנות יוצאת דופן, להכיר אותה, לעבוד איתה, ללמוד ממנה. יש להבין שכל מלחין פסקול עובד אחרת, חושב אחרת, ניגש אחרת להלחנת סרטים", אומר אורן. שלושתם עבדו ביחד על המוזיקה לסדרה ״היינו בני המזל״ של רשת הולו, המבוססת על רומן באותו השם מאת ג'ורג'יה האנטר, שנכתב על בסיס קורות משפחתה במהלך השואה. ואורן לא היה הישראלי היחידי ברשימת הקרדיטים - מבין השחקנים ניתן לראות את הדס ירון, עמית רהב, מיכאל אלוני ועוד.

על המוזיקה לסדרה החלו לעבוד לפני מלחמת חרבות ברזל, ואירועי ה7.10 פקדו אותם כשעבדו על פרק 3. יש לציין שהיכרותו של ג׳ון עם אור חידשו את האהדה שלו לארץ ישראל והאנשים בה. אחרי שנים רבות שלא ביקר בישראל, החל לטוס עם משפחתו לבקר את קרוביה של אשתו בקיבוץ בארי ורעים. ״אני לא רוצה להיכנס לפרטים בנושא מתוך פרטיות למשפחתה,״ אומר אורן.״כמו לכולנו, ובמיוחד למשפחות הנרצחים, הנופלים החטופים, התקופה הזו לא קלה. ג׳ון הפגין חוזקה יוצאת דופן והצליח להרים אותי בזמנים בהם לא יכולתי לעבוד על סדרה בנושא השואה. הוא הסביר כי המשמעות שהסדרה בידיים שלנו היא הזדמנות לעשות את העבודה הטובה ביותר כדי להעצים את הסיפור וחוויית הצפייה, זו הדרך שלנו לתרום. במיוחד בתקופה כזאת חשוב שהמוזיקה לסדרה לא תהיה בידיים אחרות".

צוות המוזיקה עבד במרתון שנמשך כשבעה חודשים עבור 4 שעות מלאות של מוזיקה לשמונה פרקים. הפסקול הוקלט באולפני טלדקס בברלין, גרמניה, ולפני כל סשן הזכירו ג׳ון ורייצ׳ל כמה חשוב היה להם להקליט את הפסקול דווקא כאן, ולא בלונדון או לוס אנג׳לס.
״החלק של אור היה בלתי ניתן להחלפה בפסקול של "היינו בני המזל" — האינסטינקטים המוזיקליים והסיפוריים שלו, העין הביקורתית שלו, הסבלנות שלו, הידידות שלו. הוא היה בן שיח מהימן לכל מה שעשינו", מספר ג׳ון. ״אי אפשר להמעיט בתרומתו לפסקול. טביעות האצבע שלו נמצאות בכל תו שם".

לאחר סיום הפרויקט פגש אור לראשונה את רייצ׳ל בביתה בלונדון. עד לאותה נקודה, שיתוף הפעולה ביניהם נעשה מרחוק ובאזורי זמן שונים. ״יצא לנו סוף סוף להכיר לעומק ולדבר על החוויה של העבודה יחדיו על הסדרה, היא מקווה שנשתף פעולה שוב בקרוב", אומר אורן. בזמן ששתו תה במטבח הביט למעלה ומעל הכיור ראה את פסלון האוסקר, שבו זכתה רייצ׳ל למוזיקה שכתבה לסרט ״אמה״. ״אתה יודע, אומרים שאם תיגע בו לא תזכה באחד״ סיפרה רייצ'ל לאור, ״וחבל, אתה במרחק נגיעה מהאוסקר״.