הכלבה הולי חברים לא נוטשים הכלבה הולי. צילום: נטלי סיטבון

יותר ויותר כלבים ננטשים בעונת הקיץ על ידי בעליהם. כלבים גדולים וקטנים, מבוגרים וגורים, נזרקים לרחובות נתניה ומשוטטים בהם רעבים ומפוחדים. עבור רוב הכלבים, הנטישה היא גזר דין מוות ורק מעטים מהם מצלחים לשרוד

זה מה שקרה במקרה של הולי – כלבה מעורבות בת שנתיים, שננטשה לפני כמה חודשים על ידי הבעלים שלה בנתניה. במשך ימים ארוכים, הסתובבה הולי בדרום העיר בלי מים וללא מזון, תשושה, פצועה ומבוהלת. עד שיום אחד היא פגשה את נטלי סיטבון מנתניה, מתנדבת בעמותת 'הכלבים שבצל'.

"לפני כשלושה שבועות, הייתי בדרכי הביתה, מ'יום אימוץ' ברעננה", סיפרה סיטבון. "נכנסתי לקריית נורדאו, כדי להוריד את אחד המתנדבים שהיה איתי, וכשעצרתי בצד, ראיתי כלבה מעורבת, משוטטת ברחוב. הבחנתי מיד שהיא במצב פיזי מזעזע. רזון קיצוני, חצי גוף ללא פרווה. ירדתי מהרכב וניסיתי להתקרב אליה, אבל היא הייתה מבוהלת, ניסתה להתחמק והסתתרה מתחת לאחד הרכבים. אבל לא וויתרתי, המשכתי לקרוא לה, עד שבסוף היא נכנעה ונתנה לי להכניס אותה לתוך הרכב".

התעללות, כליאה ונטישה

"המצב של הכלבה היה יותר גרוע ממה ששיערתי", המשיכה סיטבון. "כמות עצומה של פרעושים, פצעים וחתכים בכל הגוף. העליתי אותה לרכב ונסענו למרפאה ווטרינרית בכפר סבא". לאחר שהולי עברה בדיקות מקיפות, התגלו הזוועות. "הכלבה ננטשה מזמן", המשיכה סיטבון. "השיניים הקדמיות שלה היו מרוסקות ושבורות כתוצאה מאכילת אבנים, או מניסיון ניסור של סורגים במקום בו אולי הייתה כלואה. כמובן שלא היה עליה תג שם וגם לא שבב אלקטרוני. יחד עם זאת היה לי ברור, שמדובר בכלבה שפעם היה לה בית".

תקווה ומשפחה חדשה

אחרי הבדיקות והטיפול הראשוני, נטלי לקחת את הולי הביתה לנתניה, כדי להכיר את משפחתה החדשה. "כשהכנסתי אותה הביתה, ראיתי שהיא מסתדרת יפה מאוד עם הכלבים והחתולים שלי", המשכה סיטבון. "היא גם הייתה מחונכת לעשות את הצרכים בחוץ, מה שחיזק את ההערכה הראשונית שלי, כי מדובר בכלבת בית".

עיצוב וסטייל - חברים לא נוטשים

הכלבה הולי. צילום: נטלי סיטבון

סירוס ועיקור מצילים חיים

הסיפור של הולי, הוא סיפור אחד מיני רבים, לכן אחד המסרים המרכזיים שחשוב לנטלי להעביר לאנשים שבוחרים לאמץ כלבים הוא, 'אל תרביע – תסרס ותעקר'. "לא היה לי ספק כבר מהרגע הראשון, שהכלבה הזאת, שימשה כמכונת המלטות", היא מוסיפה. "העור סביב אזור הפטמות שלה היה מדולדל לגמרי, דבר המעיד על המלטות מרובות. ככל הנראה, האדם שהחזיק בה השתמש בה לצורכי המלטה, או לחילופין, שבחייה ברחוב היא הזדווגה כל חצי שנה עם כלבי רחוב משוטטים אחרים, וכל מפגש שכזה הסתיים בהמלטה של גורים רבים". 

את חשיבות המסר מחדדת גם מיכל צוויג, מנכ"לית בהתנדבות בעמותת 'הרצליה אוהבת חיות- גם בנתניה'. "אנשים לא מבינים את חשיבות הסירוס והעיקור של הכלבים שברשותם. הם חושבים שהם עושים להם נזק, אך למעשה הם מצילים חיים".