הפגנה. בני הקהילה האתיופית ברמת פולג | צילום: נתניה נט מימוש זכות דמוקרטית בסיסית או הטרדת תושבים מוגזמת? הפגנה. בני הקהילה האתיופית ברמת פולג | צילום: נתניה נט

תושבי רמת פולג-עיר ימים כבר איבדו תקווה נוכח הרעש הבלתי נסבל בשל הפגנות בני הקהילה האתיופית מול ביתה של ראש מח"ש, בדרישה לקבל את הסרטון מהאירוע בו נהרג סלומון טקה ז"ל

הפגנה. בני הקהילה האתיופית ברמת פולג | צילום: נתניה נט

"סליחה על ההכללה, אבל אם ההפגנות האלה היו בדורה או בנאות שקד, כבר מזמן התושבים היו מתעמתים איתם", זועמת אחת התושבות. ויש גם תלונות על אוזלת היד של המשטרה וחשש שההפגנות ימשכו אל תוך שנת הלימודים. מנגד, תושב השכונה תומך: "הנערים מקפידים להמשיך במחאתם על פי הכללים של המשטרה"

אין דרך קלה יותר לתאר את מה שעובר על תושבי שכונת פולג-עיר ימים כבר למעלה מחודש תמים, מדי ערב בין השעות 20:00-23:00: הם פשוט יוצאים מדעתם. הסיבה: הפגנות חוזרות ונשנות של עשרות חברי הקהילה האתיופית אל מול ביתה של ראש מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) – קרן בר מנחם קרניאל, בדרישה להעביר אליהם את הסרטונים מהאירוע בו נהרג סלומון טקה ז"ל. "בתחילה גילינו אמפתיה להפגנות ואפילו הערכנו את העובדה שבלילות אוגוסט הלחים והמיוזעים, יש קבוצת מפגינים שלא נרתעת ועומדת על שלה, אבל ככל שעברו הימים הם פשוט משגעים אותנו ומשניאים עצמם עלינו", מספר תושב השכונה. "ההפגנות האלה הפכו למעיקות ולמעשה הקרקע נשמטה תחת הטענות שלהם, כי במח"ש הודיעו רשמית שהסרטון שהם דורשים פשוט לא קיים, אבל הם ממשיכים להתעקש".


מימוש זכות דמוקרטית בסיסית או הטרדת תושבים מוגזמת?

מצופרים למשרוקיות

משהפכו הטענות ללא רלוונטיות, כל שנותר עבור התושבים הוא להתמודד עם רעש בלתי נסבל שמפר כאמור מד ערב את השלווה השכונתית. "הם משתמשים במגאפון באופן קבוע והשבוע אפילו עלו מדרגה ועברו לצופרים מחרישי אוזניים", מוסיפה תושבת פולג-עיר ימים, נשואה ואם לילדים. "אני יודעת שכמה תושבים פנו בראש הנושא לראש העירייה שעירבה את המשטרה, אבל כשפסקו הצופרים המפגינים עברו למשרוקיות". ואם במשטרה עסקינן, גם ממנה לא מגיעה עבור התושבים. "אוזלת היד של המשטרה פשוט מקוממת", מוסיף תושב השכונה. "בכל יום מקריאים את שמות בני העדה שנורו על ידי שוטרים, צועקים 'שוטרים רוצחים' ו'מדינת משטרה' והאבסורד הוא שאותם שוטרים מאבטחים אותם במקום למנוע את ההפגנות".

ככל שהאירועים נמשכים, הסיקו תושבים כי גם לזהות השכונה יש השפעה על כך שההפגנות עוברות בשקט יחסי. "יש פה ניצול מכוער של הדמוקרטיה בשכונה של אנשים סבלניים ומתורבתים", קובעת תושבת השכונה. "סליחה שאני מכלילה, אבל אם ההפגנות האלה היו בדורה או בנאות שקד, ברור שכבר מזמן התושבים היו מתעמתים איתם ולא היו מאפשרים להם להפגין מעבר ליומיים-שלושה. לא ברור לנו גם למה צריך להגיע לביתה של ראש מח"ש ולא להפגין מול המשטרה? למה שכונה שלמה צריכה לסבול? נכון שמדובר בחופש הגדול, אבל יש פה משפחות עם ילדים קטנים שיש להם שגרת שינה. בקצב הזה, אנחנו חוששים שההפגנות יגלשו גם לפתיחת שנת הלימודים".

חדשות מקומיות - מימוש זכות דמוקרטית בסיסית או הטרדת תושבים מוגזמת?

שיעור חשוב באזרחות

מי שמצדד באדיקות במפגינים הוא תושב השכונה דודו סלמה, שמודע אמנם לחוסר הנעימות של התושבים, אבל מדגיש שהערכים שמייצגים המפגינים חשובים בהרבה עבורו. "כאשר מחליטה קבוצה של נערים, בני העדה האתיופית, לוותר על ישיבה מול המסך ומול המזגן הקריר ולצאת החוצה אל האוויר הלח והחם של חודש אוגוסט כדי להפגין בצורה מסודרת, תוך אמונה בדרכם, אז קל לתקוף ולהאשים שהם פורעים ואלימים", כתב סלמה בפוסט שפרסם בפייסבוק. "אני מבין שהמצב אולי לא נעים לחלק מהתושבים בשל הרעש ותמיד יהיו מחלוקות ודעות שונות בקרב אלו המתגוררים באזור, האם זה המקום הנכון עבורם להפגין והאם זה אפקטיבי או לא. דבר אחד לא ניתן לקחת מהם – הנערים הללו מלמדים את כולנו מדי יום שיעור חשוב באזרחות ובדבקות במטרה. הם מקפידים להמשיך במחאתם על פי הכללים שהמשטרה מכתיבה ברמה היומית ללא הפרות סדר, וכל ניסיון להשליך בין נוכחותם בשכונה למעשי ונדליזם אחרים אינה נכונה". ממשטרת ישראל נמסר: "ללא קשר לאירוע כזה או אחר, משטרת ישראל יוצרת בכל אירוע מחאה איזונים בין חופש הביטוי לשמירה על הסדר הציבורי".