יניר עוז עם אלירן גואטה | צילום: נורית מוזס "בעלי מוגבלויות יכולים לשחק, ליהנות ואפילו להיות תחרותיים" יניר עוז עם אלירן גואטה | צילום: נורית מוזס

יניר עוז מייצג בגאווה את המדינה כשחקן נבחרת ישראל בכדורסל בכסאות גלגלים. באמצעות פרויקט "שווים בספורט" חשוב לו להסביר לצעירים כי לכל אחד יש אפשרות לעסוק בספורט, גם אם הם בעלי מוגבלויות. "הרצון הוא להנגיש את הכדורסל בכסאות גלגלים למעגלים שלא חשופים ולא מודעים אליו", הוא אומר. "אני לא יכול לשחק עם אחי בעמידה, אבל הוא יכול לשבת על כסא ואז אנחנו שווים"

יניר עוז עם אלירן גואטה | צילום: נורית מוזס

פרויקט "שווים בספורט" מאפשר לכל אדם בעל מוגבלות ליטול חלק בפעילות ספורטיבית, אבל יזמיו החליטו לקחת אותו צעד אחד קדימה ולמנף ספורטאים בעלי מוגבלויות על מנת לחשוף את טיב הפעילות עבור ילדים ונוער שלרוב לא מודעים כלל לאפשרויות העומדת בפניהם. יניר עוז הוא כדורסלן נבחרת ישראל בכסאות גלגלים. יחד עם חבריו לנבחרת, לירן הנדל, דותן מישר ושי חיים, פתחו לאחרונה את קבוצה עצמאית, "קסם" נתניה לאחר שנים ארוכות בה השתייכו לבית הלוחם חיפה. חבר מהענף חיבר את הקבוצה לארגון "הג'וינט" ולעיריית נתניה, שנותנת חסות לפרויקט, וזו החליטה לאמץ את הקבוצה ולדאוג לה לאולם וביגוד. מטרתו של עוז היא לפתוח בהמשך קבוצת כדורסל נוספת שתורכב מבעלי מוגבלויות שאין באפשרותם לשחק כדורסל רגיל.

עיצוב וסטייל - "בעלי מוגבלויות יכולים לשחק, ליהנות ואפילו להיות תחרותיים"

יניר עוז

"המטרה היא להגיע לילדים מכתות ה'-ו' ועד תיכון בכל הארץ שיש להם מגבלות שונות ולהסביר שהם יכולים לעשות ספורט למרות המגבלות יחד עם בני משפחה וחברים", אומר עוז בשיחה עם "נתניה נט". "אם אני רוצה לשחק כדורסל עם אחי, אבל אני על כסא גלגלים והוא לא, אני לא יכול לשחק איתו בעמידה, אבל הוא יכול לשבת על כסא ואז אנחנו שווים. כשארצה לשחק בעוד כמה שנים עם בני בן ה-7, הוא יישב על כסא ואז אוכל להגיע אליו, כי אחרת לא אוכל לעמוד במהירות של הכדרור ושינוי התנועה. הרצון הוא להנגיש את הכדורסל בכסאות גלגלים למעגלים שלא חשופים ולא מודעים אליו ולהבהיר שבעלי מוגבלויות יכולים לשחק, ליהנות ואפילו להיות תחרותיים".

סגירת מעגל

יניר עוז בן 35, נשוי פלוס ארבעה, מתגורר בשכונת ותיקים בנתניה, עורך דין במקצועו המתמחה במקרקעין. בגיל 16 נפצע קשה כשנפל מגג, שבר שתי חוליות והוא משותק מהמותניים ומטה. בנוסף, שבר את המפרקת והייתה סכנה ממשית לחייו. "זה נס שבכלל נשארתי בחיים", הוא מספר. "החלטתי שאני יכול לבכות על מר גורלי או לקחת בשתי ידיים את ההזדמנות שקיבלתי". עוז בחר באפשרות השנייה, סיים את בחינות הבגרות והמשיך לתואר ראשון ושני במשפטים. לעיתים הוא מצטרף לפעילות בשם "הכל אפשרי" שמעביר חברו לנבחרת, מישר, בבתי ספר ברחבי הארץ ומאפשרת לילדים לשבת על כסאות מיוחדים המותאמים לכדורסל נכים ולחוות את הענף תחת מגבלה. לאחרונה, במסגרת מפגש של בעלי מוגבלויות עם ספורטאים מוכרים תושבי העיר, הצטלם עם הכדורסלן והסמל המקומי, אלירן גואטה, כשבאירוע נכחו גם שגיא מוקי, אלכס אברבוך ועודד מכנס. חרף העובדה שענף הכדורסל בכסאות גלגלים מוכר הרבה פחות, חשוב להדגיש שוב כי מדובר בשחקן נבחרת ישראל, שייצג את המדינה לפני כשבועיים באליפות אירופה שנערכה בפולין. "נפצעתי לפני הצבא, כך שלא הייתה לי את ההזדמנות לתרום למדינה ולכן לייצג את ישראל באמצעות הספורט ולהתרגש בשירת ההמנון הלאומי זו סגירת מעגל בשבילי", אומר עוז. "יש שיפור בחשיפה של בעלי המוגבלויות, הן מצד התקשורת שנותנת לזה יותר במה עם שידורי משחקים והן מבחינת תקצוב הספורט הפראלימפי של משרד התרבות והספורט, אבל עדיין ארוכה הדרך להיות שווים לתנאים של ספורטאים "בריאים" ", הוא מסכם. "אנחנו בריאים בנפשנו למרות שכל אחד יש את המגבלה שלו. הספורטאים בנתניה הם מובילי דעת קהל, ובזכות הפרויקט, כשילד רואה אותם מצטלמים עם בעל מגבלה, הוא אומר לעצמו שזה בסדר, הוא יכול לשחק איתו ולהיות חבר שלו. זה פותח דלתות ומנגיש אותנו לציבור, שזה קצת מצחיק, כי אנחנו אלה שצריכים הנגשה".

מיכל ננוה רכזת הפרויקט שווים בספורט בנתניה הוסיפה "פעילות גופנית מפגישה ומקרבת בין אוכלוסיות שונות ומסייעת לשינוי עמדות בחברה. אני מזמינה את מי שזה רלוונטי עבורם ליצור איתי קשר כדי שאוכל להתאים לכם את הפעילות, אם כמתאמנים ואם כמתנדבים ושותפים לפעילות".