חברי המועצה יוני שטבון ואבי סלמה  עימות חזיתי במועצה בין יוני שטבון לאבי סלמה חברי המועצה יוני שטבון ואבי סלמה

חבר האופוזיציה תקף שבקואליציה ממודרים מקבלת החלטות קריטיות לתקציב, אך נתקל בתגובה של סלמה מכיוון לא צפוי, כשענה כי בזמנו המחלוקת היחידה מולו הייתה בנושא השכר, ולכן הוא רואה את הקואליציה כחבורה של פראיירים. וגם: מרים מזמינה את ליאורה לוי לחפש תיעוד בגינות הציבוריות

חברי המועצה יוני שטבון ואבי סלמה 

סערה בישיבת מועצת עיריית נתניה שנערכה אתמול (רביעי). חבר האופוזיציה, יוני שטבון, העלה הצעה לסדר היום, בה כתב כי לקראת אישור תקציב 2020 עולה דבר בלתי נתפס וחמור שהוצג גם בוועדת הכספים, לפיו חברי המועצה הממונים על תיקים בעירייה לא היו מעודכנים ואף חלקם לא הוזמנו לקבלת החלטות בנושא התיקים עליהם הם ממונים. שטבון טען עוד כי עולה שחלק מחברי הקואליציה ממודרים, ולרובם לא הייתה אמירה לגבי ההחלטות בתקציב וקיצוץ בתקציב. "יש ריכוזיות יתר בהנהלת העיר, זלזול בנבחרי ציבור ומצג שווא לתושבים לפיו יש לחברי הקואליציה מנדט לשנות בתחומם", כתב.

"חברים מתלוננים ואומרים שקיבלו פה החלטות בלי לדבר ולהתייעץ איתנו", הרחיב בישיבה. "יש תפקיד גדול לנבחרי ציבור שמונו לקבל החלטות. תקציב זה ביטוי של מדיניות, אז איפה נבחר הציבור יכול להשפיע? הלכה למעשה היו פה חברי קואליציה שצעקו ואמרו 'לא ידענו, או 'לא זימנו אותנו בכלל לפגישה'. הרגע הכי משמעותי בחיינו כנבחרי ציבור היא היכולת לכאורה להשפיע על התקציב, ולא נותנים לנו. אנחנו צריכים להיות שותפים מלאים".

שכר במחלוקת

חבר הקואליציה אבי סלמה השיב בשלווה: "אני מבין למה אתה בשוק. לפני שנה, כשביקשת להיכנס לקואליציה, השבנו לכל דרישותיך וקיבלת את כל התיקים והסמכויות שרצית. רק על דבר אחד הייתה מחלוקת – על התפקיד שלך בשכר. הצלחנו להשיב לך רק מחצית מהקדנציה בשכר. כשהבנת שזה המצב, ענית שאם רק חצי קדנציה כל הסיעה שלך בחוץ. לכן ההסתכלות שלך עלינו, חברי הקואליציה המתנדבים שעושים מעל ומעבר בשעות לא שעות, היא על חבורה של פראיירים. זה מה שאתה מנסה לדבר עליו ולערער אותו".

שטבון ניסה לקטוע את דבריו במילים כמו "בושה", אבל סלמה התעקש: "אנחנו לא בכנסת ישראל, אלא במליאת מועצת נתניה. לעניין עצמו, בכל תכניות העבודה כל הממונים השתתפו. לאחר שהתכניות הוגשו, אז הראייה הכללית של הדרישות מהאגפים והמנהלים השונים באו לידי ביטוי בהצעת התקציב. כך מתנהלת דמוקרטיה, אזרחות וסדר עבודה. אם רוצים – קל להפוך הכל לפופוליזם, אבל אנחנו מתנהלים באחריות. בסופו של דבר על אף שאין ממשלת ישראל מתפקדת, אנחנו הבאנו הצעת תקציב מאוזנת. אם חברי ועדת הכספים רוצים להציע הצעה אחרת – הם מוזמנים".

כאן התערבה לטובתו של סלמה ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, וביטלה את טענותיו של שטבון לפיהן קיבל תשובה בוטה. "לא שמעתי אף אחד כאן מדבר בצורה בוטה", אמרה והתייחסה לסוגיית התקציב. "רוב תקציב העירייה הוא תקציב קשיח. יש פרוסה קטנה בה אנחנו יכולים לקבל החלטות, אבל כנראה שאתה לא מבין בתחום הזה ומבלבל בין נושאים לא רלוונטיים. יש עוגה תקציבית נתונה ושום דבר לא בא מהשמיים או מבאר הנפט. השמיכה קצרה וכל אחד מושך לכיוון שלו". עוד הוסיפה ראש העירייה כי "הצעת התקציב הכוללת הייתה כזו שהעירייה לא מסוגלת לעמוד בה מבלי שתהיה חריגה דרמטית, ונאלצנו לקצץ. כשבאים לקצץ, יושבים עם אנשי המקצוע ועושים סדרי עדיפויות על מה הם יכולים לוותר. כל אחד הגיש הצעת תקציב לא ריאלית ומטבע הדברים כל אחד מנפח ורוצה יותר. אני מבינה אותם והלוואי שהמצב הכלכלי היה כזה שאפשר להיענות לכל הבקשות. בגלל סיבות שלא תלויות בנו, בסופו של יום כל ראש מנהל נדרש לקצץ אחוז מסוים מהתקציב". בהצבעה על הצעתו של שטבון, היו באופן לא מפתיע 15 חברים נגד, לעומת 3 בעד ושני נמנעים, והיא ירדה מסדר היום.

חידון הגינות הציבוריות

שאילתה של חברת האופוזיציה ליאורה לוי נגעה לגינות ופינות משחקים ציבוריות. במסגרת זו ביקשה לוי לקבל רשימה של כל גינות העיר, כולל שנת הקמה ומתי עברו תהליך התחדשות והחלפת מתקנים. "אני רק רוצה שקיפות", אמרה לוי בזמן שהעלתה את חמתה של פיירברג-איכר. "ליאורה, במקום לחלק לנו שיעורי בית, אולי כדאי שתעשי סיבוב בעיר ותכירי את העיר שאת משמשת בה כחברת מועצה", ענתה ראש העירייה. "את מביאה שמות של גנים ממש חדשים, ואת לא מצפה שכל שנה נחדש את אותו גן חדש. שוב, במקום שתתני לנו שיעורי בית, אני מציעה שתסיירי ותכירי את העיר, הגנים והשירותים, כי לא נראה לי שאת מכירה". לוי ניסתה להגיב אך פיירברג-איכר הייתה החלטית ואמרה: "אעשה לך חידון ואוכיח לך שאת לא מכירה את הגנים. כנראה שאת לא יודעת על מה את מדברת.

בהמשך העירה לוי כי "ביקשתי רשימה, במקום שאני אסייר בשעות הערב הלא פנויות שלי. אני בטוחה שיש תיעוד". "יש תיעוד? אז תבואי ותחפשי אותו", ענתה ראש העירייה בזעם תוך שימוש בתנועות ידיים ולאחר מכן דרשה מלוי: "תורידי את הטון שלך. יש לי אלייך כבוד רב, אבל את לא מצפה שתקבלי רשימה של כל מה שנעשה כי זה מפה עד להודעה חדשה. אנחנו לא יכולים לתת לך צפי איפה החלפנו כל פרגולה או מתקן משחקים בגלל סיבה זו או אחרת". את דבריה חתמה במילים: "אין מבחינתי נושא של קואליציה ואופוזיציה כשמדובר בטובת הציבור". מי שכרגיל נחלץ להנמיך א הווליום ולפתור את הסוגיה בדרכי נועם הוא מ"מ וסגן ראש העירייה, אלי דלל, שהסביר בפשטות כי השקיפות מתבטאת בגינות הציבוריות משום שבכל גן קיים שלט שמראה מתי ביקרו בו, מתי בדקו אותו ומתי הבדיקה הבאה ועל ידי מי. "יש תקן מחייב ואנחנו פועלים לפי החוק", סיכם דלל והשקיט את הרוחות.