זיוה וולף לוי ונטלי פדר  "הסגר הוא גזר דין מוות לעסקים הקטנים" זיוה וולף לוי ונטלי פדר 

זיוה וולף לוי ונטלי פדר, בעלות חנויות לבגדים ותכשיטים בפולג, הבינו שיצטרכו להמציא את עצמן מחדש במשבר הקורונה. איך בכל זאת הן שומרות על קשר עם הלקוחות כשאסור לפתוח ומחזקות אחת את השנייה. בראיון משותף הן מספרות על החשיבות של פרגון הדדי ובריאות נפשית, ומצפות בכיליון עיניים ליום שאחרי הקורונה 

זיוה וולף לוי ונטלי פדר 

בזמן שהציבור נושא עיניו למהדורות החדשות בציפייה לגלות סוף סוף מה יעלה בגורלה של מערכת החינוך, נושא בוער לא פחות נדחק שלא בצדק לקרן זווית – גורלם של העסקים הקטנים, שכבר תקופה ארוכה מושבתים מפעילות.

בין אלו שמקווים לבשורות טובות במציאות הבלתי אפשרית שכפתה הקורונה נמצאות זיוה וולף לוי ונטלי פדר, תושבות רמת פולג בנתניה. וולף לוי היא בעליה של "וולף&סגל" – חנות בגדים, נעליים ואקססוריז לנשים, ואילו לפדר חנות הנושאת את שמה ומתמחה בעיצוב תכשיטים. שתי החנויות ממוקמות במרכז המסחרי של קניון פולג ברחוב אמנון ותמר בעיר.

"לא האמנו שהמגפה תימשך כל כך הרבה זמן וחשבנו שבדומה לשפעת היא תחלוף אחרי חודש וכל אחד יוכל להמשיך בחייו", מספרת פדר, שפתחה את החנות במהלך הגל הראשון ובצר לה גילתה שמעבר לטבילת האש הכרוכה בה, עליה לפתוח ולסגור את החנות בהתאם לתו הסגול והנחיות משרד הבריאות. בימים אלה היא מגיעה לסטודיו על מנת ליצור ולפתח קולקציות חדשות, בתקווה שהחוק יאפשר לה לשוב ולפתוח בהקדם. "קפצתי למים העמוקים, אבל אם הייתי יודעת שהקורונה תימשך זמן רב כל כך, אולי הייתי עושה שיקולים אחרים", היא מוסיפה.

עיצוב וסטייל - "הסגר הוא גזר דין מוות לעסקים הקטנים"

זיוה וולף לוי ונטלי פדר 

לעומתה, החנות הוותיקה של וולף קיימת כבר שבע שנים. בלית ברירה, נאלצה להמציא עצמה מחדש ולחשוב מחוץ לקופסה כאשר אין באפשרותה לקבל קהל. התוצאה: זיוה רכשה ערכה לצילומי סטודיו ושדרגה משמעותית את אתר האינטרנט שלה. במסגרת ההנחיות היא יכולה למכור את מרכולתה באמצעות איסוף עצמי או ביצוע משלוחים. המחירים, אם התעניינתם, נותרו כשהיו. "יש לי סחורה מעולה ואיכותית במחירים טובים ואין לי כוונה לייקר אותה כי היו לי עוד הוצאות", היא אומרת. "בסופו של דבר אני פועלת כדי לשרוד, והרשת מאפשרת את זה. חשוב לי להדגיש שאני עושה הכל במסגרת ההנחיות. יצאתי לאחרונה מבידוד של שבועיים וזה היה סיוט. הכי חשוב לי לשמור על עצמי ועל הלקוחות שלי".

מורל גבוה

למרות הקשיים היומיומיים ואי הוודאות, שתי החברות הטובות לא נותנות אחת לשנייה לשקוע במרה שחורה. צילומי הבגדים והתכשיטים המשותפים לשתי החנויות ושיווקם ברשת, הן פתח לתקווה ולעתיד טוב יותר. בין לבין הן נחשפות לקשיים שמזמן הזום המפורסם, כאשר אחד מבניה של וולף לוי הוא נער מתבגר שנאלץ ללמוד מרחוק, בעוד בנה של פדר יתחיל בקרוב לימודים במכללת תל חי, אך פיזית יישאר בבית. בצד האופטימי יותר, נשמעה זיוה לעצת חברתה וצירפה כלבה חדשה לתא המשפחתי. "מלטזית מעלפת, זה תורם המון למצב רוח", היא מחייכת.

"אין ספק שהמצב משפיע עלי מבחינה נפשית ומעבר למחזור העסקי, אבל אני מרגישה כמו ברב-אמא ובהתאם למציאות אני חייבת לשנות צורה ולהמציא את עצמי מחדש", מדגישה וולף לוי. "אני ונטלי מחזיקות אחת את השנייה מבחינה מורלית, ויחד עם תמיכה מבית ותמיכה של הלקוחות לא ניפול. הלקוחות שלי יודעות שאני יזמית בנשמה ומחכות כבר לדבר הבא, כך שיש לי גם אחריות על השובל שאני מובילה".

"הרמנו אחת את השנייה וזה נותן כוח. כל בוקר זיוה שולחת לי הודעות מחזקות להגיע לחנות כדי ליצור דברים טובים לעסק, למרות שכפו עלינו לסגור ולא למכור", מצטרפת נטלי. "היא ממש דרבנה אותי להיות נוכחת ברשת, אם בפוסטים בפייסבוק ואם באינסטגרם. מבאס להיות לבד בחנות, אבל זה המצב ואני מסתכלת על חצי הכוס המלאה".

וולף לוי אף מציינת כי הזמינה סחורה חדשה והיא נחושה להמשיך בשגרת יומה, אם כי בעצימות נמוכה יותר. "זה גרם לי לתהות האם אני אופטימית חסרת תקנה או שזה גובל בטיפשות, אבל אני באמת מאמינה שיהיה טוב", היא אומרת. "אני מאוד מבקשת מהלקוחות ומכל מי שיכול להניע את הכלכלה – זה המקום לתמוך ולעזור לעסקים המקומיים כחול-לבן. אנחנו מספקות גם שירות מצוין וגם מחירים נוחים".

וולף לוי מסכמת ומתייחסת להחלטה הקשה להשבית את העסקים הקטנים: "עסק קטן יכול להמשיך לעבוד ולהכניס מדי פעם לקוח אחד ולמכור לו. אין ספק שזה הרבה יותר בטוח מבחינת החשיפה לקורונה, בטח יותר מסופרים או חנויות שפתוחות או אייס או הום סנטר. אני סבורה שהחנות שלי והעסקים הקטנים מוגנים. אנחנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, עוטים מסיכות, ואין שום סיבה לסגור עסקים כאלה שהם בעצם האוויר שלנו לנשימה. זה גזר דין מוות. עם זאת, יש תקווה ליום שאחרי ואני מאמינה שהעסקים יפתחו כדי שנוכל לחזור ולנהל אורח חיים תקין".