להקת המחול של בית ספר שזר  "אנשים עם מוגבלויות יכולים לבטא את עצמם כמו כל אחד" להקת המחול של בית ספר שזר 

דצמבר הוא חודש המודעות לאנשים עם מוגבלויות. קלרה חן, מנהלת אגף רווחה אזורית ומוגבלויות בעיריית נתניה, מספרת על האירועים המיוחדים הצפויים ועל הפעילות השוטפת עבור אלפי המשפחות בעיר המתמודדות עם מוגבלויות. "זוהי שליחות חיים ומשהו שאני מאוד מאמינה בו", היא אומרת. ראיון אופטימי

להקת המחול של בית ספר שזר 

מדי שנה בחודש דצמבר מצוין חודש המודעות לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת זו, מתקיימות פעילויות רחבות היקף על מנת לעורר את הנושא החשוב בקרב רבים. במינהל הרווחה והבטחון החברתי - בעיריית נתניה מתגאים כי החודש הקרוב יתאפיין במספר רב של שיתופי פעולה, בין השאר עם מינהל חינוך, מערכי גני הילדים ובתי הספר, החברה למתנ"סים ואגף הספורט העירוני.

ביום שלישי השבוע נפתחו האירועים בערב של מקהלת מרש"ל – מרכז רב שירותי לעיוור, במסגרתו הופיעה מקהלה של עיוורים בשכונת אזורים להדלקת נרות משותפת וגיבוש קהילתי עם מסר ברור – עיוורים לא חייבים לקבל, אלא יש להם הרבה מה לתת. יום לאחר מכן הופיעה אותה מקהלה בכיכר העצמאות בשילוב הדלקת הנרות שמארגנת העירייה, תוך שיתוף פעולה עם אגף שיקום שכונות ומינהלת ההתחדשות העירונית.

פעילות קהילתית - "אנשים עם מוגבלויות יכולים לבטא את עצמם כמו כל אחד"

קלרה חן, מנהלת אגף רווחה אזורית ומוגבלויות בעיריית נתניה    

אירוע ענק בשיתוף מינהל חינוך ייערך ב-15 בחודש במתנ"ס דורה, כאשר במהלך היום תוצג שלוש פעמים ההצגה "בלי עין הרע", המספרת את סיפורו של עיוור הלומד משחק ומשלבת רגש ואמפטיה לצד הומור שחור. בהצגה יצפו תלמידים מ-12 תיכונים בעיר בשני סבבים, והצגה נוספת תיערך מול עובדה עירייה והעמותה לחינוך בלתי פורמלי.
ב-20 בחודש ייערך יום עיון במכללת נתניה בשיתוף כפר עידוד בנושא סכנות ברשת לבעלי מוגבלויות ואיך מגנים עליהם, בו ייטלו חלק הן הורים לילדים בעלי מוגבלויות והן אנשי מקצוע בתחום. יומיים לאחר מכן יארח מרכז הזדמנויות בתעסוקה הורים לילדים עם מוגבלויות, כאשר בין השאר יעסקו בחסמים שחווים ההורים שרוצים להשתלב בעולם העבודה, זכויות שונות והאתגר לשלב בין הורות לילד בעל מוגבלויות לצורך הבסיסי להתפרנס.

אירוע משמעותי נוסף ייערך ב-28 בדצמבר - הפנינג נגישות עירונית בשיתוף החברה למתנ"סים ואגף הספורט בבית ספר אורט שטקליס. במסגרת זו, תקיים עמותת נגישות ישראל 9 תחנות אינטראקטיביות המדגימות את נושא המוגבלות באמצעות משחק דוגמת כדורסל לעיוורים וריקוד עם כסאות גלגלים וכד'. בשעות הבוקר ישתתפו בהפנינג תלמידי בתי הספר היסודיים והתיכוניים, ובצהריים יתנסו בפעילות חברי תנועות נוער ותושבי העיר.

לעורר מודעות

"דצמבר הוא חודש שאנחנו מחכים לו כל השנה. זו הזדמנות נפלאה להביא את כל הנושא של שוויון חברתי, ערכים וכמובן חשיבות שילובם בחברה של בעלי מוגבלות", אומרת קלרה חן, מנהלת אגף רווחה אזורית ומוגבלויות בעיריית נתניה, בראיון ל"נתניה נט". "אנחנו רוצים לעורר מודעות בנושא עבור כל השכבות – מילדים קטנים, עבור בתלמידי בתי ספר ועד אנשים בוגרים ואזרחים ותיקים. לכן אנחנו חושבים על החודש הזה כל השנה, מתכננים אותו ומנסים בכל פעם להמציא את עצמנו מחדש, כאשר נעשה סיעור מוחות עם בעלי מוגבלויות, הורים לילדים עם מוגבלויות ואנשי מקצוע בתחום".

חשוב לציין שאגף מוגבלויות כולל גם המחלקה למוגבלות ושיקום, המעניקה טיפול פרטני למשפחות ויחידים – מדרכי התמודדות, ייעוץ בנושאים שונים ועד הדרכה הורית. "המחלקה מזהה את הצרכים ואנחנו אחראים לפיתוח ושדרוג השירותים", מסבירה חן ומדגימה כיצד נמצאת המחלק כיום בתהליך להריסת מרכז עבודה שיקומי (מע"ש) ובניית מרכז חדש במקומו. המסגרות שלנו תמיד ייראו הכי טוב", היא מתגאה. "מטופחות, בטוחות וכוללות ציוד חדיש וטיפול מסור. הכל בזכות הפעלת השירותים הרלוונטיים, כך שכל תקציב שמתקבל מהרווחה הולך ישירות לאנשים שזקוקים לו".

במחלקה למוגבלות בנתניה מוכרות 1,700 משפחות שמתמודדות עם מוגבלות של לפחות בן אדם אחד, כאשר ברבות מהן יש גם שניים ויותר. מערך השירותים מתחיל ממש מהלידה, כאשר בעבר זוהה הצורך לסייע גם לבני המשפחה. "שמנו לב שלצד פיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלויות, שוכחים את ההורים והאחים", אומרת חן. "זו הסיבה שהחלטנו לתת גם להם מקום והקמנו את המרכז המשלים למשפחה. כל משפחה זוכה לליווי מקצועי של עובדת סוציאלית, המנהלת את הטיפול ומפנה כל אחד לשירותים הדרושים לו".
השירותים המפותחים של האגף כוללים מעונות יום שיקומיים החל מגיל חצי שנה ועד 3. ארבע כתות של בית גיא עבור ילדים עם עיכוב התפתחותי ונכויות פיזיות, הזוכים לפיזיותרפיה, קלינאית תקשורת ועוד, לצד שבע כתות לילדים על הרצף האוטיסטי. כמן כן, לכל הזכאים למסגרת חינוך חובה הוארך יום הלימודים עד השעה 6 בערב, והילדים זוכים לחוגים והפעלות שונות ומגוונות. גם בגיל 21, אז הם חוזרים לשירותי הרווחה, האגף לא זונח אותם ונותן מענה פרטני – משילוב בתעסוקה מוגנת דוגמת הכלבייה העירונית או מפעלים באזור התעשייה, ועד התנדבות לצבא ולימודים אקדמיים.

להגשים חלומות

קלרה חן (62) היא עובדת סוציאלית במקצועה. בתפקידה הנוכחי היא נמצאת שלוש שנים, אך המסגרת העירונית היא ביתה השני קרוב לארבעה עשורים במגוון תפקידים. קודם לכן ניהלה במשך עשור את המחלקה למוגבלות ושיקום ובעבר בנתה את מערך התעסוקה בתחום. כעובדת סוציאלית ליוותה משפחות והורים לילדים בעלי מוגבלויות, ופיתחה עבורם פרויקטים בעלי אופי קהילתי. בנוסף היא שותפה לפעילות כלל ארצית בתחום, בכלל זה פורומים והשתתפות בוועדות בכנסת בנושא.
"כבר במהלך הלימודים באוניברסיטה בחרו בי ללכת לתחום השיקום. התאהבתי בזה ואני מרגישה שזוהי שליחות חיים ומשהו שאני מאוד מאמינה בו", משחזרת חן. "אני נורא שמחה לעשות זאת בנתניה, כי בעירייה מאפשרים לי לעבוד בצורה בה אני מאמינה הכוללת את כל תחומי החיים, כמו גם ליזום, לעוף עם הרעיונות ולהגשים את החלומות שלי. כיף לי ולכן אני במערכת העירונית כל כך הרבה שנים".

מהן המטרות של האגף בהמשך הדרך?
"לגרום לחברה ברחבי הארץ בכלל ובנתניה בפרט להיות שוויונית, מקבלת וטובה יותר. אנחנו יכולים לגרום לאנשים עם מוגבלויות להתקדם ולבטא את המאוויים והרצונות שלהם בדיוק כמו כל אחד אחד. זה בידנו, ואם נאפשר ונהיה נגישים עבורם, הם יעשו את זה בגדול".