ציפי קפל "בושה ללכת את כל הטיילת בלי אופציה לעצור לשתות קפה" ציפי קפל

סיעת "פעימה חדשה" העלתה הצעה לסדר היום להצבת משאיות מזון (פודטראקס) ברחבי העיר וניסתה לשים סוף לעובדה הכואבת שעיר כמו נתניה משותקת בשבתות, אבל נבלמה בישיבת המועצה כאשר הרוב התנגדו. חברת הסיעה, ציפי קפל: "גם אם לא הופתעתי, מאוד התאכזבתי. נתניה נקראת עיר תיירות, אבל לתושביה היא לא עיר תיירותית בשבת". ראיון

חברת המועצה ציפי קפל 

קשה מאוד למצוא חילוני בנתניה שלא יספר לכם בלב כואב על השיתוק הטוטאלי ממנו סובלת עיר מגוריו בשבתות – מסגירה הרמטית של בתי הקפה והמסעדות ועד היעדר אישור לאירועי תרבות במבני ציבור, מה שתוקע לא פעם אלפי הורים וילדים בבתים ללא אפשרות לפעילות מהנה במרחק סביר מהבית. אגב, לא מעט בעלי עסקים בעיר שרצו בכל זאת למצות עד תום את האפשרות להתפרנס בשבת, סיפרו בעצב כי נרמז להם בעדינות כי אם יעזו לפתוח בשבתות, הדבר עלול "להתנקם" בהם ולפגוע בפרנסתם באמצע השבוע. כמעט מיותר לציין שבצל הקורונה, זה לא בדיוק הזמן המתאים להסתכן בחרם צרכנים.

מי שניסו להביא לפתרון אפשרי למצב האבסורדי הן חברות סיעת "פעימה חדשה", טלי מולנר וציפי קפל, באמצעות הצעה לסדר היום, במסגרתה יוצבו משאיות מזון (פודטראקס) ברחבי נתניה במהלך סופי השבוע. "ישנם מקומות הומי אדם בהם אין לציבור המבקרים אפשרות לקנות כוס קפה או ארטיק לילדים מאחר ואין במקום בית קפה, קפיטריה או חנות אחרת לממכר מזון", נכתב בהצעה. "במקומות אלו ניתן לענות על הצורך הזה על ידי הצבת משאית לממכר מזון שתפעל בימי שישי בשעות הערב או בימי שבת בבוקר ותיתן מענה לחוויה ולצורך נדרש זה".

באופן לא מפתיע, רוב חברי המועצה הצביעו נגד ו"פעימה חדשה" התבקשה להוריד את ההצעה מסדר היום. מי שלא מוכנה לעבור על הדברים לסדר היום היא חברת הסיעה והעיתונאית הוותיקה בדימוס, ציפי קפל. "אם אתה שואל מ-0 עד 100 כמה חסרות פודטראקס בעיר שסגורה בשבת, התשובה היא כמובן 100. אני גדלתי בעיר שוויונית ותמיד היו בתי עסק פתוחים בשבת בנתניה", היא פותחת בראיון נרחב ל"נתניה נט". "בשנים האחרונות רואים רצף של ירידה משמעותית בפתיחת עסקים במרכז העיר בשבת, וזאת כתוצאה מריבוי אוכלוסייה דתית-חרדית במרכז העיר הוותיק, שמשפיעה מעבר למספרה הריאלי על קבלת החלטות בנושאי דת. מנגד, בתי כנסת נפתחים במרכז העיר כדבר שבשגרה, בעיקר בכיכר העצמאות וסביבתה".

לשתות תחילה

קפל ממשיכה ומתארת מציאות קשה מנשוא: "נוצר מצב שמרכז העיר מת באופן מוחלט בשבת כאשר העירייה אומרת שהכל בסדר, כי בשוליים, כלומר באזורי התעשייה, יש עסקים פתוחים", היא אומרת. "מצד שני, תושבי מרכז העיר נשארים יתומים ואי אפשר אפילו לקנות בקבוק מים לאורך רחוב הרצל. פודטראקס הן חידוש בארץ ויש ערים שמצאו את הדרך ליצור חוק עזר עירוני חדש, שאינו כחוק העזר העירוני הנוכחי שמדבר על רוכלות".

האם אתן מקבלות פניות בנושא ועד כמה זה מפריע לתושבים?
"השיח שלי ושל טלי מולנר עם תושבים ברמה היומיומית, הוא הרבה מעבר להצבת פודטראקס בשבת. אנשים מצרים על כך שאין תרבות לילדים ולמבוגרים בשבת. אי אפשר לעשות פה שום דבר, כי צריך אישור של מועצת עיר לקיים בשבת אירועי תרבות במבני ציבור. היות והקואליציה מורכבת בעיקר מחברים שומרי מסורת/דתיים, הדבר הפך לבלתי אפשרי. עצוב לי להגיד, אבל את האורחים שלי אני לוקחת בשבת מחוץ לעיר, וכשאני יוצאת איתם למרכז נתניה אני מבקשת שישתו תחילה. זו בושה ללכת 11 ק"מ טיילת בלי אופציה לשבת ולנוח או לעצור לשתות קפה. הפודטראקס בעיני הוא פתרון נעים, מתבקש, אבל בטח לא כל מה שצריך למרכז העיר בשבת. אני מדגישה שאת הפודטראקס ביקשנו לא רק למרכז, אלא למקומות רבים אחרים ברחבי העיר".

עוד מוסיפה קפל כי "נתניה נקראת עיר תיירות, אבל לתושביה היא לא עיר תיירותית בשבת ולאורחיה מחו"ל בכלל לא, אבל איך אנחנו יכולות לעשות משהו כשמצביעים נגד ההצעה? גם אם לא הופתעתי, מאוד התאכזבתי, ולצערי מי שמטרפדים אותנו הם לא חברי אופוזיציה, אלא קואליציה".

יש בכל זאת סיכוי לשינוי מכיוון העירייה?
"בדברי ההסבר של ראש העיר מדוע מבקשים להוריד את ההצעה מסדר היום, נאמר כי זה מספר שנים מנסה העירייה להביא לכדי מכרז שיביא את הפודטראקס בצורה ראויה, נכונה ושירותית לנתניה, אבל עובדה שלא עושים צעדים מעשיים. עוד אמרה ראש העיר שהסתיימה התקופה שהייתה נהוגה בימיו של ראש העיר יואל אלרואי, כאשר כביכול רוכלות בלתי חוקית השתלטה על רחובות מרכז העיר. מנגד, אני סבורה שבעשרות שנות כהונתה של מרים פיירברג-איכר, אפשר היה לשנות את תחושת החמיצות ולהניע לחוק עזר עירוני חדש בנושא רוכלות, ואני מקווה שזה מה שיקרה. אמרו לנו שעובדים על זה במרץ, סירבנו להוריד את ההצעה מסדר היום ואין לדעת לאיזו תוצאה נגיע. מבחינתנו צריך לעשות מכרז ולצאת לדרך, תוך הקפדה על בחירת הזכיינים".

כשאנחנו כבר בתוך 2022, את מאמינה שהתושבים החילוניים בעיר ימצאו סוף סוף פתרון ליהנות בשבת ולא לברוח מחוץ לעיר?
"מופעלת פה משחקיה כבר 8 שנים ולא מתנגדים לה, כי היא כשרה ובלי מוזיקה, ועצוב לראות איך הורים סוחבים תרמוסים מהבית, כי אפילו חשמל אין. מצד שני, זה מראה שאפשר לעשות דברים ויש אנשים שרוצים פעילות לילדים. יש רצון, אבל אין שיתוף פעולה. צריך לקוות למימוש דברי ראש העיר שעובדים על מכרז, ובסופו של דבר יוצבו משאיות מזון בסופי השבוע בנתניה".