שירות Iway שירות Iway יוצא לדרך בנתניה שירות Iway

לראשונה בישראל יושק שירות של מוניות ספיישל שיתופיות יאפשר לנוסע להצטרף לנוסעים אחרים במונית. השרות יפתח לתקופת הרצה בנתניה, כאשר בהמשך הוא יתרחב למקומות נוספים בארץ

שירות Iway 

חברת I way קמה על רקע הפקקים בכבישי ישראל בשנים האחרונות, כאשר 80% מהנהגים נוסעים לעבודה ברכבם לבד, מה שמגביר את העומס בכבישים ומביא לבזבוז זמן יקר בדרכים ולאובדן תוצר למשק הנאמד בכ-40 מיליארד דולר בכל שנה ופוגע באיכות הסביבה.

המודל השיתופי יקצר זמני המתנה למונית בעיקר בשעות הביקוש, סה"כ זמן הנסיעה לא ישתנה משמעותית, אך התפוקה תעלה פי 2.5, מה שיאפשר הפחתה של 20% במחיר הנסיעה ללקוח.

השרות יתחיל בנתניה מאחר ונתניה היא עיר בצמיחה, המונה כ-250,000 תושבים, עיר תיירותית עם היצע מגוון של שירותים לתייר - בכלל זה שירותי תחבורה בהתאם. יש בה תנועה פנים - עירונית ערה לאורך שעות היום והלילה למרכזי תעסוקה ובילוי, פיתוח מואץ באזור דרום העיר, בנייה לאורך החופים, מוקדי משיכה באזורי תעשיה מסחר ובילוי במזרח העיר בעיקר.
הפיתוח הטכנולוגי של Via שיופעל ע"י I way יתאים את מסלולי הנסיעה לפי הביקושים שיגיעו מהנוסעים בזמן אמת, כך שעד שני נוסעים נוספים המבקשים לנסוע באותו כיוון, יוכלו לחלוק את הנסיעה, בדרך המהירה ביותר, בזמן המתנה קצר ובמחיר מופחת ב 20% ממונית ספיישל רגילה (השירות מאפשר גם נסיעה במונית ספיישל לא שיתופית במחיר רגיל).

כיצד יעבוד השירות?

מורידים ונרשמים לאפליקציית I way, מזינים מוצא ויעד ומזמינים נסיעה. באפליקציה תוכלו לעקוב אחר מיקום המונית שהזמנתם בזמן אמת ולראות את זמן ההגעה המשוער לאיסוף. ניתן לשלם על השירות בכרטיס אשראי או במזומן ישירות לנהג. השירות יכסה את כל אזור נתניה כולל מרכזי התעסוקה פולג, תחנות הרכבת השונות (כולל בית יהושע) ומרכז העיר. השירות יפעל בין השעות 6:00-22:00 בכל ימות השבוע, כאשר האפשרות למונית שיתופית תתאפשר בשעות הביקוש 7:00-10:00 בבקרים ו-14:00-19:00 אחר הצהריים והערב. עלות הנסיעה תחושב בכפוף לצו המחירים של משרד התחבורה בהתחשב במרחק ומשך הנסיעה.

Via גייסה סה"כ כ - 650 מיליון דולר, 60 מיליון דולר מתוכם גויסו במרץ 2021, החברה שווה כעת כ - 2.9 מיליארד דולר, כאשר ב – 2019 הכנסותיה השנתיות היו 225 מיליון דולר.
לדברי טל כוכבא-מנכ"ל I way "היתרון הוא שכאשר נוסע עולה למונית, עדיין יש בה מקום לנוסעים נוספים, מה שפותח לנו הזדמנות לנהל בצורה הטובה ביותר את אותה נסיעה. מעבר לחיסכון הברור במחיר לנוסעים, כל נוסע שמצטרף לשירות השיתופי, תורם ישירות להפחתת הגודש בתחום העירוני הצפוף וכפועל יוצא, תורם להפחתה בזיהום האוויר הגבוה. בסוף, הגודש בכבישים הוא אחד הגורמים המרכזיים לזיהום אוויר בערים הגדולות. ההפחתה בזיהום האוויר תגיע משינוי התנהגות של כל אחד ואחת מאיתנו."
לדבריו: "נסיעת ספיישל ממוצעת שמסיעה נוסע אחד בשטח העירוני הינה כ- 6 ק"מ בממוצע, המודל השיתופי יסיע 2.5 נוסעים בממוצע על אותה נסיעה - חיסכון של 9 ק"מ על אותה התפוקה. וכך, 100 מוניות בנתניה שיסיעו כל אחת רק 10 נסיעות שיתופיות ביום בממוצע, גודש וזיהום בשטח העירוני בהיקף של 9,000 ק"מ ביום. כיום פועלות כ - 600 מוניות בנתניה וכל נהגי המוניות הפועלים בעיר מוזמנים באופן שוויוני להשתמש במודל השיתופי."
לדברי גיא שר, מנכ״ל Via בישראל: ״השירות החדשני יאפשר לתושבי נתניה להזמין וליהנות מנסיעה נוחה וזולה יותר. אנחנו שמחים לשתף פעולה עם I way ולהתאים פתרון טכנולוגי ייחודי לעולם המוניות השיתופיות כך שיהווה רובד תחבורתי משלים נוסף. אנחנו בטוחים שהמיזם החדש יאפשר ליותר ויותר תושבים להפחית את התלות ברכב הפרטי ולעבור לחלופות נוחות ונגישות״.